Tilsetter ikke sukker i fatet, kun co2. For perfekt carbonert øl, tilsettes det 64 grem i et 19 liters fat
Spørsmålet var om noen kunne si meg hvor mange gram co2 det blir i øllet pr liter - når det gjæres under trykk med 1 bar.
Hvis man rister inn CO2 så må man vite det. Så slipper man å venteHvis du spør dette fordi du lurer på hvor mye mer co2 du skal tilføre for karbonering på fat så er jo egentlig det irrelevant, da du setter et bestemt trykk, og så vil det ikke bli mer enn det.
Hehe ja, da skal man ha en rimelig god vekt og. Jeg ristet ofte inn Co2, ferdig karbonert på tre minutter var herlig, og det avanserte instrumentet jeg brukte da var kjeften. Bare tappet av litt når jeg følte det hadde boblet nok, var det "innafor" så blødde jeg av resten og satte til riktig trykk.Hvis man rister inn CO2 så må man vite det. Så slipper man å vente
Jeg rister alltid inn CO2, så får man en referanse smaksprøve av ferdigkarbonert-før-modning. Viktig med smaksprøver i alle stadierHehe ja, da skal man ha en rimelig god vekt og. Jeg ristet ofte inn Co2, ferdig karbonert på tre minutter var herlig, og det avanserte instrumentet jeg brukte da var kjeften. Bare tappet av litt når jeg følte det hadde boblet nok, var det "innafor" så blødde jeg av resten og satte til riktig trykk.
Javisst er det det. Smake på kornene, smake på vørteren, smake på vørteren post boil, smake etter x dager, smake igjen etter x+y dager, smake før tapping, smake etter risting. Det er jo en grunn til at man tar SG-prøverJeg rister alltid inn CO2, så får man en referanse smaksprøve av ferdigkarbonert-før-modning. Viktig med smaksprøver i alle stadier
Og vipps så er det tomt…Javisst er det det. Smake på kornene, smake på vørteren, smake på vørteren post boil, smake etter x dager, smake igjen etter x+y dager, smake før tapping, smake etter risting. Det er jo en grunn til at man tar SG-prøver
Veldig mye svinn i denne bransjen ja.Og vipps så er det tomt…
Forskning! Jeg velger å kalle det forskning…Veldig mye svinn i denne bransjen ja.