Bygge om kjøleskap. Defekt kjøling?

Sersjanten

Norbrygg-medlem
hei.
Jeg var så heldig å få et lite kjøleskap av en kompis som ryddet i kjelleren. Så jeg tok det hjem og begynte å modifiseringen nokså med en gang... planen var(er) å bygge det om til kegorator.. under modifiseringen fjernet jeg termostaten og tenkte at ved å koble utenom denne vil jeg fint få plass til 2-3fat inni.. da dette var gjort så skulle jeg endelig teste kjøleskapet.. men det var(er) ingen tegn til kjøling.. det blir faktisk varmere... er det noen som kan hjelpe meg med koblingen? Er tanken min rett? Eller er kjøleskapet ødelagt.. jeg var litt for rask med modifiseringen, så jeg testet ikke kjøleskapet før jeg demonterte termostaten. Eneste er at jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skulle få ett defekt kjøleskap av en kompis..

Så igjen.. er det noen som ser/skjønner hvor feilen ligger, eller er dynga neste stopp?

AwndY6f.jpg

OkGG1wO.jpg

LHu6PvD.jpg
 
Hva sitter i andre enden av den brune som kommer inn i skapet? Din termostat?
 
Sist redigert:
Brun og blå leder kommer med strøm.
Er så koblet i wago-klemmen
Brun mot hvit
Blå mot blå.
WvQXZY8.jpg

I andre enden ser det slik ut.
gPaVRdG.jpg

LHu6PvD.jpg

W6yS4vE.jpg

Håper det ble litt mer forståelig.
 
Hvis den hvite går til kompressoren (den går opprinnelig mellom termostat og kompressor), og din termostat sitter i andre enden av brun, så skulle det fungere. Hva slags termostat har du og hvordan er det koblet i den enden?
 
Termostaten er koblet vekk og demontert.
Så nå går det kun strøm rett inn på kompressoren. Jeg lurte på om jeg kanskje måtte flytte på en av ledningene..?
 
Så dvs at den hvite lederen går rett inn på kompressor?

I mitt hode så har du det slik:

Brun og blå inn fra veggen. Brun er Wago-et sammen med hvit, hvit går til kompressor. Hvit var opprinnelig retur fra opprinnelig termostat, så nå styrer du kompressor. De blå er en fra veggen + en som er "fra" kompressor, i wago, så da har du en lukket krets med kompressor som last. Dvs at den brune (eller blå, men bryt den som er "hot", altså brun) lederen er den lederen du må bryte eller tilslutte, for å styre kompressor, right?

Hvis det ikke kjøler i en slik setting, så tror jeg du har en defekt kompressor.
 
Høres riktig ut ja.. dessverre. Men den sorte kabelen.. det ser ut til å være mulig å flytte denne over til en annen kontak.. vil det hjelpe, mon tro?
Angrer veldig på at jeg ikke testet kjøleskapet før jeg begynte med å tukle med kjøleskapet...:confused:
 
Jeg skjønner ikke helt linken som er mellom de svarte endene. Kan være at det første stedet den hvite går inn på er en slags tenkeboks, så kompressoren ikke skal fyre for ofte. Du kan egentlig nappe vekk den svarte lederen helt, det er den hvite du må sette rett på kompressor.
 
Da har jeg fått testet litt. Fjernet den sorte ledningen og det ga ingen forbedring. Så hvis ingen andre har noen tips eller triks å komme med, så er nok neste stopp dynga, eller eventuelt ha dette som reserve i tilfelle noe annet skulle dukke opp som jeg kan ta deler fra..
 
Sjanse for a du koblet vekk start kondensator når du koblet vekk termostaten? Mener slike kompressorer trenger en start kondensator og for å lage faseforskyvningen på startspolen. Den er vel 5-10uF.

Men det er mulig at jeg har utdaterte fakta.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
enfaset asykronmotor trenger et startsystem, hjerne en kondensator som kobler ut etter et lite øyeblikk. Har du ikke det blir motoren stående og varm, håper det ikke var den varmen du fikk.
 
gPaVRdG.jpg

Jeg lurer litt på om det som vises på dette bildet er releet og kondensatoren? Startellever nederst og den runde er kondensatoren. Har googlet litt og sjekket litt men er ikke helt sikker.
 
Om du har et multimeter som kan måle kapasitans, så kan du måle deg frem til hvor kondensatoren er. Det skal være to, en stor og en mindre. Den store er start, den mindre er kjør.

Vanskelig å se hva som er hva når det er delvis frakoblet. Regner med du ikke tok noen bilder før du begynte?

Edit: saken med 3 tilkoblingspunkter er nok kompressoren.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Jeg får plukke opp termostaten ut av søpla når jeg får mulighet til det og se hva som sitter på den. Jeg tok noen bilder, så jeg kan se hva jeg finne og legge de ut.
 
Tilbake
Topp