Finn Berger
Moderator
Når det gjelder hvordan gasser oppfører seg, mener jeg ikke noe som helst uten å ha konsultert en fysiker. "Common sense" er ubrukelig.exBEERiment | Impact Pre-Flushing Dry Hops With CO2 Has On An American IPA - Brülosophy
Author: Jake Huolihan There’s little argument in the brewing world that oxygen is the enemy of beer freshness, but while […]brulosophy.com
Noen er jo til og med bekymret for at selve humlen inneholder oksygen som man vil ha bort før tørrhumling.
Tror ikke ditt oppsett vil tilføre noe merkbare mengder oksygen, CO2'en som produseres under gjæringen vil fylle gjæringskaret, og da er presset fra gjæringskaret og ut, ikke motsatt.
Tipper hovedsynden mange begår er under evt cold-crash, der var jeg en storsynder tidligere i mitt bryggeliv. Når man senker temperaturen skaper man undertrykk som suger til seg luft fra omgivelsene, ved tett tank som en allrounder må jo man sette trykk på tanken før cold-crash for at ikke tanken skal løpe risiko for implosjon. Så mengden luft som kommer til under cold-crash på type vanlig plastgjæringskar må være ganske store?
Cold crash er en åpenbar kilde til oksygeningress om man ikke passer på. Men det er vel ganske enkelt å forebygge, f.eks. med en tilstrekkelig lang slange som man lar fylles med CO2. (Driver ikke med cold crashing, så jeg har ikke gravd i den problematikken.)
Jeg gjør det jeg kan for å unngå å slippe til luft når jeg tapper, og trur det har noe for seg. Krever litt CO2 og jobb, men det lever jeg greit med. Men for dem som ikke gjør det sånn: Om man er så forsiktig som mulig, og unngår all plasking, kommer man ganske langt i praksis, sjøl om man ikke kan regne med å få maks levetid på ølet.