Coopers Irish Stout eller Muntons Gold Imperial Stout

Aasberg

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med disse ølsettene? Hvilket bør jeg velge? Ønsker en alkoholprosent på 5-6, hva er best å tilsette?

Den ene stouten jeg laget fra kit, var coopers irish stout. Brukte 2 bokser, og byttet ut medfølgende gjær med passende flytende gjær. Det fungerte greit. Ble ca 5%, og noe søtere enn f.eks guinness.

Har også kun erfaring med Coopers Irish Stout
ble grei, som sagt litt søtere enn Guinness

Brukte dere sukker? Jeg har lest at man kan tilsette diverse smaker som kakao, kaffe ol. Noen som har erfaring med dette? og når skal dette tilsettes?

Jeg byttet ut det anbefalte sukkeret med en boks til med coopers stout. Jeg syns de fleste coopers-settene jeg har prøvd blir bedre på denne måten. Jeg vil anbefale å tilsette kaffe i dunken halvveis ut i tappingen, slik at du får halvparten av flaskene uten kaffe, og halvparten med. Det kan være greit å ikke endre for mange variabler av gangen, og på denne måten kan man jo finne ut hvilken variant man liker best. Den tryggeste modifikasjonen av slike sett er å bytte ut det anbefalte sukkeret med malt av noe slag, samt å investere i bedre gjær. Velkommen på forumet, forresten, og lykke til!

Takk for det, veldig artig hobby jeg har startet. Synes det skal bli gøy å eksperimentere med ulike smaker og se hvordan det fungerer. Tar imot alle tips med åpne armer:)

Tilbake
Topp