Ja, jeg har tid til overs. Og jeg sitter heller og følger med på noe som gir prosentavkastning (...) enn å glane på propagandafirkanten.
Så ja, hygiene var viktig, så jeg får vel legge dusjhodet i klorløsning før jeg setter i gang da.
Skru av dusjhodet
!!!!
Med mindre du
veit at vannet ditt er tilnærma bakteriefritt, ville jeg uansett kokt det (og latt det kjøle seg ned) før jeg tilsatte det til vørteren. Risikoen for at det skal gå galt om du ikke gjør det, er nok liten - men hvorfor da den? Når du har holdt på med brygging ei stund, blir du over snittet paranoid
.
Jeg tenker jeg kjører enkelt og billig i første omgang, og da ser det ut som man kommer ca på eller under prisen på billigste øl i butikken.
Man kan jo sette opp sånn temperatursensor og styre en varmeovn med denne, men hvis man skal starte kaldt, hvordan er det med å flytte på bøtta når man skal ha det litt varmere?
Kan man ha øl på 5-liters vanndunker?
Jeg har et digert gammalt hus med flere "temperatursoner", så jeg styrer temperaturen ved å flytte dunkene mine. Når jeg har flere brygg på gang kjenner jeg meg omtrent som en slags border collie som flyr rundt og jager sauene på rett plass
.
Forøvrig - og dette er viktig! - er det temperaturen i det gjærende ølet, og ikke temperaturen i rommet, du må holde øye med. Det betyr at du må ha muligheten til å gjøre det, og det enkleste er å kjøpe ei slik "termostripe":
https://brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/selvklebende-termometer-for-gjaeringsbotte-4-til-28 Når gjæringa starter, stiger temperaturen raskt fordi gjæren produserer varme. Den kan fort komme 3-4 grader over romtemperaturen, og det kan bli i varmeste laget. Resultatet kan bli usmaker i ølet, f.eks. fusel. Det er særlig i denne perioden - stormgjæringa - det er viktig å følge med, og eventuelt gripe inn. Dette varer bare noen få dager, og etter det kan du slappe mer av. Da er det som regel greit å bare la dunken stå i vanlig romtemperatur.
Jeg kan ikke se at Ølbrygging har slike termostriper nå, men jeg har sendt en mail og spurt - og sagt at de burde overveie å la ei sånn følge med startsettet.
Noe annet du bør ha, er et
hydrometer. Da kan du ta prøver for å sjekke at ølet er ferdig utgjæra, og du kan beregne alkoholprosenten. Hydrometeret måler egenvekta i ølet, som synker etter hvert som gjæren spiser sukkeret og omdanner det til alkohol og CO2. Og når du kjenner egenvekta når du starter gjæringa (OG, original gravity) og når den er over (FG, final gravity), kan du bare legge tallene inn i en kalkulator du finner på nettet, f.eks.
denne, og få ut alkoholprosenten.
I tillegg til sjølve hydrometeret må du ha en liten målesylinder (100 ml) som du tapper prøven i. (70 ml er nok, så du mister ikke så mye øl for hver prøve - som du dessuten kan drikke
.) Europris har kjekke sånne målesylindre, men ligg unna de hydrometrene de selger.
Bruksanvisninga sier at det tar 14 dager før ølet er ferdig. Det kan du ikke stole på. Ølet er ferdig når det er ferdig, og hvor fort det går, kan variere - bl.a. med temperaturen du har gjæra på. Aktivitet i gjærlåsen vil som regel være en grei indikator, forutsatt at du veit at dunken er helt tett, men det eneste helt sikre, er å ta prøver med en dags mellomrom når du mener du har grunn til å tru at ølet er ferdig. Har egenvekta da ikke endra seg, veit du at du er i mål.
Det følger med desinfeksjsonsvæske. Bland ut noe og ha på ei sprayflaske. Den skal du bl.a. bruke til å spraye inn i krana etter hver prøvetaking. (Og for all del: Ikke hell prøven tilbake i dunken!)
Nei, nå må jeg stoppe
. Du vil antakelig oppleve at det er mange små detaljer du vil trenge å spørre om underveis - og da er det bare å spørre. (Men det er lurt å lese gjennom mini-håndboka vår. Det kan hende du finner noen svar der.)