CO2 trykk og tid

Heisann!

No er endeleg baren min og ølet mitt ferdig:) Har no kopla tappekrana til fata og skal til å kopla co2 på dei... Då lurer eg på kva trykk som bør stå på ølet, og kor lenge det bør stå og karbonera, før eg drikk det. Eine fatet er Tsjekkisk pils og det andre er Irish Stout, begge laga av sett. Nokon som har tips om sånn ca.trykk?
 
Hvis du går inn på det lille extra og leser om karbonering, finner du et skjema (eller 2) som gir det hva du lurer på, detaljert.
 
Komlo skrev:
Takker for svar! Det lille extra?

Det lille extra (For medlemmer i Norbrygg)........
Hvilket betyr at du ikke ser den avdelingen i forumet siden du ikke ser ut til å være medlem.
 
Aha!

Nokon som har tips til CO2 trykk då? Ca. 1bar, ca 2bar? Eg har aldri prøvd dette før, så har null peiling... Fata vart forresten satt til lagring med sukker på, så det er litt kolsyyra i dei.
 
Ved kjøleskaptemperatur kan du bruke litt under 1 bar på pilsneren.
På stout'en kan du gå ned til rundt 0.3 bar om du har karbonet den typeriktig, med ikke så mye kullsyre.

Hvor mye sukker har du hatt på?
Er det slik at ølen er ferdig karbonert?

Viss ikke:
Om fatene står i ro med trykk på, kan du godt stå opp mot en uke før de er ferdige.
Viss du rister kraftig og lenge på dem har du de klare på en dag.
 
Først må fatene stå litt varmt, bortimot 1 uke i noen og tyve grader så sukkeret blir omdannet til Co2 (og alcohol) så slipper du søtt øl.
Jeg lar fatene stå ved 6-7 grader og med 1-1,2 bar Co2 trykk.
Men som nevnt, hvor mye sukker hadde du på og hvor mange liter øl i fatet.
 
Eg heiv vel 118g sukker og 19.5l øl på fata. Dei har stått lagra ein del veker no, men er ikkje sikker på om temperaturen har vert over 20 grader...

Kva gjer eg for å få ølet drikkeklart og godt til fredag? Koplnga på regulatoren min var ikkje heilt tett, så den får eg fiksa i morgon. Fata står no i kjøleskap...
 
Da burde ølet være ferdi til drikking når det er kaldt som det blir i løpet av et døgn, så får du godta litt uklårt øl :)
Det du nå bruker Co2 til er å presse ut ølet av fatet og, og ikke mindre viktig, for å holde Co2 nivået i ølet helt til fatet er tomt, men Co2 må ikke være tilkoblet når du ikke tapper.
 
Ok, så då er det drikkbart med ein gong det er blitt kaldt? Og så kopler eg berre til CO2 når eg skal tappa, og stenger CO2 igjen når "kvelden er over"? 

Så neste gong sørger eg for å setta fatet i god temperatur i ca. 2 veker etter at det er ferdiggjæra, og så kopler eg til CO2 og sett det kaldt, for å karbonera det? Det er ein fordel å ikkje ha sukker på når eg setter det til lagring, og heller karbonera det med CO2 flaska?
 
Det med å koble fra Co2 etter tapping har med om systemet ditt er tett, så hvis det lekker eller du ikke vet om det lekker er det greit å stenge flaska og løfte opp koblingen men ikke ta av så det er støvtett på corneliusfatet.

Sukker eller tvangskarbonering er mest smakssak, det går mye mindre Co2 ved å bruke sukker til karbonering, tiden er stort sett den samme.

Tiden fra ferdigjæret kommer ann på øltypen, og din smak, det heter seg vel min. to-tre uker på en lager, IPA og div andre ales trenger ingen tid mens mørke øl trenger lang tid.
 
Takker så mykje for svar! Fant ut at regulatoren min ikkje var heilt tett, så den får eg fiksa i dag. "løfte opp koblingen men ikke ta av så det er støvtett på corneliusfatet" -Kva vil det sei?

Skal fatet ristast på eller noko sånt forresten? Trur eg har gjort ein del små feil undervegs, så eg får berre prøva å få det betre til neste gong.
 
slik jeg tolker det mener han å koble fra co2 koblingen, men la den bli liggende som en kork/lokk over fatkoblingen, slik at støv ikke faller ned på den (fatkoblingen). I såfall kan du også bruke en renset bruskork el lign..
 
Bård skrev:
slik jeg tolker det mener han å koble fra CO₂ koblingen, men la den bli liggende som en kork/lokk over fatkoblingen, slik at støv ikke faller ned på den (fatkoblingen). I såfall kan du også bruke en renset bruskork el lign..

Ja, fant bare ikke bedre måte å si det på i farten.
Ellers Komlo har ikke jeg registrert så mye feil så slapp av, men ikke rist fatet nå, du vil ha litt bunnfall som da hvirvles opp og kommer ut kranen.
 
Kan berre meddela at mor, far, søster og kollegaer likte øleg veldig godt. Stouten og mesteparten av pilsneren (som eg syns vart litt vel bitter) forsvann på ei helg:)

No er 4 kar med IPA, same type Stout, kveiteøl og ein pilsner klar til å ha på fat i morgon. Planen er å ha dei på fat saman med sukkerlake, la dei stå varmt i ca. 2 veker, så la dei stå ca. 2 veker i kjøleskap, så smaka. Høyres det greit ut?

Kor prekært er det forresten med rensing og desinfisering? No har eg nærast hatt total angst for at noko ikkje skal vera skikkeleg desinfisert når eg set ølet til gjøring. Eg desinfiserer fata med Starsan før lagring osv. Kor stor er eigentleg faren for at ølet skal verta infisert dersom eg gløymer å desinfisera eit fat eller ein slange?
 
Tilbake
Topp