Craft Athens Lager

Per-Arne

Norbrygg-medlem
På ferie i Hellas i sommer, kom jeg over noen forskjellige øl i fra Craft Microbrewery. Handcrafted beer from Greece. Av de forskjellige, smakte jeg Craft Pilsner, Craft Smoked lager og Craft Athens lager. Av disse syntes jeg at Craft Athens Lager var et fantastisk godt øl i sommervarmen. :namnam:

Når jeg så kom hjem, surfet jeg nettet etter hjemmesiden til Craft Microbrewery, og fant en mailadresse. Ja, ja, tenkte jeg, det koster jo ikke noe å spørre om det er mulig å få oppskrift :idea:

Som sagt, så gjort. Jeg fikk først svar i fra daglig leder, som svarte positivt at han hadde sendt min forespørsel videre til sin sjefsbrygger. Nå viste det seg at Mr. Stefanos Barberopoulos begynte nettopp på sin lange ferie, siden han skulle gifte seg. Men her i forrige uke fikk jeg overraskende positivt svar.  :respekt: Jeg fikk oppskrift og meskeskjema og hele pakken, og han så veldig positivt på at jeg likte ølet og også at det ble spredt ut over landegrensene! Jeg har dessverre ikke rukket å prøve å brygge dette selv ennå, da jeg ikke har ingrediensene inne. MEN, det kommer :skaal:

Her er hva jeg fikk i fra han:

Athens Lager is a very simple made beer and I believe that you can achieve this on home brewing if you can have  stable conditions during fermentation and maturation.

The malt bill is simple. 100% base malt( barley malt) which preferably should be Vienna Malt, or could be Pilsner malt (Weyermann is good) with 4-7 EBC. You calculate the proportion as 1kg of malt every 5 kgs of water(total quantity).

For mashing you do:

1.      40 min at 63oC
2.      20 min at 72oC
3.      Bring mash to 78oC
4.      Start lautering( if you flash your spent grains the initial proportion should change to 1kg of malt for every 3,5lt water)
(Kommentar: er det noen her som kan forklare på Norsk hva han mener med punkt 4?)

For boiling you  add  60gr of Hallertau Nugget ( 10% alpha) for every 100lt of wort. We use pellets 90(if you use pellets 45 you double the countity). Of course this is base, if you like it a little more bitter you increase.

Hops must be added at the beginning of boiling.

You boil for 90’ min and if you have the possibility remove the hot brake(it’s better for having lighter taste after maturation).

(Legg merke til at det IKKE er noen aromahumle, kun bitterhumle!)

For fermentation it’s easy but you should keep temperature to 10-12oC. We use bottom fermenting yeast in wet form. Basically you can use every yeast special for German pilsner beers(bottom fermenting always). Our choice is nr 308 of Doemens institute, but as said is not really important.

You should pitch around 7-8ml for every liter of wort.

Regarding fermentation temperature limits is good to keep otherwise your beer will become a little bit rougher on taste.
(Kommentar fra det neste svaret i fra han: Smaken kommer hovedsaklig i fra malten, derfor er det SVÆRT viktig å holde lav temperatur ved gjæring!)

Maturation is for about 10 days on 0 to -1oC. Keep a pressure of 0,5 bar to your fermenting tank(bottle) if you have such possibility.
(Det er kanskje ikke så mange hjemmebryggere som kan få til dette, men vi kan vel heller ta tiden til hjelp. Eller hva mener dere erfarne bryggere?)

Hvis det er noen som prøver denne, er jeg svært interessert i å få tilbakemelding. :skaal2:

Vedlegg

• Craft.bmp
    16,9 KB · Sett: 448
4.       Start lautering( if you flash your spent grains the initial proportion should change to 1kg of malt for every 3,5lt water)
(Kommentar: er det noen her som kan forklare på Norsk hva han mener med punkt 4?)

tror han mener:
if you flush your spent grains the initial proportion should change to 1kg of malt for every 3,5lt water
Hvis man kontinuerlig skyller bør man redusere meske blandingen av malt og vann til 1 : 3,5   (i motsetning til 1 : 5 hvis man batch skyller)

Maturation is for about 10 days on 0 to -1oC. Keep a pressure of 0,5 bar to your fermenting tank(bottle) if you have such possibility.
(Det er kanskje ikke så mange hjemmebryggere som kan få til dette, men vi kan vel heller ta tiden til hjelp. Eller hva mener dere erfarne bryggere?)

