Cornelius Keg & C02

Hei,
Har litt problemer med å forstå hva forskjellen er på:
*pressure-keg set complete with new soda keg NC
*pressure-keg set complete with new soda keg CC
Tenkte jeg skulle kjøpe dette fra "http://www.novanorm.net/ec-shop/index.html" da det er vesentlig billigere enn f.eks Vin og Bar som koster 3500,-

Ser det er forskjell på CC & NC, men vet ikke hva dette betyr. Regner med at dette kanskje har noe med tilkobling, men  som sagt vet ikke...
I tillegg er det noen som vet om det koster noe å få importert dette utover Mva & Frakt?
På forhånd takk.
Morten

Hei.

Det er type "NC" som er de vanlige Cornelius eller tilsvarende. Type "CC" ser anderledes ut og beskrives her som Coca Cola- kegs. De fungerer helt sikkert like bra som cornelius, men har aldri sett de før.

MVH
Børge

Beant skrev:
Hei.

Det er type "NC" som er de vanlige Cornelius eller tilsvarende. Type "CC" ser anderledes ut og beskrives her som Coca Cola- kegs. De fungerer helt sikkert like bra som Cornelius, men har aldri sett de før.

MVH
Børge

Takk skal du ha.

Nå gjenstår kun svar fra butikken om hvordan de forholder seg til mva i Tyskland og Norge.
Skulle gjerne sett at de tar vekk Tysk Mva.
Mvh
Morten

mobjerkn skrev:
Takk skal du ha.

Nå gjenstår kun svar fra butikken om hvordan de forholder seg til mva i Tyskland og Norge.
Skulle gjerne sett at de tar vekk Tysk Mva.
Mvh
Morten
Supert om du videreformidler svaret. Dette ser jo foreløpig veldig bra ut!

Ett lite tips:
Thomas Rye på ebay har solgt Corneliusfat i bøtter og lass i årevis. Jeg har kjøpt fra han tidligere og det var helt OK. Nå har han tilbud på 4 for 89$. Jeg bestilte et sett, og prisen fram til JetCarrier i NewJersey er 700kr, frakt inklusive! Nå gjenstår bare det JetCarrier og Tollvesenet skal ha, men det blir uansett grisebillig for 4 fat.

Er det inkl. regulator og CO2? Husk at gjenger er forskjellig fra land til land, så sjekk at det er samme som i Norge, i så fall.

Ølvind skrev:
Er det inkl. regulator og CO2? Husk at gjenger er forskjellig fra land til land, så sjekk at det er samme som i Norge, i så fall.

Hvordan skal jeg få sjekket ut dette?
Heter de noe spesielt i Norge som gjør at jeg kan sjekke om de kan levere med dette?

Jeg har kjøpt noen 0.5 kg Co2 flasker med regulator fra CanDirect, og det er samme gjenger som i Norge.
Fikk nettopp fylt flasken hos Ernst Nilsen uten problemer.

bidland skrev:
Jeg har kjøpt noen 0.5 kg CO2 flasker med regulator fra CanDirect, og det er samme gjenger som i Norge.

Måtte du fortolle det inn eller var det kun MVA som ble lagt på i tillegg?
Vet du om de fjerner Tysk Mva?

mobjerkn skrev:
bidland skrev:
Jeg har kjøpt noen 0.5 kg CO2 flasker med regulator fra CanDirect, og det er samme gjenger som i Norge.

Måtte du fortolle det inn eller var det kun MVA som ble lagt på i tillegg?
Vet du om de fjerner Tysk Mva?

Da fikk jeg svar fra butikken:
Dear Morten,

thank you for your mail! You pay only the net costs without german tax (total prices - 19% german tax). The shipping company will take the norwegian tax when the parcel will be delivered then.

You can order the articles with the help of the shop or we can send you an invoice directly. Please tell us what is more convenient to you.

The shipping costs will be 37,00 euros.

You can pay via bank transfer from your bank account or by paypal, too.

##########################################

Når det gjelder gjenger osv. hva er det dere tenker på?
Er det snakk om gjenger ifb med å fylle opp tanken igjen?
Mvh
Morten

mobjerkn skrev:
Når det gjelder gjenger osv. hva er det dere tenker på?
Er det snakk om gjenger ifb med å fylle opp tanken igjen?
Mvh
Morten

Ja, det stemmer. Er en del som har brent seg på å kjøpe CO2-tank i fra USA, så det er greit å være sikker på forhånd.

