Carbonering av øl gjæret under trykk.

Når man gjærer under trykk på 0.8-1 bar vil man få co2 i ølet. Noen som vet hvor mye man får i gram ? Tenker da spesielt på når man skal carbonere ølet på fat og servere det på et tappeanlegg. Til info så carbonere jeg med 64 g pr 19 liter til vanlig.
 
Hvis du har trykk og temperatur så kan du bruke en kalkulator til å finne vol co2.

For eksempel hvis du har gjæret på 1 bar ved 18°C vil du ha ca 1.5vol co2.
 
Kanskje du kan regne ut hvor mye sukker du trenger for å komme opp i den mengden co2 som du kommer frem til at er i ølet, og trekke det fra sukkermengden du tilsetter i fatet?
Ikke sikker på om det blir rett å gjøre det slik, men det høres nå logisk ut i mitt hode..
 
Tilsetter ikke sukker i fatet, kun co2. For perfekt carbonert øl, tilsettes det 64 grem i et 19 liters fat
Spørsmålet var om noen kunne si meg hvor mange gram co2 det blir i øllet pr liter - når det gjæres under trykk med 1 bar.
 
Tilsetter ikke sukker i fatet, kun co2. For perfekt carbonert øl, tilsettes det 64 grem i et 19 liters fat
Spørsmålet var om noen kunne si meg hvor mange gram co2 det blir i øllet pr liter - når det gjæres under trykk med 1 bar.

Det kommer ann på temperatur
Hvis ølet holdes konstant ved f.eks 20 C og 1 bar vil det ta opp 1,67 vol (eller ca. 3,33 g/L)
 
Sist redigert:
1 bar / 20C ved endt gjæring gir som nevnt 1,67 CO2 volumer i ølet. Når du vil opp til 2,5 CO2 volumer så mangler du altså 0,83.

0,83 x 19L x 1,97g/l = 31g CO2 som må ristes inn istedenfor 64g for å få samme karbonering
 
Hvis man rister inn CO2 så må man vite det. Så slipper man å vente :p
Hehe ja, da skal man ha en rimelig god vekt og. Jeg ristet ofte inn Co2, ferdig karbonert på tre minutter var herlig, og det avanserte instrumentet jeg brukte da var kjeften. Bare tappet av litt når jeg følte det hadde boblet nok, var det "innafor" så blødde jeg av resten og satte til riktig trykk.
 
Hehe ja, da skal man ha en rimelig god vekt og. Jeg ristet ofte inn Co2, ferdig karbonert på tre minutter var herlig, og det avanserte instrumentet jeg brukte da var kjeften. Bare tappet av litt når jeg følte det hadde boblet nok, var det "innafor" så blødde jeg av resten og satte til riktig trykk.
Jeg rister alltid inn CO2, så får man en referanse smaksprøve av ferdigkarbonert-før-modning. Viktig med smaksprøver i alle stadier :p
 
Jeg rister alltid inn CO2, så får man en referanse smaksprøve av ferdigkarbonert-før-modning. Viktig med smaksprøver i alle stadier :p
Javisst er det det. Smake på kornene, smake på vørteren, smake på vørteren post boil, smake etter x dager, smake igjen etter x+y dager, smake før tapping, smake etter risting. Det er jo en grunn til at man tar SG-prøver :D
 
Javisst er det det. Smake på kornene, smake på vørteren, smake på vørteren post boil, smake etter x dager, smake igjen etter x+y dager, smake før tapping, smake etter risting. Det er jo en grunn til at man tar SG-prøver :D
Og vipps så er det tomt… :oops:
 
Tilbake
Topp