Dårlig utgjæring

Hei alle sammen  :hadet:

Satte en old ale for ca 4 uker siden, og har fått en veldig dårlig utgjering på den. Lot den stå nesten 3 uker på primær tanken da hadde jeg en Fg på 1,036. I frykt for og la den stå lengre i tanken tappet jeg den over i sekundær tanken og tilsatte en pakke med ny gjær i håp om og få en bedre utgjæring.
I dag målte jeg igjen og den var sunket til 1,034 ikke akurat det jeg hadde håpet på! Og det er helt døtt i gjærlåsen.

Jeg lot vørteren stå i nesten 1,5 time med akvarie pumpa. Brukte 2 pakker tørrgjær som skulle være tilstreklig i følge gjærkalkuatoren jeg brukte.

Oppskriften lyder:


Ingredients

Amount Item Type % or IBU
7400,00 gm Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 78,47 %
1000,00 gm Caramunich Malt (110,3 EBC) Grain 10,60 %
100,00 gm Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 1,06 %
130,00 gm Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 1,38 %
40,00 gm Target [11,00 %] (90 min) Hops 37,8 IBU
30,00 gm E.K.G [5,60 %] (10 min) Hops 4,9 IBU
800,00 gm Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 8,48 %


 
Beer Profile

Measured Original Gravity: 1,100 SG
Est Final Gravity: 1,025 SG

Measured Final Gravity: 1,034 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9,87 %  

Actual Alcohol by Vol: 8,67 %
Bitterness: 42,7 IBU Calories: 1 007 cal/l
Est Color: 42,3 EBC Color: Color  

 
Mash Profile

60 min Mash In Add 20,00 L of water at 73,2 C 66,0 C
30 min Mash Out Add 5,00 L of water at 99,9 C 72,0 C

Er det noen som ser noe grun hær til at utgjæringen er så lav?

Den smaker forøvrig ålreit trenger så klart lang lagring men er ingen tegn til noe infeksjon, vertfal ikke som jeg greier og smake.
 
Hvilken tørrgjær brukte du? Med et så kraftig øl er det ikke alltid man kan forvente spesielt god utgjæring, men mye kommer an på gjærtypen. tradisjonelt skal old ale ikke nødvendigvis ha så veldig god utgjæring, så jeg tror du får et godt øl av dette.
 
Safale US-05 ble brukt 2 pakker av. Og tilsatte en pakke Old Ale Blend - WYEAST ved sekundær

Jeg leste at den ikke skal ha så god utgjæring i designing great beers, så hvis du mener dette ser helt normalt ut så stoler jeg på deg Gahr.
Men hvor lenge færeslær du at den skal lagres?
 
Vanskelig å si hvor lenge du bør lagre. Smak underveis. Jeg vil tippe du begynner å nærme deg toppen om et år. Husk at du bør lagre st slikt øl ved kjellertemperatur.
 
Har du kontrollert att termometret du bruker stemmer?
Har selv erfart att alle glasstermometerne jeg har hatt har vist noe feil, det verste viste nesten 5C feil.
Hvist dette er tilfelle kan det jo hende du har mesket på for høy temp.
 
Vanskelig å si hvor lenge du bør lagre. Smak underveis. Jeg vil tippe du begynner å nærme deg toppen om et år. Husk at du bør lagre st slikt øl ved kjellertemperatur.

Da blir den satt innerst i bryggerommet i 1 års tid. takker for svar Gahr  :)

Har du kontrollert att termometret du bruker stemmer?
Har selv erfart att alle glasstermometerne jeg har hatt har vist noe feil, det verste viste nesten 5C feil.
Hvist dette er tilfelle kan det jo hende du har mesket på for høy temp.
[/quote]

Jeg har sjekket den ved kokende van, og den viste ca 2C for lite, men har ikke sjekket med isvann. Dette har jeg ikke tatt høyde for når jeg mesket inn, fordi old ale skal være søt og fyldig tenkte jeg at det ville gå freit. Men ble litt overasket over hvor høy Fg ble, hadde vel regnet med og lande på 1,026-028 ikke så høyt som 1,034.

Har noen på forumet en følelse at maris oter malten gir en lit høyere Fg?
 
Tilbake
Topp