Bygging av gjærskap

Hei,

Driver og leker med tanke om å gå til innkjøp av et kjøleskap eller kombiskap til å bygge om til gjærskap, til dere som har gjort det, vil et kombiskap være egnet?

Tenker da på om det er mulig å gjøre om halve delen, feks fryse eller kjøleskap delen til gjærskap, og bruke resten av skapet som vanlig kjøleskap/frys ? Eller vil ikke dette fungere etter man har koblet til en STC-1000 på en av delene?

Dersom du har et kombiskap med to kompressorer så skal det være mulig å koble seg inn på termostatdelen til kjøleskapet og styre denne. Det vil være mye lettere å bare styre et enkelt kjøleskap eller fryseboks med å la STC1000 styre strøm av og på.

Som regel nei. På vanlige skap et det som regel kun en kompressor. Denne kompressoren styrer både kjøl og frys samtidig. Tempen i ene kammeret påvirker tempen i det andre kammeret.

Selv har jeg gått for kun benkekjøleskap siden frysedelen i et kombiskap vil være ubrukelig for meg og da ta opp plass jeg ikke får brukt i kjelleren jeg bruker.

Kombiskap fungerer fint, men du får ikke brukt frysedelen med mindre det er to kompressorer, og da må du opp i pris.

Regnet desverre med det ja, håpet bare på å slå to fluer i ett smekk da jeg trenger et kjøleskap til lagring av ølen, samtidig som jeg trenger noe som er egnet til gjæring, og tenkte det kunne være en grei måte og spare litt plass på da fruen vistnok ikke er intr. i at jeg okkuperer hele kåken ;)

Regnet desverre med det ja, håpet bare på å slå to fluer i ett smekk da jeg trenger et kjøleskap til lagring av ølen, samtidig som jeg trenger noe som er egnet til gjæring, og tenkte det kunne være en grei måte og spare litt plass på da fruen vistnok ikke er intr. i at jeg okkuperer hele kåken ;)

To benkekjøleskap oppå hverandre tar samme footprint som ett, men det blir høyere..

Vil UT-300 som bryggselv selger holde til temperatur styring, eller vil denne ta livet av kjøleskapet relativt fort da jeg innebiller meg at det kanskje vil gå av og på veldig ofte?

Har kjøleskap med 2 kompressorer.. men frysedelen kan ikke brukes til gjæring siden hyllene er en del av kjølerørene..
Men går å lagre øl i frysedelen og gjære i kjøle delen..

Jeg har et skap som er 180 cm høyt. Det gir plass til to gjæringskar a 30l, alternativt plass til 4 stk 19l corneliusfat når jeg bruker det til denslags. Jeg bruker skapet stort sett til gjæring av lagere, da er det greit å ha øl på fat der samtidig. For overgjærede øl bruker jeg som regel et lite rom i kjelleren som stort sett er såpass kjølig at det kun trenger tilførsel av varme for å holde riktig temperatur.

Vil UT-300 som bryggselv selger holde til temperatur styring, eller vil denne ta livet av kjøleskapet relativt fort da jeg innebiller meg at det kanskje vil gå av og på veldig ofte?

Jeg har brukt ut-300 på både kjøleskap(gjæringsskap) og fryser(keezer) i lang tid uten noen problemer. Går ikke av og på så ofte egentlig med mindre man stiller in på +/- 0.1 grad eller noe sånt...

Tilbake
Topp