Dag skrev:
Ett lite tips:
Thomas Rye på ebay har solgt Corneliusfat i bøtter og lass i årevis. Jeg har kjøpt fra han tidligere og det var helt OK. Nå har han tilbud på 4 for 89$. Jeg bestilte et sett, og prisen fram til JetCarrier i NewJersey er 700kr, frakt inklusive! Nå gjenstår bare det JetCarrier og Tollvesenet skal ha, men det blir uansett grisebillig for 4 fat.

Det var et bra tips, takk!

Noen som har handlet 4 fat via JetCarrier og husker hva frakta kom på? Blir jo litt volum..

Fikk svar fra Candirect nå:

The regulator has 2 manometers, a professional model, the NC kegs are slimmer and taller and the CC kegs are wider and more flat and the valves and disconnects are different. We would recommend CC kegs, because the CO2- and the (beer-)valve for liquid you can see better because of 2 (CO2) or 3 pins (Liquid) and the CC- kegs are newer mostly.

Dette sier meg egentlig ikke noe, men jeg ser at de anbefaler å bruke CC Kegs ikke NC som jeg ble anbefalt lengre opp i tråden.
Noen tanker folkens?

mobjerkn skrev:
Fikk svar fra Candirect nå:

The regulator has 2 manometers, a professional model, the NC kegs are slimmer and taller and the CC kegs are wider and more flat and the valves and disconnects are different. We would recommend CC kegs, because the CO2- and the (beer-)valve for liquid you can see better because of 2 (CO2) or 3 pins (Liquid) and the CC- kegs are newer mostly.

Dette sier meg egentlig ikke noe, men jeg ser at de anbefaler å bruke CC Kegs ikke NC som jeg ble anbefalt lengre opp i tråden.
Noen tanker folkens?

Kanskje de er i ferd med å brenne inne med et lager uselgbare CC-kegs  ;D

Nei, har ingen anelse, men de som er brukt her i landet er Cornelius, og det er de som man får kjøpt reservedeler/ventiler til i norske nettbutikker. Dersom ventiler/pakninger/popets/stigrør er forskjellig fra Cornelius ville jeg ikke handlet, men det er nå min mening.

MVH
Børge

Cornelius er et varemerke, men det er flere fabrikker som lager slike fat. Jeg har bl.a. italienske fat som er kliss like de amerikanske. Reservedeler går stort sett om hverandre.
Kikket på linken i første innlegget, og der ser det ut til at CC er fat med bajonettfatning, mens NC er kulekopling (Se 'Connections for NC/CC'). Gass inn-koplingen er alltid grå, mens øl ut-koplingen er svart for kule- og rød for bajonettkopling.

Dag skrev:
Cornelius er et varemerke, men det er flere fabrikker som lager slike fat. Jeg har bl.a. italienske fat som er kliss like de amerikanske. Reservedeler går stort sett om hverandre.
Kikket på linken i første innlegget, og der ser det ut til at CC er fat med bajonettfatning, mens NC er kulekopling (Se 'Connections for NC/CC'). Gass inn-koplingen er alltid grå, mens øl ut-koplingen er svart for kule- og rød for bajonettkopling.

Godt mulig at eneste forskjellen er hvorvidt det er ball/pin-lock, og vi beskriver alt som "cornelius" selv om det faktisk er 2 typer som da bruker 2 forskjellige tilkoblinger. Har også vært borte i flere typer av slike "NC"-fat, og har prøvd å blande inn/ut-ventiler fra flere fat under rengjøring  :cheeky:

. Klippet fra beskrivelsen deres om 1. NC-fat:
tank, generally overhauled, type CORNELIUS series or similar types, suitable to contain syrups and soft-drinks, beer and wine; the upper skirt and the base are covered with hot vulcanized natural rubber bonded onto stainless steel; including interchangeable lid with stated relief valve; outside diameter ~ 215 mm, total height ~ 632 mm, weight ~ 4.55 kg

Fra beskrivelsen deres av CC:
18 litre Coca-Cola keg with pin-lock valves, used
including lid with pressure relief valve; outside diameter ~ 232 mm, total height ~ 563.5 mm, weight ~ 4.4 kg

Du må uansett bestemme deg for hvilken tilkobling du ønsker å bruke, og være konsekvent på dette for å unngå å hanskes med 2 systemer. Noen bruker pin-lock, men de fleste bruker vel ball-lock (tror jeg  :attevar: ) De brukte fatene som har vært til salgs i norge har så langt jeg har sett vært ball-lock, uten at jeg har fulgt dette så nøye.

