Bygging av Mikrobryggeri

Hei,

Kan ikke så mye om ølbrygging men min far, jeg og min bror har lyst til å bygge et lite bryggeri. Det som er litt spesielt med dette er at vi har lyst til å bruke ved som energikilde

Jeg trur det beste er når vi bruker ved til oppvarming, å ha en egen ovn med vannkappe. Dette vannet som er varmet opp kan vi sirkulere igjennom kobberspiralen i meske/gjæringstanken og overføre varmen som en varmeveksler. Da kan man også regulere hvor fort det varme vannet skal sirkulere ved å bruke en strupeventil.

Når meskingen er ferdig så pumper man vørteren over til neste kar, igjennom et bazookafilter e.l. Man kan få ut kornrestene ved å åpne tappeventilen i bunnen og skylle med vann fra toppen hvor det er en spyler ifra en oppvaskmaskin. Når tanken er ren igjen, så pumper man tilbake vørteren samme vei og fortsetter å varme til riktig temperatur og tilsetter humle. Når dette er gjort. Kan vi koble til kaldtvann på samme kobberspiral for å kjøle ned vørteren.

Når det er klart for gjæring, kan man enten pumpe det over til tank nummer 3 igjen eller man kan bare gjære det i mesketanken. Fordi da kan man bruke kobberspiralen til å regulere gjæringstemperaturen med kalt vann om ønskelig.

Når gjæringa er ferdig så kan man tappe av gjærrester i fra tapping i bunnen, for så å tappe over ølet på tank/flasker eller lignende.

Trur dette kan bli veldig bra, vi trenger 3 varmtvannsberedere. 2stk på 200L og en mindre til ovnen. Den største utfordingen blir nok å bygge ovnen. Men ser ikke så mørkt på det. En pensjonert propantank hadde sikkert vært fin å brukt som brennkammer

Etter å ha postet dette på brygging.com og snakket med en annen bekjent som kan dette med ølbrygging så sier dem at man må jo koke vørteren. Og det er jo litt problematisk med det oppsettet jeg har tegnet. For vannet vill jo ikke ha høyere temperatur enn 100grader. Og da vil man sikkert ikke oppnå 100grader i tanken der kobberspiralen er..

Så er jo spørsmålet, hvor høy temperatur trur dere jeg vil nå på denne måten? Tenkte å ha 4x 10mm kobberrør 12,5m lange, 50m tilsammen.

Hvor effektivt trur dere dette blir? hvis vi sier at vedovnen produserer 8kw inn i vannet.

En mulighet er jo å trykkoke vannet i ovnen. Fant et skjema som sa at hvis man hadde 0,5bar trykk så koker vann på 112grader (i tillegg til det atmosfæriske trykket). Ved 1bar så koker vann på 120. så kan jo legge en en overtrykkventil som slepper ut trykket og holder trykket i kokeren på 1bar kanskje?

Alternativet er jo å ha glykol sammen med vannet. Ved 60% konsentrasjon så har blaningen et kokepunkt på 111 grader. Men glykol er jo giftig, og da kan jeg ikke bruke varmtvannet til å vaske karene med etterpå. Så vil helst ikke bruke denne løsningen..

Hva tenker dere?

-Griped
 

Vedlegg

  • Bryggeri.png
    Bryggeri.png
    73,2 KB · Sett: 729
Hvis det kom som en overraskelse på dere at vørteren må kokes, så vil jeg tro at det også er mye annet dere ikke har tatt høyde for. Vil anbefale å starte med et litt mer tradisjonelt, mindre bryggeri før dere gir dere i kast med dette.

Hvorfor skal dere absolutt bruke ved og ikke elektriske varmeelementer?Tror aldri i verden dette kommer til å komme på kok, men det er kun basert på pessimisme og ikke fysiske lover. Tror også dere skal bli alvorlig plaga med å få ut igjen malten sånn som du beskriver. 

Men for all del, lykke til og velkommen til forumet!
 
Hvis det kom som en overraskelse på dere at vørteren må kokes, så vil jeg tro at det også er mye annet dere ikke har tatt høyde for. Vil anbefale å starte med et litt mer tradisjonelt, mindre bryggeri før dere gir dere i kast med dette.

Min bror har brygget en del med hobbysett og med malt. Det er han som kan bryggingen. Jeg er og min far er dem som kan det tekniske rundt det å bygge et bryggeri. Jeg sitter offshore og tegnet frem dette uten synspunkter fra min bror. Så er bare jeg som er uerfaren når det kommer til bryggingen.