Han karbonerer til ca 2,5 volumenheter CO2 (metter pilsen med CO2 med 0,5 bar trykk og rett i underkant av 0°C) og modner vienna pilsen i en og samme prosess, helt vanlig prosess hvis man bruker fat og kjøleskap. Dette kan man gjøre med flasker også.

Oppskriften ser god ut. Har tenkt å prøve på nettopp noe som dette etter at fruen har spurt om jeg kunne lage en kloning av en pils hun drakk i Polen i sommer som het Zubr. Den er liitt søtere, en tanke mørkere og litt mindre karbonert enn vanlig pils.
Finner lite info om denne på nettet, men mistenker at de har brukt enten mye vienna eller en mix av pils og munchner malt?  Noen som kjenner til Zubr og har noen forslag?

EDIT:  Glemte å si tusen takk for at du delte infoen fra bryggeren med oss, det var kjekt å se hvor velvillig og hyggelig han var  :)

Da er Athens Lager brygget og satt til gjæring. Brukte WLP German Lager gjær, ser ut til at den er litt sen med å komme igang. Rapport kommer etterhvert. Til de som skal til NØ i helga: Vi snakkes! Gleder meg!

Per-Arne skrev:
Til de som skal til NØ i helga: Vi snakkes! Gleder meg!

Spennende!

Gleder meg også til helgen. Smakte forøvrig 3 av ølene til Craft på ferie  på Samos i sommer:
http://bit.ly/e6VYwZ

Da er ølet stukket om, og satt i romtemperatur for diacetyl-rest. Hadde litt problemer i starten med å få igang gjæringen, måtte til slutt (etter en uke uten aktivitet) tilsette et rør til med gjær. Hadde ikke samme type, men tilsatte WLP800 Pilsner. Da kom den i gang, og har nå stått og gjæret jevnt i 3 uker på 8-10 grader. Temp. i vørter har holdt seg jenvt på 10 grader. Smaken kjennes ut som den er der den skal være, nå gjelder det bare å være tolmodig. FG 1010.

Flasket brygget i dag :sikle
Eller rettere sagt 18 liter på fat, og 12 liter på flaske ble sluttresultatet. :biersmile:
Nå gjenstår det å se hvor lenge jeg klarer å vente, har som mål å ikke røre dette før mai/juni :attevar: Det smaker allerede bra, så jeg gleder meg veldig til varme vår/sommerdager på terrassen :beershove:

:skitbra: Denne har vært fantastisk bra, anbefales! Fått masse skryt av den, og nå (13/6) er det allerede tomt. Brygger ny ladning i dag. Snakk om marathonhelg. 3 brygg på 2 dager ble travelt. Et "krydderøl" basert på imperial stout, Athens lager og en pils.

Satt å så på denne oppskriften og fikk utrolig lyst å prøve denne. Men plutselig la jeg merke til at denne må gjæres ved 0 C til -10 C grader. Er dette rett? Om dette er saken hvordan blir dette gjennomført?

Gjæres på 8-10 grader i kjøleskap, ikke -10! Batch nr. 2 av denne er nettopp klar hos meg, nam! Det er viktig at gjæringstemp ikke overstiger 12 grader. Lagring bør skje ned
mot 0 grader hvis mulig, men du får godt øl selv om ikke kjøleskapet klarer å kjøle så langt ned.

Hehe ja da ble dette med engang lettere å gjennomføre. Blir å prøve denne oppskriften ved neste brygging. Kan gi tilbakemelding hvordan det hele gikk :)
Takk for rask respons.

Tilbake
Topp