Conditioning

Hei!
Jeg prøvde å søke opp "conditioning" her på forumet. Det ga få resultater, og bare ett (fra 2009) som faktisk dreide seg om conditioning av malten før kverning. Jeg lurer derfor på om flere benytter seg av denne teknikken? For meg synes det rart at det ikke er skrevet mer om dette (men selv hørte jeg jo ikke om dette før i år til tross for rundt 15 års brygging...)
Det hele går ut på å spraye malten med litt vann før kverning. Jeg har prøvd dette en del ganger nå, og resultatet er blant annet en del bedre utbytte fra meskingen (Gått fra 70-72% til 76-78% i følge beregninger på BeerCalc). Prosedyren er som følger:
Med en sprayflaske med vann (billig fra europris) sprayes den hele malten med ca 2% vann, altså f.eks. 120 gram vann til 6 kg malt. Malten har jeg i en gjæringsbøtte dedikert til dette for at ikke bakterier fra malten skal overføres til gjæringen. Denne roteres med én arm mens den andre sprayer for å fordele vannet jevnt. Konsekvensen er at jeg kan stille maltmølla på mye finere kverning, og til tross for dette beholdes skallet nærmest intakt (siden dette er myket opp med vann) mens indre deler av kornet pulveriseres. Det er viktig å ikke vente lenge fra spraying til kverning, og også å ikke bruke for mye vann - da blir alt bare grøt: Start kverninga etter et par minutter!
Regn med å måtte bruke litt mér muskelkraft hvis du har en manuell mølle, men det blir ikke kjempetungt hvis du ikke bruker for mye vann og ikke venter for lenge. Fordelene er altså betydelig bedre utbytte, men også mindre uttrekk av tanniner fra skallet, og enklere avrenning/siling etter mesking. Tanniner er forøvrig bedre kjent som de stoffene som gjør at mye rødvin gir en snerpete følelse i munnen, og finnes også i skallet og stilken til druer... Jeg startet med dette etter at jeg satte en pils i vinter som nettopp var ganske snerpete etter å ha stilt maltkverna litt for fint, og siden den gang vil jeg nok aldri gå tilbake til kverning uten "conditioning"...
 
Tilbake
Topp