Cornelius Keg & C02

JørnP skrev:
Jeg vurderer å bestille et sett fra candirect for å komme i gang med fatlagring. Ser at CO2 beholderen bare er 0,5 kg. Hvor langt kommer man med det? Er det slik at man uansett blir så irritert over lite CO2 at man kjøper ny og større beholder relativt raskt?

Du trenger 18 liter for å tømme fatet for luft/desinfeksjonsveske, så trenger du (18x2,5) = 45 til karbonering, og så 18 liter igjen for å tømme fatet for øl og tilslutt 18 liter for å holde 1 atm ~1 bar ~1 Kgcm2 overtrykk.
Dette blir 99 liter som er ca 200 gram CO2, ideelt,

EDIT: gjelder 18 liters fat

Og dersom du er på "sparebluss" så kan du greie deg med ca. halvparten. Vi bruker å fylle fatet med øl for så å tømme fatet for O2 ved å sette på trykk og dra opp sikkerhetsventilen 3-4 ganger. Går med litt mindre Co2 da. Dersom du bruker naturlig karbonering sparer du da ca 45L. Uansett så er 500g litt lite og vil resultere i hyppige fyllinger. Her i området tar de en pris for fyllinga og en for gassen så det lønner seg å ha store beholdere.

MVH
Børge

Jeg vurderer å prøve naturlig karbonering på mine corneliusfat pga. forholdsvis liten CO2 tank (2 kg). Er det nødvendig å kappe av stigerøret, eller vil jeg få med det meste av sedimenter på de første halvliterne?

Vår erfaring er at det blir liten forskjell på sedimentlaget ved naturlig karbonering. Det meste av sedimenter kommer fra klarning av ølet.

Det som er forskjellig er hvordan disse sedimentene oppfører seg (uavhengig av naturlig/kunstig karbonering). Noen sedimenter klistrer seg til bunnen, mens andre ser ut som de beveger seg under tapping. Det er derfor ikke dumt å vurdere en eller annen form for modifisering av stigrøret, men ikke pga kunstig karbonering  :brygging:

Mine fat er ikke modifisert med kapping av stigerør og der funker helt fint det.  Trur bare at man må gi seg tid til at ølet får klarna ordentlig og bunnfeller, ser på mine fat at bunnfallet sitter skikkelig å må spyles løs.  Bruker kun naturlig karbonering.
Har noen ganger prøvd gelatin men har da fått med en del grums på de første glassene men siden glassklart.

Apropos naturlig karbonering på fat. Hvilke sukkermengder skal man bruke for å få ønsket volum i forhold til flasker?  Beersmith beregner halvparten, noen grunn til det? Jeg får iallefall for lite kullsyre ved å bruke halvparte.

Det er ganske vanlig å ha litt mindre CO2 i fatøl enn i flaskeøl, men for å oppnå likt kullsyreinnhold må du bruke samme mengde sukker.

Tilbake
Topp