Coopers Dark Ale ølsett med modifisering

Heisveis. Samme dag som jeg tappet min første allgrain lagde jeg brygg nr 3, som er et ølsett med endel endringer. Tar veldig gjerne imot feedback på følgende "oppskrift"

Utgangspunktet er et Coopers Dark ale ølsett kjøpt på ica maxi til den nette pris av 119 kroner.

I tillegg til boksen så ber oppskriften om 1kg sukker. Istedet for å putte sukkeret rett oppi lagde jeg først candissukker av det (belgian sugar), etter denne oppskriften: http://www.youtube.com/watch?v=yJVrIWxdTX0 En ting jeg er usikker på er om hvordan de kjemiske egenskapene til sukkeret evt endrer seg under kandisering (koking i 40 min). Smaksmessig regner jeg med en markant påvirkning, mer karamellisert smak, men også et tørrere øl, forhåpentligvis.
Jeg lagde også en minimash av 100g (bjørns) havregryn, som stod og koste seg i 60 minutt på 66 grader. Etter mash kokte jeg opp og tilsatte jeg 50 gram humle av typen Hersbrucker som jeg hadde til overs etter min Testweizen http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=Testweizen . Tilsatte også 1dl ferdigbrygget kaffe. Dette stod og kokte i 30 minutt, og ga en markant, nesten over the top bitterhet, som jeg er veldig spent på hvordan arter seg etter gjæring.

OG ble på 1043 (trodde og håpet egentlig den ville bli høyere), tilsatte derfor 150g medium spraymalt, og fikk OG opp til 1046, som jeg fremdeles syns er for lavt. Dette selv etter at jeg reduserte veskemengden fra 23 liter til 20 liter.

Lurer på det er noen her som har erfaring med coopers dark ale, evt som har synspunkter på hvordan dette brygget kan bli. Spesielt tips på hvilken SG jeg bør sikte på før jeg flasker er interessant.

Gjæringen går fint, det er bra med action i gjærlåsen, picthet på lørdag.

Lurer på å tappe i dag, SG er på 1007 ca. OG var ca 1046 = 5.1 prosent et sted. Det ble ganske besk ettersmak, så jeg overdrev nok humlemengden "en smule" :)

Jeg lagde den for en liten stund siden. Blandet den med Brew Enhancer 2. Den ble veldig god. Skal nok lage den på nytt snart.
Det blir nok veldig bra det du har laget.

Å herre jemini så god den ble! Har bare stått 6 dager på flaske, men har fint med skum, og smaker utrolig godt altså, helt på høyde med mye jeg har drukket det siste året (219 sorter så langt i år).

Wow, nå ble jeg glad altså! Var kjempenervøs for at jeg hadde fucka den opp med for mye ekstra humle og de andre greiene jeg gjorde med den (kaffe, havre, candis-sukker).

Hurra og hipp for meg og ikke minst Coopers dark ale sitt ølsett. Dette var virkelig over all forventning! Prøv dette folkens!

Vedlegg

• coopers dark ale hack.JPG
    coopers dark ale hack.JPG
    1,8 MB · Sett: 483
Mye av grunen til at "ølsett" har fått dårlig rykte er at folk handler noe greier på europris for å lage billig øl til hytteturen neste uke; velter oppi sukker, dårlig hygiene, gjærer ved høy temp osv.
Gjør en skikkelig arbeid blir ølet bra det.

GuttormG skrev:
Mye av grunen til at "ølsett" har fått dårlig rykte er at folk handler noe greier på Europris for å lage billig øl til hytteturen neste uke; velter oppi sukker, dårlig hygiene, gjærer ved høy temp osv.
Gjør en skikkelig arbeid blir ølet bra det.
Mange av oss, blant annet jeg begynte der, og det ga forholdsvis bra resultat ja :)
Synes selvfølgelig nå at ingenting erstatter allgrain, men at ølsett gir dårlig øl er som regel ikke settet sin skyld nei ;)

Jeg lagde vel bare 5 kitbrygg, naboen lagde 2, synes man kjenner smaken av konserveringsmidler samma søren hvor mye man tørrhumler og dikkederer. Det er bare til å gratulere at dere har fått det bedre til! :biersmile:  Men jeg drister meg til å mene at skal man først legge arbeid i det, er det lettere å få et godt resultat om man  begynner med ren ekstrakt og humle.

Fossdal skrev:
Jeg lagde vel bare 5 kitbrygg, naboen lagde 2, synes man kjenner smaken av konserveringsmidler samma søren hvor mye man tørrhumler og dikkederer. Det er bare til å gratulere at dere har fått det bedre til! :biersmile:  Men jeg drister meg til å mene at skal man først legge arbeid i det, er det lettere å få et godt resultat om man  begynner med ren ekstrakt og humle.

Konserveringsmiddel???

Skulle vel stått i hermetegn, "konserveringsmidler".  Litt som med Toro, det er en snål smak som går igjen i alle produktene, liksom. Der ble en sånn snål smak på alle kitene vi prøvde. Jeg er ingen bryggemester, for all del, men jeg har aldri fått sånn smak på rene ekstraktbrygg.

Har fått endel folk til å teste, og har fått bra tilbakemeldinger. Aberet med å bruke ølsett som utgangspunkt er at jeg ikke lærer så mye av det i forhold til allgrain, selv om jeg tilsetter ting og modifiserer endel, for grunnsmaken kommer jo fra boksen, som jeg ikke aner hva inneholder.

Men kommer nok til å fortsette å variere mellom å lage ølsett og mindre allgrain testbatcher med biab teknikk til jeg får råd til mer fancy utstyr tror jeg, ihvertfall hvis resultatet blir så bra som dette cooperssettet.

Ølsettet (ihvertfall dette) er også mye billigere pr liter enn mitt første og mitt planlagte andrebrygg som jeg skal lage i helga, mye pga portoutgiftene.

Coopers-settet kostet 119 kroner på ICA Maxi i Trondheim. Hvis jeg legger til litt humle og sukker er jeg uansett nede i ca 8 kr pr liter. Allgrain med porto: 53 kroner pr liter.

Ikke at pris er så viktig, men som nybegynner er det også større sjans for at allgrain-brygget blir dårlig, da er det ekstra surt at det i tillegg er dyrere.

Når jeg får mer erfaring med å brygge skal jeg nok gjøre et større innkjøp av basismalt, evt sammen med noen, og dermed forbedre økonomien i allgrain-brygginga. Hadde vi bare hatt et utsalgssted i Trondheim, egentlig sjokkerende at det ikke finnes, så mange bryggere som det er i byen.

Tilbake
Topp