Beant skrev:
Dag skrev:

Godt mulig at eneste forskjellen er hvorvidt det er ball/pin-lock, og vi beskriver alt som "Cornelius" selv om det faktisk er 2 typer som da bruker 2 forskjellige tilkoblinger. Har også vært borte i flere typer av slike "NC"-fat, og har prøvd å blande inn/ut-ventiler fra flere fat under rengjøring  :cheeky:

. Klippet fra beskrivelsen deres om 1. NC-fat:
tank, generally overhauled, type Cornelius series or similar types, suitable to contain syrups and soft-drinks, beer and wine; the upper skirt and the base are covered with hot vulcanized natural rubber bonded onto stainless steel; including interchangeable lid with stated relief valve; outside diameter ~ 215 mm, total height ~ 632 mm, weight ~ 4.55 kg

Fra beskrivelsen deres av CC:
18 litre Coca-Cola keg with pin-lock valves, used
including lid with pressure relief valve; outside diameter ~ 232 mm, total height ~ 563.5 mm, weight ~ 4.4 kg

Du må uansett bestemme deg for hvilken tilkobling du ønsker å bruke, og være konsekvent på dette for å unngå å hanskes med 2 systemer. Noen bruker pin-lock, men de fleste bruker vel ball-lock (tror jeg  :attevar: ) De brukte fatene som har vært til salgs i Norge har så langt jeg har sett vært ball-lock, uten at jeg har fulgt dette så nøye.

Har lagt ned litt tid nå for å finne ut av dette og siden det finnes en veldig bra wikipedia side på Corneliusfat så legger jeg med en link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cornelius_kegs klipper litt fra Wikipedia for de som ikke gidder å lese hele siden:
"A cornelius keg (also known as a Corney or soda keg) is a metal container (keg) originally used by the soft drink industry, now commonly used to store and dispense beer, especially homebrewed beer.

Cornelius kegs were originally made by the IMI Cornelius Company. Since the arrival of newer technology such as Bag-In-Box (BIB) packages soft drink bottlers have mostly abandoned their Cornelius kegs, often making them available to hobbyists."

"The connectors which attach to the ports come in two varieties: pin-lock and ball-lock, and they are not interchangeable. Historically, pin-lock kegs were used primarily by the Coca-Cola company, while ball-lock kegs were used primarily by Pepsi. On a pin-lock keg, there are metal posts (pins) extending horizontally from around the port. When the connector is attached, these pins hold it in place. The "gas-in" port has two pins, while the "liquid-out" has three, making it impossible to accidentally attach the hoses backwards (which would result in carbon dioxide bubbling up through the drink, but no drink being dispensed). Ball-lock kegs have ridges in the ports, which are gripped by small metal balls in the connectors. Both types of kegs are fairly easy to find, though ball-lock seem to be more common."
Morten

Fatene som selges på candirect er hovedsaklig Valmadrera SAFER fat. I utgangspunktet som Corny kegs men det er forskjeller i gass inn/ut ventilene. Poppetsene sitter fast i ventilene og er vanskelige å få ut, min første bekymring var infeksjon i fatene og problemer med renholdet. Bortsett fra det er det lite feil med dem. Måtte bytte føtter på lokket på to av de fire fatene jeg fikk derfra da de var helt røtne og nesten smuldret opp. Han fjernet tysk moms og shippingen med GLS gikk veldig raskt. Jeg har i ettertid kjøpt nye originale corny ventiler og byttet dem mot valmadrera sine.

Jeg vurderer å bestille et sett fra candirect for å komme i gang med fatlagring. Ser at CO2 beholderen bare er 0,5 kg. Hvor langt kommer man med det? Er det slik at man uansett blir så irritert over lite CO2 at man kjøper ny og større beholder relativt raskt?

Tilbake
Topp