Desinfisere med sprit?

For en tid siden kjøpte jeg ei flaske "blanksprit" (bioetanol 96,6 %) på Europris, da mest med tanke på et kokeapparat og et godt, gammelt fonduesett. Nå begynte jeg å tenke på at denne også må kunne brukes til diverse "småvask"? F.eks. tappekran/stang, prøveglass og hydrometer, samt annet utstyr som ikke krever mange liter med desinfiseringsvæske.

Noen som har synspunkter på, eller erfaring med dette?

96,6 %, da må det være tilsatt mye rart, rødsprit er tilsatt så mye at jeg ikke vil bruke det i ølsammenheng, smaken er stygg og forsvinner ikke.
Etanol blir bare 95,5 %, har de bommet på tastene :)

Oddvar Demmo skrev:
96,6 %, da må det være tilsatt mye rart, rødsprit er tilsatt så mye at jeg ikke vil bruke det i ølsammenheng, smaken er stygg og forsvinner ikke.

Rødspriten er, som du sier, tilsatt så mye dritt at den river i nesa. Denne, derimot, lukter ..ja, alkohol. Også ved brenning er det en mye mer behagelig lukt enn den man får av rødsprit.

95,5 er grensa? Jeg har et søskenbarn nordpå som skrytte av at han fikk 95 på bare ei "koking". Tenkte kanskje at skikkelig "industri-destillasjon" kunne oppnå mer?

Furudal skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Rødspriten er, som du sier, tilsatt så mye dritt at den river i nesa. Denne, derimot, lukter ..ja, alkohol. Også ved brenning er det en mye mer behagelig lukt enn den man får av rødsprit.

95,5 er grensa? Jeg har et søskenbarn nordpå som skrytte av at han fikk 95 på bare ei "koking". Tenkte kanskje at skikkelig "industri-destillasjon" kunne oppnå mer?

95 % er ingen sensasjon så det er fare for at han snakker sandt, at det er etter første brenning, ja er det ikke det så blir det ikke sterkere etter andre heller.
Men etanol kan ikke bli mer enn 95,5 uansett hvem så lager det så har du 96,6 må det inneholde mer enn etanol, ren etanol kan heller ikke selges på det åpne marked, det har skjedd glipper med spyleveske +++ men det har forsvunnet fort. så hva mer innholder det ? :)

Oddvar Demmo skrev:
95 % er ingen sensasjon så det er fare for at han snakker sandt, at det er etter første brenning, ja er det ikke det så blir det ikke sterkere etter andre heller.
Men etanol kan ikke bli mer enn 95,5 uansett hvem så lager det så har du 96,6 må det inneholde mer enn etanol, ren etanol kan heller ikke selges på det åpne marked, det har skjedd glipper med spyleveske +++ men det har forsvunnet fort. så hva mer innholder det ? :)

Du hadde nok rett, det var bare skrevet med så liten skrift at jeg ikke så det før jeg fikk på lesebrillene.. Det viser seg at den inneholder noe "denatureringsmiddel", deriblant noe som kalles "Bitrex". Siden jeg foretrekker at ølet får bitterheten sin fra humle, står jeg nok over denne løsningen. I alle fall blir det da å skylle med kokt vann etter bruk, og da virker det ikke lenger som noen lettvint snarvei. Takk for innspillet, alltid godt med andres korrigerende syn på tingene!

Tilbake
Topp