Dårlig kok på Braumeister

Haugen

Norbrygg-medlem
Tar opp et gammelt tema. Jeg ønsker å høre deres erfaring med kokingen på Braumeisteren.

Selv har jeg en Braumeister 50l utstyrt med varmekappe og kobberhatt. Erfaringen min er at kort tid etter å ha løftet bort kobberhatten faller tempen i speidelen ned til under 100c, og liten eller ingen kok.

Jeg trodde en stund det var på grunn av en dårlig skjøteledning på trommelen som var årsaken. Men nå er nytt vaskerom/bryggeri bygget med nytt skjult anlegg. Og trafoen for boligfeltet jeg bor i ligger på min eiendom så jeg kan ikke forstå at jeg skulle ha så lav spenning at det kan ha noen innvirkning. Jeg setter alltids koketempen opp til 102 grader for å holde varmeelementene på til en hvert tid under koking.

Etter en test virket det som om det yttre elementet var en god del kaldere enn det indre, hvertfall hadde jeg ingen problemer med å klemme hånden rundt dette elementet, mens jeg etter å ha holdt litt rundt det indre måtte slippe for ikke å brenne meg (kjelen var selvfølgelig fylt med vann over elementene). Jeg kontaktet Petit Agentur og fikk tilsendt et nytt varmelement. Men selv med nytt varmeelement mener jeg det er forskjell på varme avgivningen (pr cm[sup]2[/sup]) fra det ene elementet til det andre.

Kan det være noe galt med computeren på speidelen? Eller er det rett og slett slik at det så vidt koker i kjelen når man har lokket av? Av de filmene jeg har sett på youtube, vil jeg si har en vesentlig bedre kok en det jeg har på min.
Hvilke erfaringer har dere? og har dere fått orden på problemet?
 
Ikke at det hjelper mye, men har ikke tilsvarende erfaring på min 50 liter. Koker greit selv uten varmekappe. Eneste er når jeg hiver kjølespiralen oppi, da stopper det opp, og det tar et par tre minutter før det koke igjen.

Har aldri kjent etter på elementene med hånden så der vet jeg ikke. Antar begge funker 100%.

Tom
 
Har nå fått tilsendt ny computer. Har ikke brygget på speidelen etter bytte, men fylte vann til over elementene og startet varming. Elementene er nå vesentlig varmere.
 
StoreMy skrev:
Erlendso skrev:
Som tidligere nevnt: Still alltid koketemperaturen på 102 grader.

Hvorfor?

Har opplevd at varmelementene slås av nå 100 grad er nået uten at det koker på overflåten. Med en temperaturinnstilling > 100 grad unngås dette, da er varmelementene alltid på og det koker ordentlig.
 
Min 20 liter koker som bare det på 100.
Nøyaktigheten på utstyret er ikke strørre enn at hver og en bør finne ut av dette.
I tillegg vil både sensor og element påvirkes av belegg og hva som kokes.
 
Jeg opplevde nettopp at temperatursensoren sluttet å virke på 23 grader ved nedkjøling, noe som førte til 13*C kaldt øl...
Det var en god del humlerester der, som sikkert blokkerte. Får vel begynne å følge med med ekstra termometer på humleøl.
 
torstein22 skrev:
Jeg opplevde nettopp at temperatursensoren sluttet å virke på 23 grader ved nedkjøling, noe som førte til 13*C kaldt øl...
Det var en god del humlerester der, som sikkert blokkerte. Får vel begynne å følge med med ekstra termometer på humleøl.
Det er ikke akkurat ukjent det du beskriver, trub og greier legger seg over temperaturføleren  ;D
 
StoreMy skrev:
Erlendso skrev:
Som tidligere nevnt: Still alltid koketemperaturen på 102 grader.

Hvorfor?
Teoretisk er ved et gitt barometrisk nullpunkt kokepunktet for vann 100 grader ved havoverflaten, og synkende etter høyde over havet. Uansett vil man ikke overstige koketemperaturen uten å tillføre trykk. Mer effekt vill bare gi mer avdamping. Hvorfor ikke bare skru på max?
 
På min Speidel 50L er det innerste varme elementet blitt brunere etter bruk, mens det ytterste fortsatt er blankt.
Vil det tyde på ulik temperatur mellom de to?
 
Tar opp denne tråden igjen!
Jeg opplever at koketemperaturen ligger på 98 grader når den er innstilt på 100. Uansett om jeg skrur opp til 103 grader vil den ikke over 99, men sliter lenge med å komme seg over 98. Har nylig bygget en bryggebod uten avtrekk(enda) derfor valgte jeg, på anbefalning fra andre speidel-brukere, å koke utendørs ved siste brygging. Jeg isolerte med et tykt liggeunderlag rundt kjelen, men klarte aldri å komme over 97 grader. Det var rundt 4 grader ute da jeg brygget. Er dette normalt? Flere som opplever det slik? Har forresten 2015 modellen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men ser du at det koker skikkelig, uavhengig av hva displayet viser? Har du kontrollmålt med termometer?

Har hørt om flere som har erfaring med at Speidelen viser et par grader feil den ene eller andre veien.
 
På 98 grader har jeg en antydning til en rolling boil. Når jeg koker innendørs er jeg ok fornøyd med koken. Men har forsøkt å få en heftigere kok uten å lykkes. Men på 97 grader koker det ikke. D vil si at koken utendørs funker ikke i det hele tatt for meg. Andre sier det går fint hele året.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp