Danstar Belle Saison. Gjæringstemperatur

Flaska min Saison idag, 1.009 SG. Den smakte god og fruktig, med et godt hint av gjær.
Har trua på denne, men setter en sånn til snart!:)

Hvor lenge anbefaler dere å lagre den før den konsumeres?
 
Flaska min Saison idag, 1.009 SG. Den smakte god og fruktig, med et godt hint av gjær.
Har trua på denne, men setter en sånn til snart!:)

Hvor lenge anbefaler dere å lagre den før den konsumeres?
Hvor mye sukker brukte du til karbonering? Var noe diffus info på nettet om dette, men de fleste landet på ca 9 gr/liter, så jeg gikk for det.
Lagring? Hvis den blir god, så tror jeg ikke det er en aktuell problemstilling...
 
Jeg må ha misforstått fullstendig. Pitchet på 24 grader, og har passet på at innholdet i dunken har holdt 24 grader siden start. Var voldsom og vill fest i dunken allerede etter 8-10 timer. Etter 4 dager har jeg justert til 25 grader... Hva skjer med Saisonen min nå?
 
Har gjæret en Saison nå på 16-17 grader "stabilt". Den ble satt til karbonering i går.
Det jeg merket meg var at det var en veldig stillferdig gjæring. Ingen stor aktivitet under stormgjæringen.
Den jobbet og dro vørteren fra 1.061 til 1.003 på 8 dager. Blir spennende å smake om noen uker, men det jeg smakte av måleprøven var en snill, belgisk smak (Hvis det går an å kalle en smak for Belgisk). Tror dette blir en fin avdempet Saison.
 
Jeg må ha misforstått fullstendig. Pitchet på 24 grader, og har passet på at innholdet i dunken har holdt 24 grader siden start. Var voldsom og vill fest i dunken allerede etter 8-10 timer. Etter 4 dager har jeg justert til 25 grader... Hva skjer med Saisonen min nå?
Bli medlem, så får du tilgang til Gahr sin gode innføring i brygging av Saison.
 
Ja, jeg er jo medlem, men har glemt å betale siste giro (flau) Den blir betalt ved neste korsvei, og artikkelen har jeg faktisk lest men fullstendig oversett at man bør starte gjæringen ved lavere temperatur. Jeg har også brukt Danstar Belle Saison, og ble fortalt at denne skulle gjøre jobben på 24-27 grader. Jeg leste også på nettet at noen gjæret med denne helt opp i over 30 grader...
Er det noen som vet hvilken konsekvens det har, at stormgjæringen ble gjennomført på 24-25 grader, i stedet for omkring 18-20? Vil den voldsomme stormgjæringen produsere "skit" som man ikke vil ha i ølen?
 
Med den gjæren vil det gå helt fint. Hadde det vært en britisk gjær, ville du fått mer fuselalkohol, men Belle Saison tåler MYE juling. RDWHAHB.
 
Naturlig stigning. Lar tempen stige naturlig utifra varmen gjæringen produserer samt temp i fra omgivelsene.
 
Normalt ser vi at tempern når sitt høyeste etter ca. to døgn, men det kommer an på flere faktorer (som Odland sier).
 
Etter en ukes karbonering (9 gr/liter) på 25 grader, er denne blitt klar. Aldeles tipp topp. Brukte Gahr sin første oppskrift i saisonartikkelen og gjæringsforløp som nevnt over. Muligens et nytt husøl.
 
Syns ølet var veldig godt.. Luktet fantastisk, friskt preg av gjær og sitrus.
En anelse tørr.
Dette gjæret tror jeg vi skal prøve oss på igjen. Se om det går ann å ha som eventuelt husgjær
 
Syns ølet var veldig godt.. Luktet fantastisk, friskt preg av gjær og sitrus.
En anelse tørr.
Dette gjæret tror jeg vi skal prøve oss på igjen. Se om det går ann å ha som eventuelt husgjær
Høres interessant ut :)
Hvordan er maltsammensetningen og humlen i brygget ditt?
 
Tilbake
Topp