Corneliusfat og trykksetting

Har gått over til corneliusfat og tappet første batch igår. Karbonerer med sukker. Gjorde følgende;
1. Koblet begge fatene på med splitt.
2. Åpnet kran på hver av trykkslangene.
3. Åpnet hovedkran og satte trykk på. Skrudde igjen hovedkran.
4. Lukket kran på den ene trykkslangen for å justere ned trykket (til ca 1 bar) med ventilen på toppen av fatet.
5. Gjentok ovennevnte for det andre fatet.

Det jeg ikke fikk til var å regulere trykket med den skruen i midten på regulatoren (se under). Når jeg skrudde opp hovedkrana fikk jeg 7 bar på fatene. Hvordan bruker jeg den skruen i midten til å regulere trykket på fatet? Skal den skrus helt inn, eller helt ut? Eller må jeg regulere trykket med ventilen på selve fatet?

Tips og råd mottas med takk!

01429_Co2_Regulator_med_1_utgang_1.jpg

Det pleier vel å være slik at du skrur reguleringsskrua i midten mot venstre for å senke arbeidstrykket ut på fatene. Du må i tillegg slippe ut trykk gjennom sikkerhetsventilene på hvert fat for å utlikne, om du først har satt for høyt trykk.

Finn ut hvor den står lukket. Så setter du på gass koblingen skrur forsiktig opp til du får ønsket trykk.

Har du ikke sikkerhets ventiler på fatene dine?
De skal vel blåse etter 3 bar?

Det pleier vel å være slik at du skrur reguleringsskrua i midten mot venstre for å senke arbeidstrykket ut på fatene. Du må i tillegg slippe ut trykk gjennom sikkerhetsventilene på hvert fat for å utlikne, om du først har satt for høyt trykk.
Akkurat. Trodde det var å skru den igjen, til høyre, som var tingen for å få ned trykket. Men den skal altså skrues andre veien.

Finn ut hvor den står lukket. Så setter du på gass koblingen skrur forsiktig opp til du får ønsket trykk.

Har du ikke sikkerhets ventiler på fatene dine?
De skal vel blåse etter 3 bar?
Joda, det er ventiler. De blåste ikke, men det var kun snakk om ett sekund eller noe slikt før jeg dro i ringen og reduserte trykket til ca. 1 bar.

Sjekket med Bryggselv, og denne regulatoren er "omvendt", det vil si; skru mot høyre for å øke trykket, skru mot venstre for å senke det. Corneliusfatene tåler forøvrig 9 bar. Sikkerhetsventilen slår inn på ca. 8 bar.

En slik reguleringsventil er enkel i konstruksjon. Når du tighter øker du trykket på ei spiralfjær. Det er mottrykket denne lager som setter trykket ditt. Tighting gir høyere trykk, slakking gir lavere trykk. Begynn helt ute, skru så opp trykket til ønsket verdi.

Takk for svar. Har nå to fat stående til sukkerkarbonering under trykk. Ett spsm; er det fare for overkarbonering? Har ca 0,75 bar trykk i fatene.

Takk for svar. Har nå to fat stående til sukkerkarbonering under trykk. Ett spsm; er det fare for overkarbonering? Har ca 0,75 bar trykk i fatene.
Det er sikkerhetsventil på fatet, i alle fall på mine. Ingen fare. Om du overkarbonerer er det jo verdens enkleste sak å fikse det. Går på auto om trykket er lavt nok. Ref.. øl i timesvis i glasset..

det er vel lettere å bare flushe fatet og så la sukkeret jobbe For riktig karbonering. Nå har du flere variabler inne.

Enig med siste. Bruker fat, og ser ingen idé i ekstra bunnfall.
Miguel, noen av mine fat er ikke mulig å få tette uten å fyre på litt CO2 trykk. Slappe låser som gjør at jeg oftest løfter fatet etter lokket til jeg får overtrykk. Andre er potte tett når jeg slår over låsen.
Og fatene som er problematiske er ikke ødelagt eller slitt. De er nye. Og helt klart en lavere kvalitet enn andre fat jeg har.

Lurer bare på hvorfor du bruker sukker til karbonering på fat når du har oppsett for CO2? Enklere å trykksette etter temperatur og ønsket CO2 nivå på ølet. Slipper ekstra bunnfall fra ettergjæring i fatet. Jeg bruker denne som et utgangspunkhttp://www.aal-bryg.dk/Brygning/Tvangskarbonering.pdft:
Dette er første gang jeg tapper på fat og ville karbonere med sukker for å ha et sammenlikningsgrunnlag. Nå står det med litt trykk for å være sikker på at det er tett. Men dersom man øker trykket så vil jo ølet bli karbonert av både ettergjæringen og CO2 trykket. Men da må man vel opp i 3-4 bar før det evt blir et problem? Når det er ferdig ettergjæret, kan jeg da koble fra co2 flaska og sette det kaldt? Eller nå det stå koblet til med trykk helt til alt ølet er drukket opp?

Når ølet har fått nok kullsyre er det bare å koble fra. Trykket holder seg under forutsetning av at fatet er tett. Når jeg tapper fra fat som ikke er koblet til CO2, så etterfyller jeg litt etter behov når tappetrykket synker.

Tilbake
Topp