CraftbeerPi / Styrings-software for Raspberry Pi

Dukket over dette prosjektet nå nylig. Ser ut til å bli veldig spennende. Jeg kjører i dag på en ArdBir-løsning på Arduino, men med denne løsning så kan man styre fra nettleser, mobil og nettbrett. Neste versjon kommer også med norsk språk. Sjekk ut http://www.craftbeerpi.com eller https://www.facebook.com/craftbeerpi/

I påvente av noen nye pumper så har jeg ikke bygd om systemet mitt, men hører gjerne fra andre som tester systemet eller som har lyst å teste.

Skjermbilde 2016-05-25 kl. 19.30.32.png
 
Dukket over dette prosjektet nå nylig. Ser ut til å bli veldig spennende. Jeg kjører i dag på en ArdBir-løsning på Arduino, men med denne løsning så kan man styre fra nettleser, mobil og nettbrett. Neste versjon kommer også med norsk språk. Sjekk ut http://www.craftbeerpi.com eller https://www.facebook.com/craftbeerpi/

I påvente av noen nye pumper så har jeg ikke bygd om systemet mitt, men hører gjerne fra andre som tester systemet eller som har lyst å teste.

Vis vedlegget 25104
Har sett litt på denne også, men ikke hatt tid til å teste..
 
sikler litt på en slik en selv. men er virkelig noob når det kommer til sånne ting.
får du det gående ville jeg elsket en beskrivelse
 
Kunne godt tenkt meg å se nærmere på om det kunne brukes til gjæringskontroll også. Ønsket mitt er å ha kontroll på og kunne styre temperaturen under gjæring også når jeg er bortreist (typisk at jeg må på jobb når jeg nettopp har satt en batch..)

Hadde noen spede forsøk på Tellstick via SwitchKing/TeamViewer men det ble for ustabilt og knotete.
 
Det så fristende ut. Har nå bestilt en pi, så får vi se om det blir noe "overkuddstid" i nærmeste fremtid.
 
Kunne godt tenkt meg å se nærmere på om det kunne brukes til gjæringskontroll også. Ønsket mitt er å ha kontroll på og kunne styre temperaturen under gjæring også når jeg er bortreist (typisk at jeg må på jobb når jeg nettopp har satt en batch..)

Hadde noen spede forsøk på Tellstick via SwitchKing/TeamViewer men det ble for ustabilt og knotete.

Ser ingen grunn til at ikke dette skulle la seg bruke til gjæringskontroll, men trolig foreløpig kun med mulighet for enten kjøling eller varme. Er bare å kalle kjelen for "Gjæringsskap 1" og koble til tempføler og Heater-relé som styrer strømtilførsel til kjøl/frys.
 
Ser ingen grunn til at ikke dette skulle la seg bruke til gjæringskontroll, men trolig foreløpig kun med mulighet for enten kjøling eller varme. Er bare å kalle kjelen for "Gjæringsskap 1" og koble til tempføler og Heater-relé som styrer strømtilførsel til kjøl/frys.

Jeg chattet med Manuel for ett par uker siden og gjæringskontroll står på TODOen så det kommer som en egen funksjon.
Det samme gjør muligheten til å importere oppskrifter fra Beersmith via beer.xml
 
sikler litt på en slik en selv. men er virkelig noob når det kommer til sånne ting.
får du det gående ville jeg elsket en beskrivelse
Installerte denne for en god stund siden, må si det er noe av det bedre jeg har testet. Er veldig enkel og sette opp, sel om litt basic linux kunnskaper er greit. Web grensesnittet er kjapt, responsivt og stabilt. Har en stående kun for temperatur logg og testing, denne har vært oppe i 4 uker nå. Sammenlignet med StrangeBrew Elsinore så er denne en soleklar vinner. Gleder meg til og følge dette prosjektet videre. :)
 
Er det noen som kan forklare meg hvilke utganger jeg skal bruke for å legge inn et pumperele på dette oppsettet? Har bare en slik liten 12v relemodul. Ref bilder vedlagt.
 

Vedlegg

  • 20160718_142210.jpg
    20160718_142210.jpg
    104,3 KB · Sett: 382
  • 20160718_142205.jpg
    20160718_142205.jpg
    89,7 KB · Sett: 357
Koble til 5v utgangen på raspberry på vcc, gnd på gnd og in på f.eks gpoi17 til pi. Vist du søker på Google etter raspberry pi gpio så ser du en oversikt over hvor de forskjellige utgangene er. Husk og søk etter din raspberry modell. 1,2,3 :)
 
Vær obs på at det ikke er sikkert du får den til å virke. Reléet trenger 12v for å åpne/lukke. RaspberryPi har ikke 12v.

Du trenger trolig et 5v relé
 
Er det ikke 12V inn på vcc. 5v in fra rasp og felles jord? Med alle mulige forbehold om at dette kan være feil. Sjekk med databladet. Ofte står det en nummer på slike som man gan google.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg har 12v omformer i boksen. Kan jeg bruke den til power og gnd og signal fra raspi?
Trolig ja, men se om du finner datablad for modulen.
Eller: bare prøv! Om den trenger 12v på signal, skader det ikke å putte 5v på den ;)
GND bør vel kobles til fra begge? Båre Rpi og strømforsyning?
Om releet funker, vil du høre den klikke når du setter på signal
 
Jeg har en ny rasp3 med piface digital2 og ds18b20 koblet til inngang0. Når jeg kommer til konfig av kjeler så kan jeg ikke velge termometer. Noe jeg har oversett? Onewire er svart ja til. Jeg kan ikke finne noen plass hvor man setter hvilken gpio som brukes.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Termometeret må kobles til gpio4.
Det var løsningen. Piface har ingen forbindelse til den pinnen. Da dropper jeg hele piface og lager meg en terminering.
687565e4e31589d7e8dc303d499c64b1.jpg



Sent from my iPad using Tapatalk
 
Etter å ha ventet en stund på at BrewPi skal få et GUI som er bedre tilpasset brygging og ha støtte for flere samtidige prosesser, så har jeg også tatt en titt på Craftbeerpi. I skrivende stund så bygger jeg kjeler mens jeg venter på elektronikken fra Kina.
Har lett litt etter svar på om jeg trenger noen tilleggskort til min RPi, men ikke funnet ut av det ennå.
Jeg skal bygge et fire kjeler's oppsett: HLT, for strike/sparge, En egen HEX for selve meskekjelen og en BOIL.
Det vil si at jeg har 3 elementer og 2 pumper (kanskje 3) som skal styres via CraftbeerPi.
Regner med å benytte 5 SSR'er, da begge pumpene også er 240V.

Vil en PIFace være løsningen ? Trenger jeg noe tilleggskort i det heletatt ?

Har sett etter en bruksanvisning på GitHub men finner ingenting annet en kode.

Takker for alle svar.
 
Tilbake
Topp