desinfisering av bryggeutstyr

Hei, skal til og brygge i morgen og har glemt og kjøpe inn desinfisering til i morgen, så tenkte og bruke klorin, hvilke blande forhold skal vi bruke og hvor lenge bør det stå i klorin?

To korker (ca 20-25 ml) per liter vann. Konktaktid på ca 2 minutter. Skyll av etterpå, eller la lufttørke.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6581.msg56258.html#msg56258

Det er ikke noe problem å droppe desinfisering og ha litt flaks, eller bruke svak blanding og ikke få infeksjon. Spørsmålet er om man skal bruke desinfiseringsmidlene riktig, eller satse på flaks.

Riktig bruk av klorin er så sterk blanding at du bør skylle med vann.

Jeg tror ikke jeg hadde flaks i og med at det var kokevarsel på vannet, men hva det gjør med ølet er jeg ikke helt sikker på men vil tro at levende tarmbakterier ikke er gunstig i ølet,
noen som vet bedre ?

Var på kurs hos Per Inge Haavik fra ølbrygging.no nylig, han sa vi skulle bruke 1 kork med Klorin (på 1 liter flaska) pr 10 liter vann uten og skylle etterpå det kunne godt stå i gjærbøtta 1 en time før bruk og riste innimellom. Noe formeninger om det? Regner med han har rett siden han driver mye med dette?

janvad skrev:
Var på kurs hos Per Inge Haavik fra ølbrygging.no nylig, han sa vi skulle bruke 1 kork med Klorin (på 1 liter flaska) pr 10 liter vann uten og skylle etterpå det kunne godt stå i gjærbøtta 1 en time før bruk og riste innimellom. Noe formeninger om det? Regner med han har rett siden han driver mye med dette?

Jeg synes 5 ppm høres veldig lite ut for overflatedesinfisering, selv med kontakttid på en time. Det har nok en betydelig effekt på mange bakterier (i drikkevann kan 0,5 ppm gi god effekt mot, for eksempel, e. coli), men jeg ville ikke brukt det til desinfisering av bryggeutstyr.

Bestemt etter suspensjonsmetoden ved Matforsk ved 37°C på følgende mikroorganismer: Escherichia coli,
Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus aureus, Candida utilis (gjær). Det kunne ikke påvises levende
mikroorganismer etter 1 minutt innvirkningstid med en dosering på 2 gram Klorin pr liter.

Tilbake
Topp