Crankandstein 2S

Espen Unnvik skrev:
Med 250W og 134RPM, antar virkningsgrad er 1, som er urealistisk, får man ett moment på ca 17Nm.

Hvis vi sammenlikner med denne:

http://www.nettkampanje.no/verktoy/produktinfo/Bosch-GSR-10,8-2-LI-oppl.-drill/

Som har moment på 30Nm, er jeg usikker på om 17Nm er nok til å holde ett jevnt driv på mølla.
Jeg benytter drill med 36Nm, det fungerer OK.


OK, da dar jeg prøvd å utføre en test på min Crankandstein, følte det ble for dumt at påstanden min skulle bli stående
uten data å bygge opp under med.

Mer relistisk antagelse:

Virkningsgrad i motor: 0,8

Virkningsgrad i gear: 0,75

I så tilfelle blir momentet 17Nm*0,8*0,75 = 10Nm

Testene jeg utførte på min Crankandstain tyder på at selv dette går greit, selvsakt med malt som belastning.
Testen ble riktig nok ikke utørt med turtall, bare gjentatte målinger for hvor mange Nm som skal til for å dra møllen igang.
Målingene varierte veldig fra gang til gang, men med en arm på 1m med ca 800g i enden drog møllen i gang hver gang.

(1m*1kg*9,81 = ca 10Nm)

Det betyr, mest sannsynig, at myten jeg prøvde å skape er: "Busted" !!!!!!    :bank2:


Konklusjon: trolig vil Clas Ohlson slipemaskinen fungere helt fint, tross min tidligere svovelpreken  >:D  :angel:
 
jeg bruker en japanspakkel som sjeld mellom hopperen og mølla, slik at jeg starter drillen med tom mølle, og drar ut spakkelen slik at malten renner ned i mølla.
trenger da ikke så stort startmoment, og bruker en 199 kronersdrill fra europris. maler da 5 kg malt på c&s 2s på ca 5 min.....
 
Espen Unnvik skrev:
Testene jeg utførte på min Crankandstain tyder på at selv dette går greit, selvsakt med malt som belastning.

(1m*1kg*9,81 = ca 10Nm)

neslekkim:
Ser ut som han brukte malt som belastning under testene.

Testen viste vel egentlig at selv 7-8 Nm er nok til å starte møllen med korn hver gang, (1m*0,8kg*9,81m/s[sup]2[/sup] = ca 7,8Nm)
Har lest en tilsvarende test som ble gjort inne på MoreBeer forumet hvor de konkluderte med at 7 Nm er minimum moment som man bør ha for å kunne starte en kvern full av malt.

Har lenge vært på utkikk etter en passende kompakt gear-motor for dette, synes CO-slipestein løsningen er litt for stor.
Noen som har andre forslag, f.eks. brukt en vindusvisker motor?
 
Gahr skrev:
Neslekkim, hvor store åpninger bruker du mellom valsene i mølla du har?
Jeg har samme og maler med 0,75 mm åpnin. jeg kondisjonerer malten først, og da har jeg fin maling med masse hele skall.
 
Brede skrev:
Gahr skrev:
Neslekkim, hvor store åpninger bruker du mellom valsene i mølla du har?
Jeg har samme og maler med 0,75 mm åpnin. jeg kondisjonerer malten først, og da har jeg fin maling med masse hele skall.

Hadde jo en diskusjon på dette med kondisjonering tidligere, så jeg spurte han som selger Monstermill, han anbefalte ikke kondisjonering såfremt du ikke hadde rustfrie valser (jeg kjøpte ikke rustfri option tror jeg), men  ser jo at måten man kondisjonerer på vil jo avgjøre om det skulle bli problemer med rust da..
 
beefeater skrev:
Noen som har erfaring med den minste og enkleste mølla fra 'Crankandstein, 2S?
Har begynt å plages litt med Coronamølla, den maler litt ujevnt og jeg kunne tenke meg å ha malingsgraden som en absollutt konstant. Ser fra teksten at den justeres ved å snu på to eksentriske lagre. Det jeg lurer mest på er om den holder seg der den skal over tid når den først er stilt inn.
Størrelsen med 10cm valser må være nok i massevis da jeg ikke maler mer enn 5-6kg malt i slengen.
det var vel dette som var spørsmålet, og ja 10 cm valser er mer en nok. du trenger ikke en kraftig motor for dette, og utvekslin/dreimoment/rpm ser ut til å variere stort.....
om du bruker 2 eller 5 eller 10 minutter på x antall kg malt er vel ikke det som er avgjørende for bryggedagen?
finn en løsning som passer deg med drift av mølla (håndsveiv/motor/drill..etc)
mølla er uansett bra nok til hjemmebrygging, og muligens til microbryggeri også....
 
Tilbake
Topp