Hvorfor skal dere absolutt bruke ved og ikke elektriske varmeelementer?

Det er min far som vil bruke ved, men vi har nok strøm i bygget denne skal bygges i til å kjøre 20kw med varme om vi ville det. Men er morro å prøve noe utradisjonelt.

Tror aldri i verden dette kommer til å komme på kok, men det er kun basert på pessimisme og ikke fysiske lover.

Du har litt rett. ifølge utregninger gjort med fouriers low og newtons lov om kjøling så tar det 117min å nå 99 grader ifra 10 grader med denne metoden. Da leverer ovnen en effekt på 10kw hvor 8kw går inn i kokevannet. Men dette er jo i teorien uten noe tap. Og hvis man bruker kokene vann som har 100grader, så jo nærmere man kommer 100 jo lengre tid tar det. Og sannsynligheten er veldig stor for at vi når 98-99 og ikke 100grader. Men effekten med å bruke varmeveksler og vedovn er ikke noe å utsette på.

Tror også dere skal bli alvorlig plaga med å få ut igjen malten sånn som du beskriver.
 

Hvorfor trur du det? Hvis vi har et avløp på 2" i bunnen av fatet. Kobberspiral kan bare løftes ut om ønskelig. Så er jo karet som ei trakt i bunnen, da er det jo bare å spyle det ut?
 
Her er et excell ark å leke med. (ikke egenprodusert, hentet fra ett annet forum).

Angående overtrykk, sørg for å ha ventiler som faktisk løser ut og kan frigjøre nok vanndamp raskt nok.
Vil ikke ha noen eksploderende bryggerier, slikt påvirker ryktet;)

Angående malten sliter jeg med å bli kvitt alle rester med hageslangen, vet ikke hvorvidt oppvaskmaskinmodellen gjør en bedre jobb

Og nå så jeg jo det var du som hadde fått arket excel filen:p


Edit: Legge til excell ark
 

Vedlegg

  • heattrans bøtte spiral.xlsx
    227 KB · Sett: 61
Her er et excell ark å leke med. (ikke egenprodusert, hentet fra ett annet forum).

Hehe, stemmer det, excelarket var en kjempehjelp :)

Angående overtrykk, sørg for å ha ventiler som faktisk løser ut og kan frigjøre nok vanndamp raskt nok.
Vil ikke ha noen eksploderende bryggerier, slikt påvirker ryktet;)

Ja, selvfølgelig. Jeg planlegger å legge inn en kondensator slik som er på et VM-apparat ved utluftingen før trykkregulatoren. Kan godt legge inn en ekstra sikkerhetsventil som slipper ut på 2bar elns i tillegg da. Kommer nok til å trykkteste hele systemet til 8bar før det blir brukt. Det kondensatoren skal gjøre er at når det koker i karet og det begynner å bygge seg opp trykk. Når jeg har det trykket jeg vil ha (0,5bar) så kan jeg kjøre kaldtvann inn på denne kondensatoren. Så vil den kondensere videre damp som genereres, slik at trykket ikke vil videre stige

Angående malten sliter jeg med å bli kvitt alle rester med hageslangen, vet ikke hvorvidt oppvaskmaskinmodellen gjør en bedre jobb

Det er jo lokk på karene, så kommer nok til å bruke en hageslange til å spyle ut malten med. Jeg regner ikke med du har et 2" avløp helt i bunnen av karet ditt? Så trur det skal gå fint. Oppvaskmaskinspyler er kun for å gjøre ren karene etter alt er ferdig. Den begynner jo å snurre når den får trykk. Da kan jeg kjøre kaldtvann inn i bunnen på vannkokerovnen og så kommer varmtvann ut av toppen og videre inn på spyleren. Så kan jeg sikkert ha ei sluse vannet må passere hvor jeg kan hive inn litt vaskepulvet e.l.
 
Skal innrømme at jeg har lekt litt med lignende tanker, med dog elektrisk. Og man kommer ganske fort til konklusjonen at man må ha damp og ikke vann. Da slipper man problematikken med å ha en pumpe som jobber under 1 bars trykk på 120 grader. Rent teknisk så finnes jo mange slike pumper, men det vil nok koste mer enn det smaker.
Problemet med damp i denne skalaen er at det er livsfarlig.
Et alternativet til glykol som er giftig, er glycerol som er mye mindre giftig og kan drikkes i lave konsentrasjoner(smaker søtt og brukes i småkaker). Men det krever ganske høye konsntrasjoner glycerol(60-70), og siden de fleste stoffer har lavere varmekapasitet enn vann så vil det bli mindre effektiv energioverføring.

