Deilige bilder!!!

En gammel humlepose kan sikkert gjøre jobben her også.
Ja … man pakker lambichumle i «luftige» poser/sekker, så det er god gjennomtrekk og tilgang på luft, så alphesyren skal oksydere. Men, igjen tror jeg det er mest med at det er en gammel praksis. Med (ca) 21% oksygen i luften, tviler jeg på at oksyderingen trekker ut så mye oksygen av luften rundt humlepelletsene at oksyderingseffekten reduseres. Så lenge de ligger varmt, og posen er åpnet, oksyderer humla.
 
Innstallert kran på party cooleren, tok den ene delen av glasslokk og byttet ut med plexiglass, monterte en ball lock post og picnic tap 2.1
Funker det, 19 liter påskeøl til tapp. God Påske.
 

Vedlegg

  • IMG_20230404_175250.jpg
    IMG_20230404_175250.jpg
    588,4 KB · Sett: 51
Jeg er også en av de som har stått over Birger i år, men det var nok Imp Stout i boden, er syk og hjemme med syke barn. Selv om jeg er resignert til syketeltet og ikke ute i felten, har jeg ikke bare lagt i feltsengen å huffet.

Kanskje noen husker at jeg fikk kostet støv av en pumpe jeg hadde tiltenkt skylling, den ble jo testet ved forrige brygg, og fungerte egentlig veldig greit, men det var litt stor høydeforskjell fra Digiboilen(nå skyllevannsvarmer) og opp, over maltrøret til Brewzillaen som gjorde at jeg ikke kunne kjøre fullt så sakte som jeg ønsker.
IMG_20230328_110958_copy_1681x1261.jpg

Jeg har ti tommeltotter, men lar meg ikke stoppe av det, men heller jobber rundt det. Jeg har uansett lett etter en løsning hvor jeg ble kvitt den vegghyllen i bryggehjørnet, for oss finnmarkinger havnet den rett i øyehøyde og noe nært døren, kombiner det med en liten utskeielse fra egne fat og en porsjon uflaks så kunne det gått sånn passe galt, men den har vært utrolig praktisk så den har fått bli.

Skal jeg først endre noe, så prøver jeg å finne en løsning som er billig, effektiv og mest mulig permanent. Det forrige bryggehjørnet har på en måte bare blitt til av seg selv over tid, etterhvert som behovene har meldt seg. Jeg føler jeg har kommet der hvor jeg er veldig fornøyd med hvordan oppsettet fungerer, men bryggehjørnet var upraktisk, trangt og begynte å føles litt rotete, sånn kan jeg ikke ha det.

Ut av kaos kommer orden, men la oss ta med litt kaos også :D
IMG_20230408_224825_copy_1355x1807.jpg
IMG_20230408_224830_copy_1355x1808.jpg

Med sykdom sirkulerende i huset blir det litt sporadisk jobbing, så jeg har vel brukt et par dager, var endel småting som skulle vise seg å ta veldig mye lengre tid enn en med ti tommeltotter klarte forutse, f.eks så måtte jeg kappe små firkanter for å få festet hyllene i veggen, tenkte jo ikke over(under planlegging) at det er lister nede ved gulvet, og det å finne en måte å feste kuleventilen på var en jobb jeg burde overlatt til McGyver, men men, fant ut av det til slutt.

Jeg byttet også ut de tynne, triste mdf hyllene med å lage mine egne fra den siste baderomsplaten jeg hadde til overs etter oppussing, de tåler i alle fall noe væske(ikke om, men når) uhellet er ute. En med ti tommeltotter trenger ikke særlig mye verktøy, så dette ble gjort med stikksag :p

Uansett så kom jeg i mål til slutt og nå gjenstår det bare å kjøre et brygg, men det får bli når jeg er ute av syketeltet og tilbake i feltet.. Behold!
IMG_20230409_152439_copy_1749x1311.jpg
IMG_20230409_152702_copy_1792x1344.jpg

Nå er jeg på bedringens vei, nesa fungerer og halsen begynner å bli tålig, nånå, når sant skal sies var det helt uunngåelig at det ikke ble en eller annen form for belønning for arbeidet. En 3% Petite Saison, den var midt i blinken om jeg får si det selv :)
IMG_20230409_153850_copy_1440x1919.jpg
 
Sist redigert:
Sist redigert:
Ompakking av en brick med W34/70. 200g i 4x50g pakker, (til 50l batcher), og 300g i 12x25g pakker, (til 25l batcher).
971310DA-C9AB-4A82-BC20-98EE6D95DAE5.jpeg
Benk og utstyr er vasket, og desinfisert med klorvann eller kokt, (og jeg er nydusjet :p og kledd opp i treningstøy, (som (nesten) ikke avgir fibre, i motsetning til bomull).
EEC87A57-267C-4571-A526-8162A31869AF.jpeg
Så da har jeg lagergjær til endel brygg framover. :)
 
Tilbake
Topp