Gikk i den fella der selv i sommer, etter at jeg ikke hadde brygga på en stund, og tydeligvis hadde mistet rutinen. Konsentrert sukkerløsning synker rett til bunns i gjæringskaret gitt.
Det morsomme for meg var at jeg og en kompis som var med å brygga delte flaskene imellom oss. Tilfeldigvis tappet jeg hans flasker først. Mine ØL ble tamme og nesten helt uten kullsyre, men har foreløpig ikke hørt noe om at flaskene hans har gått av, men at ølet forsvant ut tuten i en skumsøyle idet han åpnet flaskene, så de var vanskelige å få noe glede av.
Mine flasker klarer jeg å redde ved å tømme de over på en halvannen liters plastflaske, og så kunstig karbonere dette.
Hvis du har kontroll på hvilke flasker som er tappet først og sist, kan du sette de med mye sukker utendørs i kulda nå, og så kan du evt. tilsette mere sukkerløsning på de som har fått for lite. Litt problemer blir det å beregne, siden du ikke har kontroll på hvor mye de evt. har fått, men du klarer å måle deg ut med en gitt antall gram sukker i en oppløsning som du siden måler nøyaktig volum på, og så måle opp med en sprøyte i hver enkelt flaske og så korke på nytt. Litt risiko for å kontaminere osv. men det kan funke. Det er jo synd å måtte helle det ut hvis det er godt øl...