Dårlig gjæring

RolfA

 
Brygget en pils for tre dager siden. Satte til gjæring ved 13,5 gr.C. Det er ikke antydning til "stormgjæring". Det plopper bare 4-5 plopp/min. Hva bør jeg foreta meg? Dette er jo første gangen jeg prøver meg på ølbrygging, så jeg regner med at jeg har gått glipp av noe...
 
Hei, og velkommen hit!

Pils er et vanskelig øl å starte med. Det krever god temperaturstyring og rikelig med gjær.

Er dette ei pils fra et sett? Hvilken gjær brukte du?

Pils (lager) skal gjæres ved ca 9-10 °C. Dette krever ei dedikert pilsgjær for å gjøres, feks wyeast 2042 Danish Lager. Den krever også mye gjær i forhold til ale, faktisk dobbelt så mye. Så dersom du har benyttet ei gjær som fulgte med et sett så bør du sjekke gjæringstemperatur som den gjæra skal ha. Det er slettes ikke sikkert at det faktisk er ei lagergjær, selv om settet heter "pils".

Dersom gjæra var rett type så kan det være for lite gjær, for lite beluftning av vørter eller for gammel/dårlig gjær.

13,5 °C er i overkant av hva som brukes på lager, og i underkant av hva som brukes på ale, så dersom det er ei alegjær ville jeg ha øket temperaturen til ca 17 °C og heller akseptert at førstebrygget ble ei lagerale  ;)

MVH
Børge
 
13,5 grader kan være helt kurant for enkelte lager-strains, bl a 2278 Czech lager, men hadde jeg hatt mulighet så ville jeg nok ha skrudd ned litt også.

Og pga den lavere temperaturen så foregår selve gjæringen også en hel del tregere. Stor sjanse for at gjæringen nå går som den skal.

Forresten, velkommen til forumet! :)
 
Hiver meg med Eduard her.
Selv har jeg  brukt å gjære på godt under 10C å da har det tatt opp til 4uker før jeg følte det var klart for tapping å forholdsvis rolig gjæring.

Hadde vert greit med en oppskrift. :biersmile:
 
Takk for kloke tilbakemeldinger.
Ser nå at jeg kanskje har brukt for lite gjær. Brukte 11,5 g (en pakke), men burde vel brukt 40-50g. Har satt ned temperaturen til ca 10 gr.C.
Hvordan er muligheten for at det blir øl av dette hvis jeg lar den gå i noen uker?
Resept på 20 liter Pilsen min:
4,0 kg Pilsnermalt
0,4 kg Münchenermalt
45 g Perlepellets, 9,4%, 90 min koking
45g Saazblomst, 3 min koking
11,5 g Saflager s-38, Dry Lager Yeast
OG 1050

:bank2:
 
Med lager tørrgjær og en OG på 1.050 bør du nok bruke 2 pakker gjær. Tror 4-5 plopp per miutt er ganske normalt - det er ikke så vanlig med "storm-gjæring" når en brygger lager... La det stå i 2-3 uker før du måler gravity.
Regner med du mente S-23 gjær? i så fall sier produsenten:
Recommended fermentation temperature: 9C – 15C, ideally 12C.

Så 13.5°C er ikke så galt, men 10°C er nok bedre...

Mulighetene for at det blir øl av dette er ca. 99%  :)
 
Jeg har nettopp flasket et juleøl hvor jeg brukte wyeast 2206. Den pluppet jevnt og trutt, men ganske sjelden. Det var ganske anderledes enn det jeg er vant med fra ales. Etter fire uker ved ca 8-9 °C var ølet gått fra 1055 til 1011, så det var ingen grunn til bekymring.
 
RolfA skrev:
Takk for kloke tilbakemeldinger.
Ser nå at jeg kanskje har brukt for lite gjær. Brukte 11,5 g (en pakke), men burde vel brukt 40-50g. Har satt ned temperaturen til ca 10 gr.C.
Hvordan er muligheten for at det blir øl av dette hvis jeg lar den gå i noen uker?
Resept på 20 liter Pilsen min:
4,0 kg Pilsnermalt
0,4 kg Münchenermalt
45 g Perlepellets, 9,4%, 90 min koking
45g Saazblomst, 3 min koking
11,5 g Saflager s-38, Dry Lager Yeast
OG 1050

:bank2:

Hei.

Dette ser veldig bra ut  :skitbra: Helt sikker på at det blir godt øl. La det stå lenge til lagring (vi bruker minst 3 mnd på lagerøl).

Vær obs på at gjæringsprosessen genererer varme. Ikke så mye på lager som på ale. For å holde en eksakt temperatur i vørteren under gjæring så bruker vi å måle temperatur i vørteren (det vil si på utsiden av dunken), og ikke i rommet. Gjæringen foregår i en konvertert fryseboks.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp