Dedikert rom i kjeller til bryggeri tips, planlegging og etterhvert progresjon.

Hei godtfolk!

Mange tråder om dette, og mange gamle tråder.

Skal i gang ila sensommeren med innreding av dedikert bryggerom i kjelleren.

Da jeg er småbarnsfar blir oppsettet med fokus på enkelhet, men kvalitet.

I dag mesker jeg i igloo kjøleboks og har en SSbrewtech 50(ish) liter kjele til kok. Brygger stort sett 20liters batcher av humlerikt øl. Men det går da en og annen juleøl, mørke belgiske rakkeren eller annet alkoholsterkt i ny og ne.

(Bilder kommer etterhvert)
Bryggebenken vil bli omlag 3meter lang.
Ser for meg en noe lavere høyde(kanskje 60cm?) der caso induksjonsplata står så toppen kjelekanten står så høyt, så slipper jeg kanskje å løfte den opp og ned under bryggingen.

Jeg har et ønske om å få en fryseboks under benkeplate, hvor benkeplate blir en del av lokket. Dette da jeg skal trekke ølslanger opp til terrasse og ut til kjellerstue (vegg i vegg)

Frysebokser er jo omlag 90cm høye, og da noen cm til med plate på toppen så blir jo det litt vel høyt mtp arbeidshøyde.
Her vil da skyllevannet naturlig plasseres.
Dette da i ene enden av arbeidsbenken.
Av plassmessige årsaker er det ideelt å ha den under benken da jeg skal ha inn to kjøleskap og en god stor kum til å vaske kjeler og kar.



Tenker å bygge ramme til arbeidsbenk i 48*98 og skru fast benkeplate i denne (trolig laminat, med mindre jeg kommer over en gunstig en i rustfritt)

Er det noen der ute som brygger i igloo kjøleboks som har noen bilder å dele av oppsett?

Jeg har en chugger pumpe som kan kobles inn i oppsettet, men jeg vil helst unngå pumper, da jeg er interessert i minst mulig løfting og flytting under selve byggeprosessen.

Det jeg ønsker innspill på er

Hvordan et praktisk avtrekk kan kobles opp.
(Har et vindu på b100*h50ca) som står under terrassen
Det kan fint både blindes og byttes med noe, da det aldri vil komme så mye som en solstråle ned i bryggeriet..
Jeg forstår såpass at al luft som blåses ut må erstattes av luft som kommer inn. Har en lufteluke på veggen, men usikker på om det er tilstrekkelig..

Om noen har noen gode inspirasjonsbilder av et kjøleboksoppsett, del gjerne.


Beklager lang tom lite konkret tråd, men et sted må man starte.

Skal få postet bilder av rommet snart, og selvfølgelig en progresjonsoppdateringsbildeserie når den tid kommer.

/Jørgen
 
Fant et bilde, riktignok tatt med panoramafunksjon, så ser ut som det er tatt av en eiendomsmegler på tjulkeste grünerløkka.

Gulvet skal bygges opp 10cm, så det avløpsrøret som ligger over gulvet skal enten fjernes eller bygges ned under det nye gulvet, kommer an på hvor kummen blir stående.

Oppå det forhøyede gulvet blir det enten linoleum, vinyl, eller laminat. Har ikke bestemt meg enda


Veggen med vindu på er veggen som får beyggebenk. Venstre vegg i bildet blir til kjøleskap komfyr (varming av skyllevann, trakte espresso sterilisere fladker, etc.)
Høre vegg blir til hyller, skap og så har fruen lagt krav om noe oppbevaring der også.
Blir sikkert et paxskap eller 2.
 

Vedlegg

  • IMG_20200625_232718_404.jpg
    IMG_20200625_232718_404.jpg
    115,5 KB · Sett: 186
Mange er så opptatte av avtrekksvifte, jeg har vindu slik som deg og jeg utnytter bare skorsteinseffekten og har gjort det i noen år nå i all slags vær, skal senere prøve å bygge en kondensator av avløpsrør.
 
Går du for vinyl på gulvet er det praktisk å fortsette opp på veggen hvor du vasker utstyr.
Blir det veggen med vindu hadde jeg gått til underkant av dette og i samme høyde en meter eller to inn i rommet.
Gjerne på begge sider. Har det slik selv.
 
Skal se om jeg kan få det til når jeg er hjemme igjen.
Finværet har fått oss til å flytte ned på "rorbua" nå.
 
Det mest arbeidskrevende er vel egentlig vasking. Og eventuelt tapping på flasker. Prioriter de to arbeidsoppgavene.

Hvis du skal bygge opp gulvet så få med et sluk.

Av de beleggene du nevner vil jeg absolutt anbefale vinyl. Det er billigst og det er vanntett.

Jeg har en avtrekksvifte fra biltema og lokket fra en IKEA søbbeøbøtte so avtrekkshette. En plastbelagt fleksibel kanal gjørnay jeg får hetten over lokket. Må trekke litt falsk luft og før ikke å.drepe vifta. Det blir ektrmt mye fukt uten avtrekk og det vil gå hardt utover bjelkelaget over.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
@Jørgen E, se bilde i "Vis oss ditt bryggerom" tråden.
Innlegg 91 tror jeg det var

(Sluk nede i en brye (eller hva det nå heter) er praktisk.
Unngår mye søling, men han som la vinylen likte det ikke)
 
Sluk er på agendaen, mest praktisk å koble det inn på avløpet som går ned under vinduet.
Sluk blir for luksusen, da vinyl ikke er helt vårromstett, eller?

Vannbestandig står det oftest på de jeg har sett på (har for det meste tittet på klikk-vinyl (parkett type utseende)
Vurderte linoleum, men var lagt det fra meg da jeg tviler på egne ferdigheter med å få det fint.
Tenker å legge det som både gulv og vegg opp til taket på veggen med vindu.
Kan jo trekke der ut 60cm på hver sidevegg også
Tette vinklene mellom gulv/vegg og vegg/vegg med silikon.


En idé jeg har lekt med er høyde på arbeidsbenken.
Er det fordelaktig å lage denne lavere enn typisk kjøkkenbenk.
Sitter og leker med et sted mellom 40 og 60cm høyde.
Får jo en fryseboks som del av arbeidsbenken så noe av den vil jo være 90-100cm høy


Har en gammel lampeskjerm fra en hangar jeg tenkte å lage ventilatorhette av, ser ut som de Ikealampene/salatbollen mange her var laget hette av, dog noe større dim.

Rør og avtrekksvifte ut av vinduet, så finne en god måte å hente luft inn igjen på.

Takker mye for innspill.

Gjør det lettere å legge en god arbeidsplan før man starter.
Kjedelig å fikse på slikt i etterkant. For det blir det jo aldri til, og så går man bare og irriterer seg.
 
Ikke ga benken for lav der du skal stå og arbeide. Bøy armen opp i 90 grader. Rett arbeidshøyde er rett under albuen.
Det kan virke litt høyt, men det er det ikke.
Plass for koke/meskekjel er nok greit å ha lavere.
Jeg har nok vurdert våtromsbelegg. Men du må nesten ha varmluft pistol for å få det mykt mot bretten opp mot veggen.
Og også for å få det mykt der du skal presse det ned i sluket med klemringen.
Ellers så finnes det billig gulv/vegg flis.
Veldig kjekt å kunne søle så mye en vil
Uten at vegger blir ødelagt.
 
Arbeidsbenken min, altså der hvor jeg har kjeler er 40cm høy. Til å helle oppi malt, kikke oppi kjele, røre og lukte så er det helt perfekt. Det den ikke er helt perfekt til er hvis jeg skal ha ølet over i gjæringskar som er spes høyere enn dette. De gangene jeg har tappet rett til fat for å gjære i fat så har jeg flyttet kjelen til et høyere bord ved siden av, eller måtte drive å bikke fatet. Samt du en evt pumpe (du sa du ikke ville ha pumpe) henger ganske tett ned mot gulvet.

Som gulvbelegg så ville jeg anbefalt noen gode strøk med epoxy. Jo flere lag jo bedre. Du må tenke våtrom iallefall, for søl blir det. Også på vegger og i tak mtp avdamping.
 
Tror vinyl er godkjennt i alle soner i våtrom. Men det er vel den typen som sveises og ikke klikkes.
"Klikkvinyl" er nok ikke så enkel å få oppbrett på vegg heller, så tror ikke det er noe for bryggerom.
 
210 under taket? Da ville jeg vurdert å sage spor i gulvet til rør og sluk. Dersom du bare skal ha vask til høyre på bildet klarer du deg kanskje med 50-75mm?
Noen cm med avrettingsmasse oppå der igjen. Nå er ikke jeg veldig redd for kjellergulv. Det er ingen som bor i etasjen under mitt. Så jeg har bare malt over med to-komponent maling. NB. Jeg kan på ingen måte stilles til ansvar for mitt tips.
 
