Dårlig utgjæring på porter?

Hei,

Har brygget en porter med en OG på 1078.
Den har gått i litt over en uke nå, men har stabilisert seg på 1022.
Vet ikke helt navnet på gjæra, men det er en en frysetørret ale-gjær som en kompis bestilt litt mye av.

Så spørsmålet er: Burde jeg forsøke å aktivere litt mer gjær for å få en lavere FG - eller er 1022 ok?
Så på beercalc at en imperial porter ligger mellom 1030 - 1016.
Smaken er grei!


Noen som har noen gode tips...

A
 
Det er ikke spesielt dårlig utgjæring. Jag hadde latt ølet stå i fred i 14 dager, deretter hadde jeg tappet på fat elle flasker. Hvilken mesketemperatur har du brukt (eller er det ekstraktbasert)?
 
Har prøvd å holde meg rundt 67 grader. Men, er ikke helt sikker på termometeret (kan være pluss minus et par grader).
Mesket i 90 minutter.

Men, med 1022 bør man da være litt moderat med sukker til karbonering på flaske? Redd for bomber!!

A :)
 
Lindbach skrev:
Men, med 1022 bør man da være litt moderat med sukker til karbonering på flaske? Redd for bomber!!

A :)

Dersom ølet er utgjæret spiller det ingen rolle hva FG ender på. Det er ikke gjærbart sukker som er igjen, så ettergjæring vil kun gjære tilsatt sukker.

EDIT: Men gi nå ølet 2 uker på gjæringsdunk, slik at gjæra får gjort seg helt ferdig med alle sine oppdrag. Kanskje du tyner ned FG 1-2 grader også.

MVH
Børge
 
Tilbake
Topp