Dedikert rom i kjeller til bryggeri tips, planlegging og etterhvert progresjon.

Er det bildet tatt i et rom med vindu?

PEX-rør tåler ikke sollys (UV) og vil begynne å lekke etter en stund hvis det blir eksponert.
 
Er det bildet tatt i et rom med vindu?

PEX-rør tåler ikke sollys (UV) og vil begynne å lekke etter en stund hvis det blir eksponert.
Okey, det var eg ikkje klar over. Der er nokre små vindu . Får ikkje direkte sollys inn då, men kjem jo inn dagslys.
 
Det er mange som ikke er klar over det, rørleggere inkludert. En kompis fikk vannskadet en hel etasje etter et slikt rør begynte å lekke mens de var på ferie.
Rørlegger som hadde brukt det på bereder.
Bare kle de inn med noe så går det fint, hva som helst som stopper lyset.
 
Det er mange som ikke er klar over det, rørleggere inkludert. En kompis fikk vannskadet en hel etasje etter et slikt rør begynte å lekke mens de var på ferie.
Rørlegger som hadde brukt det på bereder.
Bare kle de inn med noe så går det fint, hva som helst som stopper lyset.
Når eg tenker meg om så er det jo litt nakne ender på berederen i rommet også. Har vore slik i mange år. Men skal legge noko stoff rundt for å være sikker. Takk for info :)
 
Eg vart ferdig med bryggerommet i garasjen for ikkje så lenge sida.
Gjekk for sponplater på gulv og gips på vegg. På gulvet rulla eg ut standard gulvbelegg, det er vanntett så det holder for dette bruket. Og så er det greit å kunne miste ei flaske på gulvet utan at den knuses...
I 'kjøkkenhjørnet' brukte eg 'kitchen wall' veggplater, tåler det meste.
Og så var det avtrekksvifte da. Inspirert av dette forumet kjøpte eg ei ganske kraftig ei, men trur nok det vart overkill. Sjøl om eg har ein innluftventil på veggen så slit eg med å åpne døra til bryggerommet når den vifta går...
 
Dersom du benytter brygge-software (jeg anbefaler Brewfather!) kan det være gøy å ha en dedikert maskin montert på veggen i bryggerommet.

Et VESA-feste koster bare et par hundrelapper eller så på Clas, og mange av oss har jo en gammel skjerm, mus og tastatur liggende å slenge... Her har jeg bare brukt en gammel intel NUC som kjører Linux - da kan maskinen stå på i åresvis uten noe krøll slik man opplever på Windows med tvungne oppdateringer og whatnot.

IMG_5010_and_Skrivebord_–_lokalt.png
 
Vi tok i bruk en veg i garasjen - gammel ikea kjøkken, benkeplaten laget av vannfast multiplex - forskalingsplater, epoxy på gulv.
9842b27648277933f012b3c409f06500.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp