CO2 montere på regulator

Her kommer et novisespørsmål:

Jeg har kjøpt meg en regulator med to manometer på den lokale bryggebutikken. Skal nå skaffe meg CO2. Dersom jeg får tak i en flaske med rattventil, er det da bare å skru på regulatoren - og vips, ferdig?

Og gjelder dette også for et slukkeapparat? Kan man bare skru av slangen og skru på en regulator?

Og mister man i så fall gassen når man evt skrur av "noe" for å skru på en regulator?

Passer rett på vanlige flasker også. Skru av slangen, skru på regulator, strips håndtaket sammen og sett det hele opp ned.

Mener selvsagt slukker, uten modifikasjoner, det skulle jeg ha skrevet. Men alt med rattventil som er solgt i Norge bør funke for å "skru rett på".

Ok, takk. For å si det enkelt: Betyr det at jeg kan kjøpe/skaffe et helt standard CO2 slukkeapparat, skru av slangen, skru på regulator og - fiks ferdig?

Leser nemlig så mange steder på nettet om modifiserte slukkeapparater. Men hvis dette funker, er det jo ikke noe som må modifiseres? Det kan jo ikke kalles modifikasjon i stor grad å skru av slangen og sette på regulatoren?

Nei, det går helt fint. Modifiseringen gjøres for å fjerne stigerøret slik at man ikke får Co2 i flytende form ut. Hvis dette ikke er gjort gjør man som du sier over her, men flasken må stå opp ned.

Jøss, ok. Jeg har lest ørten tråder om folk som har fått modifisert co2-apparater. Men da er det jo enkelt å bare kjøpe et co2-apparat og skru på regulatoren. Enig i at det er jo bare å sette apparatet opp ned når man har stigerør. Noen tips for å få apparatet til å stå stabilt på hodet?

Jeg skrudde sammen to biter 2x6" og brukte en festereim fra biltema. En ferdig modifisert flaske med 6kg Co2 koster dog bare 1300.

Slukkeapparater er ikke nødt til å stå opp/ned. Det funker helt fint at de står vanlig. CO2-forbruket er så lite at det går over til gass på vei til regulatoren. Det er bare når der virkelig strømmer ut at stigerøret har en funksjon. Vi er mange som bruker det uten å snu det på hodet, det funker gull!

Jeg har erfart å fylle regulatoren med flytende CO2 flere ganger. Har holdt de flaskene jeg har med stigerør på hodet etter det.

Det begynner jo å bli en stund siden dette her. Tipper det har skjedd rett etter tapping fra gjæringstanker til cornyfat. Da er det jo et litt større volum med gass som skal inn. Kanskje slangen var litt kort også? Tror regulatorene nå viser 1-2 bar feil ( står på 1-2 ved null trykk) ikke noe stort problem, og kan ikke bevise at det var disse insidentene som var direkte årsak heller.

Litt nysgjerrig; brukte du mye CO2 når det skjedde? Og hvordan gikk det med regulatorene, ble de skadet?
Jeg har også fylt regulator med flytende CO2 noen ganger.
Regulatoren "poffer", altså at sikkerhetsventilen løser ut. Og det fryser et lag is/rim på utsiden.
Etter litt venting fungerer den fint igjen.
Hos meg skjer det typisk ved tvangskarbonering = mye gass, fort.

Jeg fikk meg et gammelt co2 apparat med rattventil i dag. Tømte det for co2, skrudde av ventilen og kappet vekk stigerøret, og satte det på igjen. Så nå gjenstår fylling neste gang jeg er i nærheten av noen som fyller flasker.

Du skulle ikke tømt apparatet,har hatt co2 brannslukningsapparat i flere år nå uten å kappe stigrør. Det hente en gang i begynnelsen når vi tappet mye gass for å teste apparatet at det frøs is i regulator.

Du skulle ikke tømt apparatet,har hatt co2 brannslukningsapparat i flere år nå uten å kappe stigrør. Det hente en gang i begynnelsen når vi tappet mye gass for å teste apparatet at det frøs is i regulator.

Skjønner, men jeg trodde det var tomt og skulle blø det av før demontering av ventilen, men det var ganske mye. Nuvel gjort er gjort, får fylle det opp. Men vet det til neste gang, at jeg kan fjerne slangen og bruke opp resten før jeg fjerner stigerøret

Det skal stå utenpå flaska hvor mye den veier uten gass og hvor mye gass den kan ta,så neste gang kan du se etter hvor mye gass du har igjen på flaska.
Er det over 10 år siden sist den ble trykktestet så må det også gjøres ved fylling,alt koster jo så det er jo kjekt å spare om enn kan...

Tilbake
Topp