Stoppet gjæring - igjen

Uten å vite om wlp800 er samme stamme, er de iallfall i slekt.. Ville kjørt opp temp og folda henda, mulig den kommer med litt varme.
Ikke helt med på det med å øke temperatur jeg da men. Nå har den hatt 19 gr i to døgn og ingenting har skjedd. Men nå er jeg ingen ekspert. Alikevel skal dette gjæret gjære på fra 10 - 15 grader. Resten av temp styringa i oppskrifta handler vel om å få fram de rette stoffer ?
 
Hadde en mistanke om det... Det er etter min mening den dårligste lagergjæren på markedet. Dessverre er den ofte inkludert i sett fordi den er billig i innkjøp.
Ja nå har jeg brygga 3 suksesfulle batcher på dette gjæret fra før og som står på fat og modner så det kan ikke være så fryktelig dårlig ;)
 
Ikke helt med på det med å øke temperatur jeg da men. Nå har den hatt 19 gr i to døgn og ingenting har skjedd. Men nå er jeg ingen ekspert. Alikevel skal dette gjæret gjære på fra 10 - 15 grader. Resten av temp styringa i oppskrifta handler vel om å få fram de rette stoffer ?
Spørs hvorfor det har stoppet selvfølgelig, om to døgn på 19 gr ikke funket så kan det spøke. Jeg hadde fersk gjær og starter med rett pitch rate. Etter man er nesten i mål på gravity er jeg ikke så bekymret for litt høy temp, skal bare få ut siste rest av aktiviteter. Innen rimelige grenser riktig nok.
 
Ikke helt med på det med å øke temperatur jeg da men. Nå har den hatt 19 gr i to døgn og ingenting har skjedd. Men nå er jeg ingen ekspert. Alikevel skal dette gjæret gjære på fra 10 - 15 grader. Resten av temp styringa i oppskrifta handler vel om å få fram de rette stoffer ?
Tipper @Glenn ikke fikk med seg at den har stått på 19 grader i to døgn, og jeg er enig med deg, ser ingen hensikt i å øke temperaturen ytterligere. Eneste jeg ser for meg som en løsning er å tilsette ny gjær og da med en vitalitetsstarter.
 
Tipper @Glenn ikke fikk med seg at den har stått på 19 grader i to døgn, og jeg er enig med deg, ser ingen hensikt i å øke temperaturen ytterligere. Eneste jeg ser for meg som en løsning er å tilsette ny gjær og da med en vitalitetsstarter.
Du mener med gjærstarter og maltekstrakt som en bla kan kjøpe på Europris ?
 
Spørs hvorfor det har stoppet selvfølgelig, om to døgn på 19 gr ikke funket så kan det spøke. Jeg hadde fersk gjær og starter med rett pitch rate. Etter man er nesten i mål på gravity er jeg ikke så bekymret for litt høy temp, skal bare få ut siste rest av aktiviteter. Innen rimelige grenser riktig nok.
19 grader er siste stopp før coldcrash. Før det har den gått løpet slik som på vedlagt skjermbilde Og jeg er ikke nesten i mål med FG da den er estimert 1016

Hvorfor det viser 1040 i refractometer og 1030 på hydrometer aner jeg ikke. Det var samme avtappa øl der jeg brukte kaffefilter metoden for å få ut kullsyre
 
Du mener med gjærstarter og maltekstrakt som en bla kan kjøpe på Europris ?
Kommer litt ann på størrelsen på brygget, men jeg tenkte noe så enkelt som 2-3 pakker med fermentis sin 34-70 og 3 bokser vørterøl, når du har en fin krausen(skummdannelse) i kolben eller tilsvarende, pitch hele greia :)
 
19 grader er siste stopp før coldcrash. Før det har den gått løpet slik som på vedlagt skjermbilde Og jeg er ikke nesten i mål med FG da den er estimert 1016

Hvorfor det viser 1040 i refractometer og 1030 på hydrometer aner jeg ikke. Det var samme avtappa øl der jeg brukte kaffefilter metoden for å få ut kullsyre
Refraktometeret blir påvirket av alkoholen i ølet, så der må du bruke en kalkulator.
 
Kommer litt ann på størrelsen på brygget, men jeg tenkte noe så enkelt som 2-3 pakker med fermentis sin 34-70 og 3 bokser vørterøl, når du har en fin krausen(skummdannelse) i kolben eller tilsvarende, pitch hele greia :)
Så jeg skal bruke ett anna gjær enn det jeg har brukt til nå ?
 
