I den alltid pågående feilsøkinga i brygginga mi er det nå bygging av gjæringsskap som har første prioritet. Men begrepet deadspace dukker ofte opp i amerikanske forum. I 18-liters pinnekjøttgryta mi, hvor jeg bare brygger 10-12L så er andelen tomrom ganske høy. Det er ei "bøtte" med rist som ligger 3-4cm over bunnen og 0.5-1cm fra veggen. Den er veldig kjekk å ha meskeposen oppi, og gjør skyllinga enkel. Uansett så betyr dette at ut av totalmengden er det endel tomrom. Så langt har det ikke vært noe problem, og jeg ender som regel opp med noen prosent bedre utbytte og OG enn oppskriftene. Videre planlegger jeg å sette kran på og kjøre kontinuerlig skylling for å ha ennå mer å gå på.
Jeg har ikke brydd meg noe videre om å korrigere for deadspace. Jeg har 3L vann pr Kg malt om ikke oppskrifta sier noe annet. Kan noen forklare meg hvordan dette vil slå ut på mer "krevende" brygg! Hvor vil deadspace få noe å si og hvordan korrigerer jeg for det?
Jeg har ikke brydd meg noe videre om å korrigere for deadspace. Jeg har 3L vann pr Kg malt om ikke oppskrifta sier noe annet. Kan noen forklare meg hvordan dette vil slå ut på mer "krevende" brygg! Hvor vil deadspace få noe å si og hvordan korrigerer jeg for det?