Ja, det er vel omlag 210, kanskje helt opp mot 215.

Planen som følger etter mange gode innspill her er

Lekte opp gulvet med 45x45 og gulvspon oppå der igjen
Det røret som ligger tvers over gulvet skal vekk da det går ingensteds og er blindet i enden, (det var et dustete kjøkken i kjellergangen da vi flytta inn etter at tidligere eier hadde en leieboer.

Gulvmaterialet har jeg ikke bestemt meg for enda, men avrettningsmasse og epoxymaling oppå sponplater er jo helt klart en mulighet som virker enkel og fristende.
Alternativt også kun som en "membran" med fall mot sluk,
Og legge noe fancy pants gulv på toppen for syns skyld.

Med lekter, spon, avrettningsmasse er man jo fort oppe i en 85mm høyde. Så det er fortsatt plass til et gulv til [emoji23]

Er heller ikke videre bekymret, da det er kjellergulv som ligger 10cm lavere enn naborommene med innregning. Gjennom lettveggen til høyre er det verkstedbu og det er den veien vannet renner, noe jeg fant ut da jeg klarte å glemme å feste avløpet til gråvannet fra kjøkkenet over da vi pusset opp kjøkkenet..


Selve bryggebenken blir nok noe ala dette

Keeezr med benkeplate montert på lokket, (usikker på bredde men noe omlag 100cm kanskje?)
Her kan man ha ting man trenger liggende, humle, sleiv, og alt dilldall man bruker ila bruggedagen,
Men greit å kunne åpne/lukke keezeren uten for mye ryddejobb.

Noen som har innspill på hvor stor fryseboks man trenger for 4-5stk 19l fat?

Så en 50-60cm bred benk med mc-løftern montert under til igloo-boksen som det meskes i. laveste posisjon på ca 40CM. Til høyre for den igjen en benk som da må tilbasses høyde etter hvor høyt jeg får krana på meskekaret så jeg kan tappe det i kokekaret med kun kran/slange. ideelt så høyt at jeg også kan helle rett i gjæringskaret uten videre løfting.

Vask monteres nok på en av sideveggene, trolig den venstre i bildet. Så kommer det gjæringssksp, kløleskap etc videre nedover.

Takker for alle gode input!
Ser jeg har unngått noen blemmer allerede [emoji2]
 
Jeg har også planer om bygging av bryggerom (med vaskeromsmuligheter).
Ønsker stål, og vurderer derfor benkeplater fra Jula. Noen som har bedre alternativer?
bad2313bcc21a8cf4fb91213cde69c40.jpg
 
Jeg har også planer om bygging av bryggerom (med vaskeromsmuligheter).
Ønsker stål, og vurderer derfor benkeplater fra Jula. Noen som har bedre alternativer?
bad2313bcc21a8cf4fb91213cde69c40.jpg
Rustfritt er knall.
Men du bør sjekke Finn (altså nettstedet) daglig for brukte beslag. For den summen bør du få et skikkelig beslag med ben og vaskekumme(r) samt arbeidsplate.
 
Jeg har også planer om bygging av bryggerom (med vaskeromsmuligheter).
Ønsker stål, og vurderer derfor benkeplater fra Jula. Noen som har bedre alternativer?
bad2313bcc21a8cf4fb91213cde69c40.jpg
Sjekka ganske mykje rundt dette. Og trur ikkje nokon slår jula på prisen i alle fall. Kvaliteten er sikkert deretter, men kjære vene, det er no eit bryggerom og ikkje eit verksted, så det burde jo holde :p
Ellers er alternativet storkjøkken-butikker. Har ein del løysingar med kummar osv, men kostar vel ein god del.
Det blei finn.no på meg, frå eit fiskemottak. Råbra kvalitet men blei dyrt. Det er nok meir å velge i på østlandet.
 
Eit lite tips. Eg satt på ei lita krane på kaldevatnet, ilag med blandebatteriet. Slik at eg fortsatt kan vaske o.l i menst eg kjøler. Er jo ikkje så lang tid det tek, men har irritert meg før at krana er låst til kjøleren, om ein skal skylle eit eller anna.
0c21ef7bca4b39121dbbcd3b0f1f27db.jpg
 
Tilbake
Topp