Kommer litt ann på størrelsen på brygget, men jeg tenkte noe så enkelt som 2-3 pakker med fermentis sin 34-70 og 3 bokser vørterøl, når du har en fin krausen(skummdannelse) i kolben eller tilsvarende, pitch hele greia :)
Hvis det er vanlig hjemmebryggerstørrelse på brygget, hadde jeg ikke spandert mer enn ei pakke. Det har vel ingen hensikt å senke temperaturen, og 34/70 gir jo godt øl på på vanlig ale-temperatur.
 
Hvis det er vanlig hjemmebryggerstørrelse på brygget, hadde jeg ikke spandert mer enn ei pakke. Det har vel ingen hensikt å senke temperaturen, og 34/70 gir jo godt øl på på vanlig ale-temperatur.

Ja det er en normal 25 liter batch. Men vil dette gjæret gi en merkbar anna smak på Pilsen tru ?

En anna ting, skulle jeg overført øllet til en ny og ren fermtank ? Jeg kan jo overføre lukka mellom to fermzilla. Eller er det bare en unødvendig risiko faktor ?
 
Sist redigert:
Jeg bestiller en slik gjærtype som dere nevner så får en heller brygge enda en pils batch. Blir vel aldri for lite av den slags :D
 
Ja det er en normal 25 liter batch. Men vil dette gjæret gi en merkbar anna smak på Pilsen tru ?

En anna ting, skulle jeg overført øllet til en ny og ren fermtank ? Jeg kan jo overføre lukka mellom to fermzilla. Eller er det bare en unødvendig risiko faktor ?
Unødvendig risikofaktor, vil jeg tru. Du tenker på faren for at den døde gjæren kan autolysere og gi usmaker? Det skal nok noe til - uten at jeg skal si at jeg veit så mye om dette at jeg kan gi noen garanti:).

Skal vi tru Marshall Schott og folka hans i brülosophy-miljøet, kan gjæring av pils på ale-temperatur faktisk gi en reinere smak. Jeg har ikke prøvd sjøl, men ser ingen grunn til å tvile på dem. Det er ikke noe bare en person har gjort en gang, det er ganske velprøvd. Schott sier han har vunnet/blitt premiert i konkurranser med sånt øl.

Men å prøve noe nytt er jo alltid å ta en sjanse, så jeg skal ikke si at du bør gjøre det.
 
Så jeg skal bruke ett anna gjær enn det jeg har brukt til nå ?
Som @Finn Berger nevner så er fermentis sin 34-70 en lagergjær som gir ganske så gode resultater selv på ale temperatur og derfor anbefalte jeg den, du vil nok få et litt annerledes øl, men det har med temperatur å gjøre og ikke gjær.

Jeg hadde ikke giddet å overføre ølet til et annet gjæringskar, dette ølet blir som det blir, om du får den ned dit den skal og lar den modne kaldt i 45 dager så er jeg rimelig sikker på at den vil smake i solveggen, så kan du alltids brygge et nytt brygg og være en erfaring rikere :)
 
Pussig nok er WLP800 i nær slekt med Kölsch-gjær. M-84 er det ikke godt å si hvor stammer fra: MJ lager ikke sin egen gjær, så den er kjøpt i bulk og repakket.
Dette er en god ressurs for å se hvor de ulike gjærstammene genetisk hører hjemme. Mange overraskelser ;)


Vis vedlegget 62085
Jeg har lurt litt på hvordan vi skal vurdere disse kartene. Det er fort gjort å tenke at nærhet på kartet, som antyder nært slektskap, også antyder likhet i egenskaper. Men det er vel ikke nødvendigvis tilfelle? Jeg og fetter'n min er i nokså nær slekt, men vi kan være rimelig ulike allikevel. Mens en fyr i nabolaget som jeg overhodet ikke er i slekt med, kan være veldig lik meg på vesentlige måter.
 
Da har en vært en tur på Hamar og fått pitcha i en pose med 34/70 Så får vi sjå om ett par dager hvordan det har gått
Som du sier Kloakk lar jeg denne gå sin egen vei så brygger jeg en ny batch til bryllupet etter denne har fått gjort seg ferdig. ;)

Takk for all hjelp folkens
 
Tilbake
Topp