CO2 lekkasje

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har ei 6 kg flaske som jeg fikk testa og fyllt for ei stund sia og når jeg skal til å bruke den så lekker det under rattet når jeg åpner på trykket.  Er det noe å gjøre med det eller kan man anse gassen for tapt?

Har du åpnet helt opp? Såvidt jeg har skjønt må krana enten stå helt åpen eller helt stengt for å være tett rundt ventilen. Har ikke CO2-anlegg selv.

Da jeg kjøpte ny flaske var det påmontert en ny fin kran, denne hadde samme lekkasjen. Fikk byttet den kostnadsfritt. Ble fortalt at det var en svakhet på den type kran jeg fikk først. Kanskje det er samme type du har fått?

Jeg har blitt fortalt av en av mine gassleverandører at kranen må være helt åpen eller helt stenkt, midt i mellom kan det lekke.
Det er tydeligvis flere som har mistet gass selv om kranen er helt åpen så jeg bruker kun små patroner som jeg fyller selv, dette vet du om Sverre men et tips til dere andre og nye bryggere.

Dette har vi opplevd noen ganger, særlig hvis flasken har stått lenge, eller hvis den ventilen har vært åpnet og lukket mange ganger. Forklaringen vi har fått er at det standard pakkninger til CO2-apparat ikke tåler kulden fra gassen, og blir fort hard og sprekker. Vi håper nå vår leverandør i Bodø skal bestille nye typer pakninger  - skal si ifra når vi vet mere. God nyhet: det går vistnok fint å skifte pakning i ventilen uten å slippe ut/miste gassen.

Forøvrig er det bare å gjenta de tandree har sagt, ventilen må skrues helt opp så at pakningen klemmes i øvre posisjon ( tror faktisk det er 2 pakninger i denne.

Virker som om der er to pakninger ja og fikk det for meg at det lakk selv når den var max åpen også.  Bruker stort sett bare de små flaskene i kjøleskapet som jeg fyller fra brannslukkere men skulle prøve den storflaska til noen andre fat no.  Ser forresten at manometeret har fått seg en karamel,l antagelig under flyttinga så må nok sjekke ut alt. Er det standard gjenger slik at jeg får  kjøpt nye manometre lokalt?

Opplevde det samme for to uker siden, og mannen på Ernst Nilsen kunne fortelle meg at de hadde fått flere klager på disse ventilene med rødt ratt. De byttet og fyllte på gass uten kostnad. God service :)

Tilbake
Topp