Bygge hjemmelagd speidel?

Hei igjen!



Vurderer å bygge om bryggeriet mitt. Har allerede en tråd om det, men valgte å starte en ny som blir mer spesifikk.

Brygger nå med meskekar i kokekaret med resirkulering fra bunn til toppen vha en pumpe. Dette funker noenlunde såframt maltmengden er opp til 7-8 kg. Over dette blir tykkelsen på maltlaget så stort at det blir trøblete å få gjennomstrømming.

Tenkte derfor to ting:
Lage meskekar med større diameter( nå 38 cm)
Bygge om ala speidel, dvs pumpe fra bunn.

- Tenkt å tette mellom bunn og meskerør vha oppsplittet silikonslange som festes rundt nedre kant. Samt gjengestang for å feste røret.



Som nevnt i annen tråd skal je kjøpe pumpe, (har da tenkt på march)
- Vil en march pumpe funke til dette formålet, dvs pumpe mesk fra bunn til topp? Evt hva kan jeg kjøpe?



Har lest en del om speidel, ser at ikke alt er gull med den. Bla mye partikler i mesk/under maltrør.
- Som Dere kan se på min tegning har jeg tenkt å lage to hull i bunn, en til å pumpe inn og en ut (til enten å pumpe eller bare tømme ut i ei bøtte).
Tanken bak det er at da kan jeg snu retningen på meskinga og dermed få klarere vørter.
En tanke er at jeg kan løsne litt på meskerøret slik at man får en glippe i bunn/ og en strøm langs bunnen. Når jeg da åpner utløpet for resirkulering vil jeg få ut grumset fra bunnen  av kjelen.
Er dette fornuftige tanker, vil det funke?



For oppvarming har jeg tenkt på følgende:
http://cgi.ebay.co.uk/HE4830-4ft-30...otn=4&po=LVI&ps=63&clkid=8272277880485596883
To slike, bøybare elementer som ligger ytterst i kjelen, et på 3 og ett på 2 kW. Har tenkt å styre en med pid og av/på, det andre kun av/på.
- Så enda et spørsmål:
Hvor er det hensiktsmessig å montere tempføler for piden?


Det ble noen spørsmål, beklager det, men det er sikkert noen som har erfaringer på området.
Kunne jo selvfølgelig kjøpt speidel eller kjøpt en stor kjølebag til meskingen, men det er jo morro å bygge å....

mvh Ole
 

Vedlegg

  • hemlagd speidel.jpg
    53,2 KB · Sett: 487
Her er en tråd om hvordan jeg har laget en speidel kopi: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6286.0.html

Har brukt varmtvannsberedere med buet bunn, og derfor en annen løsning på innfesting av maltrøret(skrus fast)
Maltrøret er 45 cm og med 12- 15 kilo malt er det ikke noe problem med gjennomstrømmingen fra bunnen og opp.
Jeg bruker en Iwaki MD-20 pumpe.

Jeg har ikke hatt problemer med uklart øl, men pleier å lage whirlpool i vørter før kok og resirkulere/sile vekk malt rester på samme måte som før man begynner med tapping av vørter fra vanlige meskekar.

Kan også la all vørter tappes ut av maltrøret  etter resirkulering og siles før det pumpes tilbake til kokekaret.
Tror det er en fordel å ha denne muligheten når man brygger lyse øl.

Jeg har montert tempføler i røret rett før innløp på maltrøret. Ved kontrollmåling i mesken er det samme temp som vises på PID.


Mvh
Jan Arild
 
Takk til Jan Arild for solid input! Ting falt mer på plass nå.

Legger ut en tegning til av speidelinspirert bryggeri. Meskekaret skrus fast i bunn, væskestrøm igjennom muffa i bunn. Er igrunn samme system som Jan A har i sitt opplegg.
Tar gjerne imot innspill på ting som kan endres.


Med dette oppsettet kan jeg snu væskestrøm, samt pumpe meskevann fra egen hlt.

Det eneste nå er prisen, ser du til å bli 5-6000 roundbaut

mvh ole
 

Vedlegg

  • Hemlaga speidel 2.jpg
    77,7 KB · Sett: 374
Tilbake
Topp