Dårlig utgjæring

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg har tidvis hatt litt dårlig utgjæring av vørteren, og mistenker at det spiller inn på karboneringen etter tapping. Har prøvd litt forskjellig uten særlig suksess, og lurer litt på om oksygenering av vørteren før gjæring har vært for sparsom. Er det slik at «jo mer oksygen, jo bedre»? Hva slags utstyr anbefales for dette formålet.
 
Jeg har tidvis hatt litt dårlig utgjæring av vørteren, og mistenker at det spiller inn på karboneringen etter tapping. Har prøvd litt forskjellig uten særlig suksess, og lurer litt på om oksygenering av vørteren før gjæring har vært for sparsom. Er det slik at «jo mer oksygen, jo bedre»? Hva slags utstyr anbefales for dette formålet.
Det første jeg ville sjekket var mesketemperatur. Er du 100% sikker på at denne er helt korrekt?

Det neste jeg ville sjekket var at du bruker nok gjær, og at gjæren du bruker har en utgjæringsgrad i henhold til det du forventer deg at FG skal ende på, og at du pitcher denne på en god måte. Bruker du fersk eller tørrgjær?

Deretter kan du eventuelt se på tilsetting av oksygen … :)
 
Jeg har tidvis hatt litt dårlig utgjæring av vørteren, og mistenker at det spiller inn på karboneringen etter tapping. Har prøvd litt forskjellig uten særlig suksess, og lurer litt på om oksygenering av vørteren før gjæring har vært for sparsom. Er det slik at «jo mer oksygen, jo bedre»? Hva slags utstyr anbefales for dette formålet.
Behovet for oksygenering avhenger mye av hvilken tilstand gjæren er i. God tørrgjær - dvs. gjær fra Fermentis eller Lallemand - skal ikke ha oksygen i det hele tatt. Bruker du ei pakke ferskgjær som nærmer seg utløpsdato, derimot, vil jeg si at du bør okygenere skikkelig med rein oksygen. Da trenger du 8 ppm oksygen, minst, og det får du lettest med utsyr for det.

Men som @Steinar Huneide sier, det trengs mer info for å gi et presist svar.
 
Behovet for oksygenering avhenger mye av hvilken tilstand gjæren er i. God tørrgjær - dvs. gjær fra Fermentis eller Lallemand - skal ikke ha oksygen i det hele tatt. Bruker du ei pakke ferskgjær som nærmer seg utløpsdato, derimot, vil jeg si at du bør okygenere skikkelig med rein oksygen. Da trenger du 8 ppm oksygen, minst, og det får du lettest med utsyr for det.

Men som @Steinar Huneide sier, det trengs mer info for å gi et presist svar.
Mitt spørsmål var vel om det er om å gjøre å tilføre mest mulig oksygen, og hva slags utstyr folk bruker. Jeg vet ikke hva 8 ppm betyr,og ikke vet jeg hva «det får du lettest med utstyr for det» betyr?
 
Mitt spørsmål var vel om det er om å gjøre å tilføre mest mulig oksygen, og hva slags utstyr folk bruker. Jeg vet ikke hva 8 ppm betyr,og ikke vet jeg hva «det får du lettest med utstyr for det» betyr?
Det finnes ikke noe enkelt svar på det spørsmålet, er jeg redd.

Oksygen kan tilføres på flere måter, og såframt du ikke har reint oksygen på tank som du tilfører vørteren gjennom en brusestein, er det vanligvis om å gjøre å få inn så mye som mulig. Da er maks av hva du kan få inn 8 ppm oppløst oksygen, og det vil være vanskelig å komme opp i mer enn halvparten. ppm = parts per million, som tilsvarer milligram pr liter, og det er vanlig å si at du bør ha minimum 8 ppm oksygen i vørteren. Med reint oksygen er det ikke noe problem; du kan derimot fort klare å tilføre for mye, hvilket heller ikke er bra.

Nå er imidlertid behovet for oksygen avhengig av hva slags tilstand gjæren er i. Har du helt fersk og sprek gjær, trenger du kanskje ikke oksygen i det hele tatt - eller du klarer deg godt med det du kan riste inn. Gjenbruker du gjær fra et brygg, bør du nok helst ha de 8 ppm'ene. Men du kan løse det ved å gjenoppfriske gjæren med vørter før du bruker den.

Kvalitetstørrgjær trenger du ikke gi oksygen - og den skal helst ikke ha så mye, heller.

Jeg tar sjansen på å si at om du skaffer deg litt kunnskap om gjær, og sørger for at den gjæren du bruker, er i toppform (du trenger litt kunnskap for å stelle den riktig), så greier du deg egentlig godt uten reint oksygen. (Men det er kjekt å ha;).)
 
Tilbake
Topp