Dårlig/langsom utgjæring på kvadruppel trappistøl

Jeg holder på å brygge et kvadruppel trappistøl. Det skulle etter planen skulle ende opp på ca 10% (etter flaskekarbonering), men jeg sliter med å få gjæret det skikkelig ut.

Jeg bruker en 50-liters Speidel, og selve bryggingen gikk helt etter planen - jeg mesket på 66 grader i en time og på 77 grader i 15 minutter, og i løpet av kokingen tilsatte jeg en god del sirup og kandissukker (4,5 kg tilsammen). OG endte opp på 1.078, som var litt bedre enn planlagt. Jeg brukte først en solid starter med WLP 550, som fikk gjære to uker (SG 1.028).

Jeg stakk så om ølet, og tilsatte 700 gram sukker og to pakker rehydrert tørrgjær (Mangrove Jack's M27). Det ekstra sukkeret ga en økning i gravity tilsvarende 5 poeng, slik at OG reelt er på 1.083, mens SG da var på 1.033.

Pr. i dag, 11 dager etter omstikking, er SG nede i 1.020. FG skal aller helst komme ned i rundt 1.010...

Den nye gjæren skal takle opp mot 14%, men jeg mistenker at det var en tabbe å tilsette så mye sukker fra start. Jeg tror den høye alkoholprosenten og sukkerkonsentrasjonen kan ha gitt den nye gjæren et "sjokk", og at det ville ha vært bedre for gjæren å tilsette en større del av sukkert ved omstikkingen.

Uansett - spørsmålet mitt er: Er det noe jeg kan gjøre for å få ølet til å gjære skikkelig ut? Tilsette mer gjær i form av en skikkelig stor starter? Rugge på dunken? Skru opp temperaturen (den har lagt stabilt rundt 20 grader så langt)? Vente i to uker til før jeg flasker? Jeg tror gjæren vil fortsette å jobbe sakte men sikkert, slik at hvis jeg lar ølet stå i to uker til, så vil jeg nok ende opp på en FG på ca. 1.012-13, som jeg kan leve med...

Takk for alle innspill! :)
 
Hmm, WLP550 er jo en arbeidshest. Hvordan tilsatte du oksygen? Har det stått for kaldt? Belgisk gjær liker høy temperatur, jeg lar mine belgiere stige til ca 27 grader på slutten av gjæringen.
 
Takk for svar! Jeg tilsatte oksygen kun gjennom "spruten" når jeg tappet vørteren fra Speidelen over i gjæringsdunken, pluss at jeg rugget på gjæringsdunken i ca. et halvt minutt...
Temperaturen har vært veldig stabil rundt 20-21 grader så langt, men å heve temperaturen nå mot slutten av gjæringen er en god idé! :)
 
Takk for svar! Jeg tilsatte oksygen kun gjennom "spruten" når jeg tappet vørteren fra Speidelen over i gjæringsdunken, pluss at jeg rugget på gjæringsdunken i ca. et halvt minutt...
Temperaturen har vært veldig stabil rundt 20-21 grader så langt, men å heve temperaturen nå mot slutten av gjæringen er en god idé! :)
Jeg hadde nettopp samme erfaring på en imperial stout. Den stoppet på 1.040, men så satt jeg opp tempen og stakk om, og nå er den nede i 1.032.
Så temp opp mot slutten ser ut til å være et godt kort å spille i slike situasjoner.
 
Oppdatering: For å få ølet til å gjære ut, økte jeg temperaturen til 26 grader. Etter en uke ved denne temperaturen var SG nede i 1.018, noe jeg ikke var helt fornøyd med. Så i et siste forsøk på å få til bedre utgjæring, stakk jeg om ølet og økte temperaturen enda litt mer (28-30 grader) (i ettertid ser jeg at dette muligens var en litt for høy temperatur for gjæren?). Etter 10 dager var SG nede i 1.013. Det var såpass bra at jeg flasket ølet.

For å unngå flaskebomber (som det kunne være fare for på grunn av eventuelt ugjæret sukker) tok jeg med i beregningen den CO2'en som allerede var løst i ølet (0,65 vol CO2 ved 30 grader) da jeg regnet ut sukkermengden som trengtes for å flaskekarbonere. Jeg endre dermed opp med å karbonere med 193 gram sukker på 48 liter, noe som tilsvarer 1,95 vol CO2. Til sammen vil det gi 2,6 vol CO2.
 
Spanande. Vil tru brygget tålar siste gjæringa. Forholdsvis lite har føregått på slike temperaturar - kun 1.018 til 1.013. Meg bekjent avgjev ikkje gjæren, i denne samanhengen, usmakar så lenge den ikkje jobbar.
 
Tilbake
Topp