Danstar Belle Saison. Gjæringstemperatur

Jeg bruker UT200 og kjøleskap som står i et rom på ca 21 grader. Hvis jeg lar gjæren få fritt spillerom vil jeg tro at den kommer opp i 24-25 grader under stormgjæringen for så å falle ned mot 21 grader etterpå. Bør jeg sørge for å holde temperaturen på 25 grader også etter stormgjæringen?

ja. det bør du.
 
Har nå to brygg med belle saison, begge gjæret til 1.002. Første batch ble mesket på 63° andre på 66-65. Pitchet begge på 18° og har latt de stige naturlig til 24-25 og holdt de der til ferdig gjæring.

Tenkte og prøve enda en gang nå i påsken, skal da prøve med 68° og 45min mesk.
Prøvde du det? Hvordan ble FG?
 
Prøvde du det? Hvordan ble FG?

Dette ble prøvd ja, fikk stå fire uker på gjæringskar så ble flasket sist torsdag.
Gikk fra OG 1.046 til FG 1.002 igjen.

Brygget enda en saison nå på søndag som ble mesket på 69° i 30 min og 10min utmesk på 78°.

Pitchet på 19 med 4.gen belle saison, 7t etter pitching var det full gang i karet, aldri opplevd så mye aktivitet så raskt noen gang, fri stigning til 25° på 20t
 
Brygget en restesaison med denne igår. Store mengder flaket bygg og hvete, havregryn og rugmalt håper jeg skal gi munnfølelse som veier opp for tørrheten. Sikta på session, men mesker i 2 timer pga legging av unger, så utbyttet ble mye høyere enn beregnet. I tillegg hadde jeg ikke lest denne tråden først, så regnet med at danstars utgjæringstall stemte.

For smak har jeg satset på å underpitche, pluss fri gjæring. Startet på ca 22'c med en pose på 35,5l @ 1.047. 18 timer senere er det god aktivitet og 24-25 grader i dunkene. Friskt humlet med cascade som sene tilskudd, og bare 21 IBU håper jeg gjør at den ikke blir for tørr.
 
Brygget enda en saison nå på søndag som ble mesket på 69° i 30 min og 10min utmesk på 78°.

Pitchet på 19 med 4.gen belle saison, 7t etter pitching var det full gang i karet, aldri opplevd så mye aktivitet så raskt noen gang, fri stigning til 25° på 20t

Husker du hvilken FG du fikk på denne?
 
Jeg har noen bokser med flytende pilsnerekstrakt på hylla jeg ikke helt vet hva jeg skal bruke til - kanskje en Saison med Belle Saison og partial mash med pilsnerekstrakt som basemalat kunne være noe? Den noe lavere gjærbarheten til ekstrakt skulle kanskje sørge for at FG ikke går fullstendig i kjelleren?

Kanskje sette en liten 12-liters eller så batch med det. Men så lav mengde, tørrgjær og partial mash burde jo hele bryggedagen være unnagjort på et par timer...
 
Tilbake
Topp