Carapils malt

stboe

Norbrygg-medlem
Brukes Carapils malt for å kunne senke mesketemperatur for økt gjærbarhet men samtidig beholde noe fylde i ølet?
Hvilke erfaringer er gjort med bruk av carapils malt, er dette en magisk ingrediens for økt fylde og skum?
 
Altså Weyermann sin Carapils (se oversikten) egner seg godt til dette. Det er som regel ikke slik at man må tilpasse mesketemperaturen. Man bare tilsetter litt carapils og får fyldigere øl. Men det er nok slik at du kan prøve å kompensere for for mye fylde ved å senke mesketemperaturen litt.

Mange tyskere bruker carapils i vanlig pils for å gi det litt ekstra 'bite' og evt farve (andre caramalter).

Velkommen på forumet forresten!  :skaal2:
 
Takk for det. Jeg har vært tilskuer en stund, men nå tenkte jeg at det var på tide å spørre litt selv også, med fare for å avsløre huller i kunnskapen.


Jeg begynte nemlig å lure på mesketid, temperatur og carapils i denne oppskriften (ESB) http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=926.0.
  • 30 min 25°C
  • 25 min 55°C
  • 60 min 67°C

Tenkte først at dette ble et vel tynt øl og at det derfor ble brukt carapils.
Deretter så jeg (igjen) på John Palmers side om temperatur og enzymer. http://www.howtobrew.com/section3/chapter14-1.html.
  • Slik jeg leser meskeskjemaet er 25°C kanskje et forsøk på å senke ph (dog utenfor temperaturområdet Palmer angir til formålet), eller er det rett og slett malt "lagt i bløt"?
  • På 55°C er vel ikke stivelsen gelatinisert enda med mindre "lagt i bløt" faktoren har slått til. Enzymene tar det de kan av proteiner og stivelse.
  • Det som i hovedsak påvirker fordeling av sukkerartene i vørten er standard 60 min 67°C.


Skal det til carapils for å få fylde i denne oppskriften eller kunne meskepemperaturen heller vært hevet for å fått samme effekten?
 
25 graders steget er nok et forsøk på å syrne mesken litt. Jeg har aldri hatt et kaldere steg enn 37 gr. med Weizen, og den vil jeg tom hoppe over neste gang. Et ettstegsmesk holder vel egentlig med de fleste maltsorter (65-68 gr.). Men det er bra å lese om hva som skjer ved de forskjellige stegene og man kan gjerne tilpasse stegene når man har med litt tvilsom malt å gjøre.

For å få mer fylde kan du bruke carapils og vanlig mesketemperatur, og for mer sødme (er ikke nødvendigvis lik fylde) kan man bruke høyere mesketemperaturer. Ølet kan da fort bli litt klissete, så jeg ville ikke sikte mot det.
 
Vil anbefale deg å starte enkelt.
Bare gjør en enkel enstegsmesk på 65C.
Hvist du har problemer eller ønsker å avansere, kan du heller gå opp til flere steg når den tid kommer.

Har til nå aldri gjort noe annet en ensteg på 65-68C å det har fungert strålende for meg.
Men må vel snart prøve å teste ut andre metoder. :brygging:
 
Tilbake
Topp