Om man faktisk går for damp, så drar man nytte av fordampings/kondenserings-energien, og dette er faktisk effektivt. Og trykket i systemet ditt blir det samme som ved å sirkulere vann uansett. 1 bar damptrykk er overraskende lite trykk, husk at vannet i krana hjemme kan ha trykk på opptil 6 bar. MEN om du slipper fri 100L damp på 1 bar overtrykk så har du plutselig 200L damp på normaltrykk, og den eksplosjonen skal man ikke kødde med.
Damp kan også brukes til vasking av bryggeriet etter endt bryggedag.
 
Øystein skrev:
Skal innrømme at jeg har lekt litt med lignende tanker, med dog elektrisk. Og man kommer ganske fort til konklusjonen at man må ha damp og ikke vann. Da slipper man problematikken med å ha en pumpe som jobber under 1 bars trykk på 120 grader. Rent teknisk så finnes jo mange slike pumper, men det vil nok koste mer enn det smaker.
Problemet med damp i denne skalaen er at det er livsfarlig.
Et alternativet til glykol som er giftig, er glycerol som er mye mindre giftig og kan drikkes i lave konsentrasjoner(smaker søtt og brukes i småkaker). Men det krever ganske høye konsntrasjoner glycerol(60-70), og siden de fleste stoffer har lavere varmekapasitet enn vann så vil det bli mindre effektiv energioverføring.

Om man faktisk går for damp, så drar man nytte av fordampings/kondenserings-energien, og dette er faktisk effektivt. Og trykket i systemet ditt blir det samme som ved å sirkulere vann uansett. 1 bar damptrykk er overraskende lite trykk, husk at vannet i krana hjemme kan ha trykk på opptil 6 bar. MEN om du slipper fri 100L damp på 1 bar overtrykk så har du plutselig 200L damp på normaltrykk, og den eksplosjonen skal man ikke kødde med.
Damp kan også brukes til vasking av bryggeriet etter endt bryggedag.

Er med på hva du sier, men det har vel egentlig ikke før nå gått opp for meg at dette faktisk ER veldig genialt!

Fordi, hvis du bruker excel-arket lengre oppe, så kan en kobberspiral på den dimmensjonen (4x 12,5m. 50 tilsammen) overføre varme med en effekt på ca 40kw (!) ved 100graders vann. Ovnen jeg skal lage, kommer ikke til å klare å produsere mer enn max 15-20kw. Husk at en vedovn er myye mer effektiv når den er dekket av en vannkappe. Og hvis vi bruker den vanlige brewer pumpa man finner på ebay som pumper 22l/min og vannkappa er på la oss si 40L så har pumpa byttet ut alt vannet i ovnen på 2 min!

Og siden kobberspiralen klarer å kvitte seg med varmen, dobbelt så rask som vedovnen klarer å produsere på MAX, så vil væska inni ovnen ALDRI klare å koke før vørteren din koker. Og den vil ikke begynne å koke før all vørteren din til slutt, hvis du aldri stopper, har kokt vekk.

Det er fordi hvis man starter sirkuleringen ifra begynnelsen. Så vil aldri vannet i ovnen din være mer enn max et par grader mer en vørteren. Man har lukket system i vannkappen din, noen liter luft må man nok helst ha. og når vannet i ovnen din når 100grader og vørteren din er 98, så vil vannet i ovnen didn koke bittelitt, til trykket er 0,1bar og så kan temperaturen øke videre til 102grader. Kanske vørteren din vil begynne å koke her? hvis ikke så vil dette fortsette til, la oss si at det blir 0,5bar i vannet i vannkappa og temperaturen er blitt 112 grader, innen dette så koker vørteren garantert. Og så fort vørteren koker, så vil ikke vannet i ovenen din koke og den vil ikke bygge mer trykk, fordi den blir kjølt ned av den kokene vørteren som koker på 100 grader. Og du må jo tross alt opp i 112 grader før trykket stiger videre :)

Hvis jeg kan lage en ovn som produserer 15kw inn i vannet. så vil det ta:

4,187*190*90= 71598 kJ/s

(71598/60)/15= 80 minutter tar det å varme opp alt vannet i ovnen og hele vørteren på 150l ifra 10 til 100grader hvis det ikke hadde vært noe svinn av varme og ovnen hadde produsert 15kw fra første sekund
 
Tilbake
Topp