Crystal 55l

Yerko

Hei

Tenkte å lage en amerikansk brown ale, men finner ikke crystal 55l på bryggebutikkene, noen som vet hva jeg kan erstatte dette med ?

Skal se om de har 60l litt kronglete å finne ut av ting med mobilen. Den nye siden er ikke akkurat mobilvennlig, men takk for svar

Bryggselv har Engelsk Crystal på 45, og Tysk Caramunich III på 57. Bryggeland har også Caramunich III, samt Engelsk Crystal på 60.

Hobbybryggeren har crystal 150 EBC som er rundt 55L?
-Bruker skjelden denne L benevnelsen så er ikke sikker på at det er korrekt. Han har ferie ut måneden etter det som står på siden hans.

Koker vel ned til om der er smaksforskjell på Crystal og Caramunich.
Crystal er vel (kramellisert) Pale malt mens Caramunich er pilsmalt.
Mulig det er nyanser i smaksbildet der?
(Tror ikke at jeg hadde bekymret meg ;), om ikke det var en spesiell klone jeg var ute etter.)

Slik var det også jeg det jeg trodde H S. Men hvis L er det samme som Lov. så har Castle disse verdiene
Wort color EBC(Lov.) 142 (53.8) 158 (59.8)

L og EBC er ikke linjære ifht hverandre. Et sted er det ca x2, men så får man avvik videre opp og ned på skalaen.

Koker vel ned til om der er smaksforskjell på Crystal og Caramunich.
Crystal er vel (kramellisert) Pale malt mens Caramunich er pilsmalt.
Mulig det er nyanser i smaksbildet der?
(Tror ikke at jeg hadde bekymret meg ;), om ikke det var en spesiell klone jeg var ute etter.)

Begge er bygg og starter prosessen som grønn malt. Caramunich er ikke karamellisert munich malt, det er et helt vanlig krystallmalt med et unikt merkenavn. Det vil være små smaksforskjeller fra produsent til produsent, men teknikkene og råvarene er strengt talt det samme.

Sist redigert:
Tilbake
Topp