dårlig gjær?

Første dag var rom temp på 18,5 og brygget på 21. Sånn var det i hele går. I dag er temp på brygg 19 grader, samme som rommet. Dette forventet jeg ikke og lurer på om gjæren har tatt kvelden? Har heller ikke vært plopping i gjærlås men litt co2 som har presset mot lokket.

Finnes det tiltak for å få gang på dette igjen hvis det holder seg så dødt?

RDWHAHB. Gjærlåsen er aldri noen god indikasjon på hva som skjer i brygget. Er det trykk mot lokket er det definitivt liv i ølet. Det at det ikke bobler betyr bare at CO2-en finner veien ut en annen vei; lokket er med andre ord ikke helt tett. Det er ingenting å bry seg med. Sjekk om det er skum/skumrester/gjær/gjærrester på toppen av ølet eller rundt kanten. Stol ALDRI på en gjærlås.

Ok, da skal jeg slå meg til ro med det, men hva med temperatur forandringen? Brygget var ferdig 22 00 onsdag så jeg trodde det skulle stormgjære en stund før det tog å roet seg? Takk for tålmodigheten!

Haha, ser jeg henger litt etter Geir, jf RDWHAHB. (måtte google det) . Kjøper en Nøgen ø (nesten en home brew) i dag etter jobb så skal jeg roe nervan ;)

Tilbake
Topp