Cold crashing og "suck back"

Hmm.. det skal jo egentlig litt til for å blåse opp en ballong, kanskje det ble for tungt og så går det utover lokket?

Men fra spøk til halvor. Greia er vel at ballongen faktisk trenger et godt trykk for å bli blåst opp. Et trykk som er større enn det som får et lokk til å bule. Skal dette funke så må man kanskje blåse opp ballongen i forkant for å myke opp gummien. Men siden man gjerne ikke vil gjøre det med ens egen munn så må man gjøre det med co2 eller lignende, og da snakker man om pes og mer sløsing av co2.

Men. Hvor mye luft trekkes inn? Uten å ha regnet på det så blir det vel under en liter i en 25l batch? Ølet krymper vel med noe sånt som 1.5-2%?

Sist jeg coldcrashet hadde jeg blowoff-tube med den største silikon-slangen til BS, og det var sugd vann 10-15cm opp slangen etter CC. Total lengde var 30+ cm, så det var ikke noe problem.

Men. Hvor mye luft trekkes inn? Uten å ha regnet på det så blir det vel under en liter i en 25l batch? Ølet krymper vel med noe sånt som 1.5-2%?

Skal du kjøle ølet ned fra 22C til 4C (plukker bare noen tall ut fra lufta her) skal du få et greit estimat på "kaldt volum" av lufta om du ganger "varmt volum" med 0.94 (her er det snakk om headspace-volum). Det er altså ikke rare greie som trekkes inn.

Hva med å bruke brødpose eller noe annet som ikke må strekkes istedenfor ballong?

Jeg er all in for mylar hvis det er det som møter meg hver gang jeg åpner kjøleskapet. Rwf linken din.

Men ja, mylar burde vel funke.

Har aldri hatt noe problem med dette så lenge vi har tappa i løpet av et par dager, men en gang ble det stående til cold crashing i en uke før vi tappa, og da ble ølet oksidert.

Jeg har imidlertid funnet en løsning. Bruk et FermZilla trykkgjæringskar, så kan du bare kjøre på litt overtrykk med CO2 før du cold-crasher.

Har aldri hatt noe problem med dette så lenge vi har tappa i løpet av et par dager, men en gang ble det stående til cold crashing i en uke før vi tappa, og da ble ølet oksidert.

Jeg har imidlertid funnet en løsning. Bruk et FermZilla trykkgjæringskar, så kan du bare kjøre på litt overtrykk med CO2 før du cold-crasher.
Hei. Skal kræsje en lager i fermzillaen og vil prøve med overtrykk. Hvor stort bør trykket være? Vil nødig ha implosjon...

Tilbake
Topp