Datostemplingen på wyeast pakkene.

Trond.A

Norbrygg-medlem
For orden skyld, datostemplingen på disse pakkene, er det produksjonsdato, eller best før dato?
Fikk to pakker fra Petit som skulle brukes i en pils. De var stemplet 28 mars.
Etter aktivering er det dårlig futt!!  :rasende: Den ene pakken er, etter to døgn halveis oppblåst, den andre nesten flat!
Skulle brygge en pils ala Gahr, men ser ut som en slurry fra forrige pils er mer aktuell.
Skulle ønske at Petit, som bryggselv, oppgir dato på gjæra!! :duh:
 
Datostemplingen på Wyeast er produksjonsdato, White Labs oppgir best før (4 måneder etter produksjonsdato).

Ville ikke hengt meg for mye opp i aktivatorfutten (den sier ikke noe om gjærmenden), men lagd starter på den ut ifra Mr.Malty. Eller brukt slurry.

Jeg gir rett som det er tilbakemeldinger til Ola (og andre drivere) om ting som kunne gjort nettbutikken bedre, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme både til Petit og de andre butikkene "våre".
Synes det er unødvendig å måtte ringe hver gang jeg skal ha råvarer i en nettbutikken og måtte betale med faktura i 2011.
Produksjonsdato på gjær, malt, maltekstrakt og humle (årstall på de siste), skånsom oppbevaring og god merking av er viktige faktorer for å planlegge og gjennomføre brygging med best mulig resultat.
Dess flere som gir tilbakemeldinger (de fleste som driver butikk setter pris på det også), dess mer sannsynlig er det at det skjer noe med det. :)
 
Tror jeg går for slurryen, den er fra en pils jeg fatet på lørdag.
En annen ting jeg ser bryggselv gjør er å sette ned prisen på gjær som begynner å bli
gammel. Bra.
 
Lars skrev:
Datostemplingen på Wyeast er produksjonsdato, White Labs oppgir best før (4 måneder etter produksjonsdato).

Ville ikke hengt meg for mye opp i aktivatorfutten (den sier ikke noe om gjærmenden), men lagd starter på den ut ifra Mr.Malty. Eller brukt slurry.

Jeg gir rett som det er tilbakemeldinger til Ola (og andre drivere) om ting som kunne gjort nettbutikken bedre, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme både til Petit og de andre butikkene "våre".
Synes det er unødvendig å måtte ringe hver gang jeg skal ha råvarer i en nettbutikken og måtte betale med faktura i 2011.
Produksjonsdato på gjær, malt, maltekstrakt og humle (årstall på de siste), skånsom oppbevaring og god merking av er viktige faktorer for å planlegge og gjennomføre brygging med best mulig resultat.
Dess flere som gir tilbakemeldinger (de fleste som driver butikk setter pris på det også), dess mer sannsynlig er det at det skjer noe med det. :)

håper nå virkelig at de som driver butikkene sjekker innom forumet en gang i blant, om ikke annet kun for å søke etter poster som omhandler de. Det er iallefall det første jeg ville gjort om jeg startet en slik butikk.
 
Lars B. skrev:
Lars skrev:
Datostemplingen på Wyeast er produksjonsdato, White Labs oppgir best før (4 måneder etter produksjonsdato).

Ville ikke hengt meg for mye opp i aktivatorfutten (den sier ikke noe om gjærmenden), men lagd starter på den ut ifra Mr.Malty. Eller brukt slurry.

Jeg gir rett som det er tilbakemeldinger til Ola (og andre drivere) om ting som kunne gjort nettbutikken bedre, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme både til Petit og de andre butikkene "våre".
Synes det er unødvendig å måtte ringe hver gang jeg skal ha råvarer i en nettbutikken og måtte betale med faktura i 2011.
Produksjonsdato på gjær, malt, maltekstrakt og humle (årstall på de siste), skånsom oppbevaring og god merking av er viktige faktorer for å planlegge og gjennomføre brygging med best mulig resultat.
Dess flere som gir tilbakemeldinger (de fleste som driver butikk setter pris på det også), dess mer sannsynlig er det at det skjer noe med det. :)

håper nå virkelig at de som driver butikkene sjekker innom forumet en gang i blant, om ikke annet kun for å søke etter poster som omhandler de. Det er iallefall det første jeg ville gjort om jeg startet en slik butikk.

Vet ikke om jeg er enig i det. For det første begynner det å bli ganske heftige mengder med poster som kommer til, som gjør det vanskelig å følge med på alt som rører seg her inne, selv for de mest ihuga leserne. For det andre kan man bli lett paranoid av å skulle søke etter omtale av seg selv på åpne diskusjonsforum.

Jeg synes vi som kunder har et ansvar for å gi direkte tilbakemeldinger om vi mener det er ting som bør utbedres, det tror jeg er en kvalitetsikring begge parter vinner på. Samtidig utelukker ikke det at det i tillegg debatteres rundt opplevelser fra de ulike leverandørene.
 
Lars skrev:
Lars B. skrev:
Lars skrev:
Datostemplingen på Wyeast er produksjonsdato, White Labs oppgir best før (4 måneder etter produksjonsdato).

Ville ikke hengt meg for mye opp i aktivatorfutten (den sier ikke noe om gjærmenden), men lagd starter på den ut ifra Mr.Malty. Eller brukt slurry.

