Cara vs. Crystal

Hva som blir sagt om dette i boken Malt: A Practical Guide From Field to Brewhouse

"Caramel/Crystal Malts

Color Range: 10–200 SRM

Caramel (also known as Crystal) malts are made by raising the temperature of green malt to turn starches and proteins into the sugars and amino acids needed for Maillard reactions. Determining the best *

Crystal malts contribute to the flavor and color of the beer equally. Sensory evaluation of the malt is the key to understanding how it will express itself in a beer. Light-to-mid color crystals are often used when crystal malt flavor is the desired main flavor for the beer. These 20 to 60 Lovibond malts tend to have a cleaner flavor that allows them to stand out as main actors on the aromatic stage of beer flavor. Darker crystal malts are useful but are generally used for the supporting flavors they contribute to beers.

Lighter caramel malts seem to be more forgiving and can be used in higher percentages than dark malts before the flavors become clumsy and overbearing. Higher color varieties can (and do) overwhelm a beer when used in excess. It is especially important that the brewer taste caramel malts, as the flavor range varies more for a given color than with other malts. Substitution of like-color crystal malts can cause perceptible changes to finished beer to a degree not seen with ingredients like black malt.
"

Henger meg litt på her. Hvordan er gjærbarheten til disse 2 generelt?
Bare for å nevne det. Har fått 2 forskjellige farger på øl der jeg bestiller ferdig knust blanding. Samme oppskrift, men med noen uker imellom. Regner med det er pga. det som blir diskutert her med variasjoner i farge.

Leser BrewDog oppskrifter til øyet blir stort og vått ... :p
Der opererer de med ''Caramalt'' - noen som har sterke synspunkter på hvilken caramalt de tenker på?
Regner med at det er en lysere variant, de har noen oppskrifter hvor det i tillegg skal ''crystal'',
og da fra 60 til 120 EBC. Mengden tilsier også at det er en lys variant - i en lager bruker de 7,25% 'caramalt'.
Kan jeg gå ut i fra at deres 'Caramalt' da ligger på ca 40 EBC (20L)?
eller skal jeg satse lavere?

Leser BrewDog oppskrifter til øyet blir stort og vått ... :p
Der opererer de med ''Caramalt'' - noen som har sterke synspunkter på hvilken caramalt de tenker på?
Regner med at det er en lysere variant, de har noen oppskrifter hvor det i tillegg skal ''crystal'',
og da fra 60 til 120 EBC. Mengden tilsier også at det er en lys variant - i en lager bruker de 7,25% 'caramalt'.
Kan jeg gå ut i fra at deres 'Caramalt' da ligger på ca 40 EBC (20L)?
eller skal jeg satse lavere?

"Caramalt" er et 30 EBC (12 lovibond) karamellmalt fra Thomas Fawcett. Jeg bruker det først og fremst om jeg ønsker sødme og fyldighet uten noe ekstra bidrag av mørkere smaker. Ikke noe jeg bruker mye, når jeg tenker meg om. Bruker vel helst carapils eller melanoidin for dextrineffekten.

Tilbake
Topp