Cooper's Bitter beer kit

Hei!

Som følge av den pågående "maltkrisen" i Oslo-området, har jeg bestemt meg for å prøve meg på brygging med ekstrakt.

Det er lite informasjon om humlen som ligger i ekstrakten på Cooper's hjemmesider annet enn at Styrian Golding er lagt til
som late hops. De oppgir en IBU på 15 (620 IBU i ekstrakten) . Regnestykket er vel 620 IBU/1,7 kg/23 liter vann = 15 IBU.
Det er ganske høyt for kun bruk av humlearoma. Er det noen som har nærmere info her rundt Cooper's Bitter? Jeg har tenkt å tilføre litt
humle selv, både som bitter, smak og aroma. Ønsker mye humlebitterhet, men ikke en humlebombe.

Jeg skal koke alt vannet på en gang, og ikke helle opp i resterende kaldt vann til slutt, slik oppskriften sier. Det er jo en viss
bakteriefare med kaldt vann ...

Legger til flytende gjær fra Wyeast til slutt.

Tipper dette går bra. :)
 
Om jeg koker ekstrakten i en times tid for å kjøre et humleprogram, vil Styrian Golding late hops som ligger i ekstrakten, bli bitterhumle. Eureka!
Dette løser en del av spørsmålene jeg hadde.

Nå håper jeg også på at maltleverandøren min snart får basismalt i butikken, og at lasten ikke blir "kuppet på landeveien" og kjøpt opp av en leverandørkonkurrent en gang til!
 
Maltekstrakt på hermetikkbokser er sterilt og trenger ikke å kokes.
Ølsett skal ikke kokes for da mister du smak og aromahumlen som er i de. (men det er ikke mye av den, så jeg ville nokk tilsatt ekstra uannsett.)

Selv bruker jeg å kunn tilsette spraymalten til kok sammens med humlen jeg skal bruke, så tilsetter jeg den flytende maltekstrakten når jeg skrur av varmen før jeg starter kjølingen.
Denne metoden vil også gi bedre humleutbytte hvist du tilsetter humle selv siden den ikke koker i en så sterk vørter.

Det er ikke de samme stoffene i humlen som sørger for smak, aroma og bitterhet, så smak og aromahumlen i ølsettet vil ikke gå over til bitterhumle, bare forsvinne.
Stoffene som sørger for smak og aroma blander seg lett med vann, men fordamper også lett, derfor trenger de kort koketid.
Bitterstoffene i humle er egentlig vannavstøtende å trengr å gå igjennom en kjemisk prosess kalt "isomerize", på godt norsk, før de kan blande seg med vann, dette tar tid og skjer ved høye temperaturer/koking
 
Okey, du koker alt vannet (24 liter, to fordampes) med spraymalt og putter humle gradvis opp i (det vanlige timesprogrammet med humle)? Hadde en forestilling om at humla måtte kokes med vørteren og at oljene "blandet" seg bedre på den måten. Så til slutt trekker du kjelen av plata, heller ekstrakten oppi og rører mens det kjøler? 

Vel, bryggingen var nesten ferdig før jeg leste innlegget ditt (takk for svar).
Jeg hadde oppi én kilo Brew Enhancer 2. Fikk OG 1040. Det skal vel være riktig til en ordinary bitter.
 
Humlen tilsettes etter vanlig tidsskjema.
Du får mindre utbytte av bitterhumlen jo sterkere vørter du koker den i, enkelt forklart konkurerer alfasyren om plassen med sukkerstoffene i vørteren.
Har hørt att det ikke anbefales å koke den i kunn vann, men dette kan jeg ikke bekrefte å vet ikke hvorfor.

Smak og aroma fra humlen tror jeg ikke det påvriker, slik jeg forstår det hindrer sukkeret alfasyren å "isomerize", noe som er nødvendig for att den skal kunne blande seg med vann.
Smak og aromastoffer trenger ikke denne prosessen for å blande seg med vann.

Edit: Muligens smak og aromastoffene blander seg bedre med vørter enn med rent vann, eller kanskje man risikerer å trekke ut noen uønskede stoffer fra humlen om man koker dem i vann? Noen som vet? Gahr? ;D
 
Steinarja skrev:
Har hørt att det ikke anbefales å koke den i kunn vann, men dette kan jeg ikke bekrefte å vet ikke hvorfor.

James Spencer og Steve Wilkes gjorde på en episode av Basic Brewing Video et eksperiment med dette. De lagde to tilsvarende øl, et der maltekstrakten ble hatt oppi de siste 15 minuttene, og humlen dermed kokte 45 minutter alene, og et der maltekstrakten ble tilsatt samtidig som bitterhumlen. Ifølge dem ga det noe annen smak, men absolutt ikke noe bismak. Fargen var noe mørkere på den ølen der maltekstrakten hadde kokt en time, og det kan jo tyde på noe større grad av karamellisering.
 
Tilbake
Topp