Feil ABV, eller er det noe jeg ikke forstår?

JolleNo

Norbrygg-medlem
Jeg brygger kit'et "Dessert in a Can - Salted Caramel Choc Chip Cookie" fra Amundsen, og det er noe jeg ikke får til å stemme.
I beskrivelsen forventes det
OG: 1.105
FG: 1.035
ABV: 10.4%.

Men hvis jeg kalkulerer det selv, så blir rundt 9.2%, det er helt sikkert noe jeg ikke har skjønt her, kan det være relatert til at det er høy ABV totalt? Første gang jeg brygger et øl med så høy alkoholprosent...


Fra Brewfather, samme står i oppskriftsarket som kom med kit'et
1701873924092.png
Men under selve oppskriften regner den ABV til 9.5 basert på ingrediensene
 
Sist redigert:
Jeg ser at det er to formler, og den ene brukes ved høy OG.
Burde sikkert ha søkt i forumet først!
Men hva er grunnen til at standardformelen blir unøyaktig ved høy OG?
 
Men hva er grunnen til at standardformelen blir unøyaktig ved høy OG?
Forklart bedre her enn hva jeg klarer å forklare.

 
Forklart bedre her enn hva jeg klarer å forklare.

Du slo meg på målstreken:)!
 
Trur det der er et spørsmål på høyde med å forstå treenigheten, men her er i alle fall litt stoff om det: https://www.brewersfriend.com/2011/06/16/alcohol-by-volume-calculator-updated/
Takk for svar, og kanskje forklaringen er sikkert kompleks.
På den siden står det vel bare at ved høyere alkoholprosent så er det ikke en linjær funksjon.
Men lurer veldig på biologien rund dette, eller hvilke mekansiker som gjør at det produseres mer alkohol når det er mer sukker som utgangspunkt.
Blir vel noen søk på google da :D
 
Takk for svar, og kanskje forklaringen er sikkert kompleks.
På den siden står det vel bare at ved høyere alkoholprosent så er det ikke en linjær funksjon.
Men lurer veldig på biologien rund dette, eller hvilke mekansiker som gjør at det produseres mer alkohol når det er mer sukker som utgangspunkt.
Blir vel noen søk på google da :D
100 gram vanlig sukker (sukrose) omdannes nesten restløst til alkohol. Gjæren spalter det til fruktose og glukose, eter alt, og det blir nesten ikke noe igjen - bortsett fra CO2, da. Men 100 gram malt består av ca. 70% stivelse, og den igjen omdannes til 70-80 % gjærbart sukker, og 20-30% dekstriner, som gjæren ikke kan nyttiggjøre seg. Til gjengjeld får du masse smak, og proteiner som danner skum og litt av hvert annet som enten du eller gjæren setter pris på.

Tilfører du sukker til oppskrifta, tilfører du altså hverken smaksstoffer eller noe som helst annet enn alkohol. Du tynner ut smaken på ølet; det er hovedeffekten. Vi kan oppfatte det som at ølet blir "tørrere", altså får mindre sødme.
 
Forklart bedre her enn hva jeg klarer å forklare.

Jelpes!
Så den belgiske mørke sterke jeg brygget med OG 1131 og FG på 1018 havner over 17 %.
Gjæret med 3 gen. 3787.
Ikke et gressklipperøl tror jeg.
 
Tilbake
Topp