Jeg gir rett som det er tilbakemeldinger til Ola (og andre drivere) om ting som kunne gjort nettbutikken bedre, og oppfordrer alle andre til å gjøre det samme både til Petit og de andre butikkene "våre".
Synes det er unødvendig å måtte ringe hver gang jeg skal ha råvarer i en nettbutikken og måtte betale med faktura i 2011.
Produksjonsdato på gjær, malt, maltekstrakt og humle (årstall på de siste), skånsom oppbevaring og god merking av er viktige faktorer for å planlegge og gjennomføre brygging med best mulig resultat.
Dess flere som gir tilbakemeldinger (de fleste som driver butikk setter pris på det også), dess mer sannsynlig er det at det skjer noe med det. :)

håper nå virkelig at de som driver butikkene sjekker innom forumet en gang i blant, om ikke annet kun for å søke etter poster som omhandler de. Det er iallefall det første jeg ville gjort om jeg startet en slik butikk.

Vet ikke om jeg er enig i det. For det første begynner det å bli ganske heftige mengder med poster som kommer til, som gjør det vanskelig å følge med på alt som rører seg her inne, selv for de mest ihuga leserne. For det andre kan man bli lett paranoid av å skulle søke etter omtale av seg selv på åpne diskusjonsforum.

Jeg synes vi som kunder har et ansvar for å gi direkte tilbakemeldinger om vi mener det er ting som bør utbedres, det tror jeg er en kvalitetsikring begge parter vinner på. Samtidig utelukker ikke det at det i tillegg debatteres rundt opplevelser fra de ulike leverandørene.

for enkelhets skyld, så kunne hver butikk hatt sin egen tråd med toveis kommunikasjon mellom selgere og kjøpere (slik bryggselv.no har på ølportalen). For å annonsere spesialtilbud, svare på generelle spørsmål og ta imot råd/tips. de fleste store nettbutikkene i USA har jo forum på sine sider hvor slikt skjer, men Norge er vel ikke stort nok til at det kan være aktuelt her. (men nå er jeg ganske langt off topic tror jeg)
 
Trond.A skrev:
For orden skyld, datostemplingen på disse pakkene, er det produksjonsdato, eller best før dato?
Fikk to pakker fra Petit som skulle brukes i en pils. De var stemplet 28 mars.
Etter aktivering er det dårlig futt!!  :rasende: Den ene pakken er, etter to døgn halveis oppblåst, den andre nesten flat!
Skulle brygge en pils ala Gahr, men ser ut som en slurry fra forrige pils er mer aktuell.
Skulle ønske at Petit, som bryggselv, oppgir dato på gjæra!! :duh:

Jeg ringer alltid Ola hvis jeg kjøper gjær for å få vite dato og når det blir sendt. Det er det eneste som funker hvis man skal være sikker på hva man får.

Bryggselv har den beste kundeservicen jeg har vært borti og i tillegg har han tatt alle de riktige grepene med opplysning om dato på gjær, humleavling osv. i nettbutikken. Jeg liker å støtte Bryggselv når jeg skal handle :)
 
Lars B. skrev:
for enkelhets skyld, så kunne hver butikk hatt sin egen tråd med toveis kommunikasjon mellom selgere og kjøpere (slik bryggselv.no har på ølportalen). For å annonsere spesialtilbud, svare på generelle spørsmål og ta imot råd/tips. de fleste store nettbutikkene i USA har jo forum på sine sider hvor slikt skjer, men Norge er vel ikke stort nok til at det kan være aktuelt her. (men nå er jeg ganske langt off topic tror jeg)

Det må nesten være opp til butikkene, men kan jo gjerne foreslåes for dem.

Trond.A skrev:
Tror jeg går for slurryen, den er fra en pils jeg fatet på lørdag.
En annen ting jeg ser bryggselv gjør er å sette ned prisen på gjær som begynner å bli
gammel. Bra.

Du kan også lage en starter på slurryen, om du ønsker å "vekke den til live" før tilsetting, eventuelt tilsette noe vørter noen timer før du skal ha den i gjæringskaret.

Petit Agentur setter også ned prisen under fanen Tilbudsmarked. Ola har vel vært på utkikk etter en bedre nettbutikk, og det begynner å bli på tide både der og på Maltbua.
Mamut leverer, kledelig nok, nettbutikker som minner om et annet årtusen.
 
Bjarte H skrev:
Lars skrev:
Petit Agentur setter også ned prisen under fanen Tilbudsmarked.
Setter han ned prisene i forkant av best før, eller etter best før?

Husker ikke hvor gammel gjæren er når han setter dem ned i pris.
Jeg kjøper uansett aldri gammel gjær, og ringer hver gang jeg skal handle flytende gjær, med Mr.Malty ved min side. :)
Selv om både Petit og Vin og bar gjerne tar imot forespørsler på gjærtyper (sikkert Maltbua også), ligger Erik (Bryggselv) et hakk foran de andre ved å opplyse i nettbutikken når gjær og humle faktisk er produsert/høstet.
 
Det er nok en utfordring å ha godt gjærutvalg uten for mye svinn.  Petit har bedre utvalg enn bryggselv, men sikkert også mer svinn pga dette skulle jeg tro.
 
Lars skrev:
Selv om både Petit og Vin og Bar gjerne tar imot forespørsler på gjærtyper (sikkert Maltbua også), ligger Erik (Bryggselv) et hakk foran de andre ved å opplyse i nettbutikken når gjær og humle faktisk er produsert/høstet.

Jeg anbefaler å melde seg på e-postlista til Bryggselv. Da får man varsel før hver gjærbestilling slik at man kan spesialbestille det man vil. Jeg bestlite nettopp, og fikk da tilsendt et skjema som viste hvilke Platinum-gjærtyper som ble solgt i de forskjellige periodene også :skitbra:
 
Tilbake
Topp