Crankandstein 2S

beefeater

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med den minste og enkleste mølla fra 'Crankandstein, 2S?
Har begynt å plages litt med Coronamølla, den maler litt ujevnt og jeg kunne tenke meg å ha malingsgraden som en absollutt konstant. Ser fra teksten at den justeres ved å snu på to eksentriske lagre. Det jeg lurer mest på er om den holder seg der den skal over tid når den først er stilt inn.
Størrelsen med 10cm valser må være nok i massevis da jeg ikke maler mer enn 5-6kg malt i slengen.
 
Er vel endel med tilsvarende C&S, selv kjøpte jeg Monstermill 3v2.0, ikke malt så utrolig mye, men angrer overhodet ikke, det at en 3-valsers mølle er way overkill derimot, det er en annen sak..., tror nok en tovalsers passer bedre.

Men skal du sveive eller motorisere?, isåfall er nok en på to lettere å dra enn f.eks min (6" lange, og 2" tykke.. ugh)
 
Jeg har en Crankandstein A2 (som vel er identisk med S2, med unntak av en noe enklere innstilling av åpning). det som er den begrensende faktoren når jeg maler, er trakten min, selve møllå fungerer helt glimrende. Jeg har en trakt som ikke tar mer enn 2-3 kg av gangen, men det betyr jo svært lite når man stort sett aldri maler mer enn 10 kg på en gang. Tre valser er selvsagt kulere enn to, men i praksis har det ingen betydning for hjemmebryggere. Jeg kobler til drillen og kjører den på så lav hastighet som mulig. Malingen går som en drøm.
 
Ja, det er det jeg mente med "overkill" :) Vet ikke helt hvorfor jeg bestilte 3, men tenkte at skal jeg først hente over dammen så kan jeg gjøre det skikkelig.. 5-6 kilo malt får jeg også oppi trakta.
Med min fart på brygginga så kan man jo lure på hva ialledager det var godt til, men nå står den der da.

Hadde jeg derimot vist det jeg vet idag, og forsåvidt hørt på andre, så hadde jeg sikkert hatt en to-valsers istedet. (3 valser 6" lange og 2" tykke, det er sabla tungt!)
 
Fikk anbefalt, og brukte 0.040", men tror jeg skal gå opp til 0.060-0.065"
trolig tester jeg dette på de to bryggene jeg kjører til helga.

Her er bilde av maling med 0.045":
http://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5546408659559564050
Og 0.060":
http://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5546408666692142306
Ble mye mel på 0.040".. men samtidig mye fin hel husk, så jeg synes den gjør en god jobb. (vel, utifra hva jeg klarer å bedømme :))

Største problemet foreløpig er at denne mølla er sabla tung å dra igang med kornet oppi hoppern, så når drillen først tar, så kverner jeg all maltet på mindre enn et minutt, noe som er trolig alt for raskt. Driver og titter litt etter noe annet drivverk som jeg kan kontrollere bedre, drillen jeg har er på 550watt, så når den først starter så klarer jeg ikke å sakke farten uten at den stopper pga at mølla+korn er noe tungt.. for lite moment i drillen trolig :)
 
Driver og titter litt etter noe annet drivverk som jeg kan kontrollere bedre,

Sett på slik smergel med slipestein på, har tenkt at den kan ha et passe turtall på slipesteinsida.  Har  coronamølle og en Hilti batteridrill som holder på å ta kveld så leter odså etter nytt drivverk.
Har jo enda sveiva til mølla så kan jo prøve å få fruen til å dra sveiva så sparer vi utgifter til treningsavgifter også ;D
 
hehe, var 134 RPM siden jeg så da, 2950 er ubrukelig ja, men lurer litt på hvor stort moment den har på akslingen for 134, trenger jo ikke særlig mye for å slipe en kniv..
 
Temperaturstyringa/Varmelementet på foreldrenes røyk i høst, så hvis den ikke blir reparert så tenkte jeg å ta motoren fra denne, den bør ha nok moment.
Men skal se om jeg får sjekket en slik fra Clahs Olhson, kanskje den er enklere å skru på/modifisere.
 
Jeg har brukt smergel/slipesten på en Corona etter tips fra forumet her og at jeg hadde den.
Om den blir evigvarende tør jeg ikke påstå, det er nok plast i snekkedrevet, siden min er røket, av helt andre grunner finner jeg det ikke ut. :)
 
Jeg har tatt motor og gir fra en gammel kjøkkenmaskin.
Har enda ikke prøvd den, men tror det er bra.
Har ikke målt hastigheten enda, men motoren var vel på 400 eller 450 watt. Og godt med utveksling.
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har brukt smergel/slipesten på en Corona etter tips fra forumet her og at jeg hadde den.
Om den blir evigvarende tør jeg ikke påstå, det er nok plast i snekkedrevet, siden min er røket, av helt andre grunner finner jeg det ikke ut. :)
Heisann,
hvordan har du koblet maskinen til Coronaen - finns det bilde av det? Tenkte meg å koble en slik slippemaskin på maltmøllen min også.
 
Ikke det beste bildet, uansett er to piper, en som passer på slipsteinen og en som passer på den du setter på mølla som er loddet sammen, litt lengde gjør ikke noe siden Coronamøllene ikke ser ut til å være sentret.
Slipsteinen må selvfølgelig også boltes fast.
 

Vedlegg

  • P1010044.JPG
    P1010044.JPG
    971,3 KB · Sett: 239
Jøss, jeg ville kanskje tatt av skiva, men nå kan du jo slipe samtidig også :)
men dette er kanskje en løsning du kobler på når du bruker den siden du har brukt piper?
 
Jepp, skiva går jo sakte, vannkoppen kan også være på, da har maskinen en funksjon i tillegg siden den er ganske rask å montere.
Tenkte slipesteinen skulle ha litt svinghjul kraft siden mølla "lugger" litt av og til, stein i malten ? men det blr vel mest overtro :)
 
Tilbake
Topp