Dark Horizon; på tide å fate?

tomaanen

Norbrygg-medlem
Satte denne for ca 8 mnd. siden, og den har stått på et 30 l. PET-fat. En av gutta hos Brygg selv (RIP), mente at den ikke måtte stå for lenge, da gjærkaken kunne begynne å råtne. Spørsmålet er da om jeg kan overføre ølet til fat (jeg må bruke 2 stk. siden volumet er ca 30 l.) OG om jeg kan vente med å tilsette CO2 til jeg har fått tak i CO2 og nødvendige deler til fatene? Siste spørsmål: Etter Brygg selv konkursen, hvor får man tak i CO2 og deler til fat i Osloområdet nå?
 
Åtte måneder på gjærkaka? Det kan fort være uheldig. Har du smakt på ølet? Hvilke fat har du tilgjengelig, og hvilket volum er det i gjæringstanken din?
 
Oi....Nei, jeg skal smake på det. Gjæringstanken er nesten full (30 l. PET) Jeg har to fat på 19 liter.
 
Det er nok sekundærtanken ja. Men spørsmålet er om ølet kan overføres på fat, og stå på fatet noen dager før det trykksettes med CO2?
 
Det er nok sekundærtanken ja. Men spørsmålet er om ølet kan overføres på fat, og stå på fatet noen dager før det trykksettes med CO2?
Jeg er nøyaktig på akkurat det med luft og fat, så her fylles ølfat til randen med starsanvann som dyttes ut med gass fra tomt ølfat. Så tapper jeg fra krane eller flyteball til fatet som da inneholder 99,997% CO2. I teorien skal det da gå fint med noen dager eller mer uten trykk, men uten å trykksette fatet vet du ikke helt sikkert at lokket er tett. Setter alltid på 3 bar på fulle fat for at lokket skal sette seg skikkelig, før jeg ventilerer og setter trykket som skal karbonere ølet.
 
Det anbefales ikke å fylle øl på fat uten trykk. Det vil da være mye luft (21% oksygen) i headspace som vil være betraktelig på fat no.2
I stedet for å fylle opp med StarSanvann og tømme, kan du med mørke og alkoholsterke øl (anbefaler ikke dette ned IPA/NEIPA) fylle ett fat 100% fult slik at det tyter ut av ventilen, for deretter og fylle resten på fat no.2
Deretter må du presse øl med co2 fra det helt fulle og over på det nesten tomme til også det tyter ut ventilen. Til slutt kan du forsøke å fordele likt mellom fatene, med co2, alltid under trykk.
Skulle gjerne laget en enkel skisse, for dette ble kronglete å forklare :)
 
Etter Brygg selv konkursen, hvor får man tak i CO2 og deler til fat i Osloområdet nå?

Man kan selvsagt være vennlig og sponse Strømmen, men prisen de tar er såpass høy at det blir billigere å kjøpe 425g-flasker på Clas eller Jula eller lignende.
 
Det er vanskelig å konkurrere mot 49,- for bytte av liten flaske hos Jula + at lekkasjer da blir en lek :cool:
 
Tilbake
Topp