Desinfisering av motstrømskjøler

Hei  :)

Jeg holder på å skaffe meg utstyr til brygging og i den forbindelse lurer jeg på hvordan man desinfiserer en motstrømskjøler? Har lest litt på forumet om rengjøring og desinfisering, men det står ingenting om hvordan man desinfiserer motstrømskjøleren. Ellers takker jeg for et meget godt og informativt forum.

Roger :skaal2:
 
Hei Roger, og velkommen til forumet!  :brygging:

Det kommer litt an på om man har en pumpe eller ikke. Har man en pumpe så kan man f eks ha litt lutblanding i kokekjelen, og koble kjelen til pumpen, pumpen til motstrømskjøleren, og motstrømskjøleren til en slange som du så har opp i kokekjelen igjen. Slå på pumpen og lutblandingen strømmer endeløst gjennom kjøleren. Eventuelt så kan man bevege på slangen slik at man samtidig vasker kokekjelen. Vi gjør det slikt med hell.

Hvis man ikke har en pumpe så kan man prøve å fylle motstrømskjøleren med lutblanding og la det stå slikt i en stund.

Man kan også bare skylle kjøleren med vann etter bruk, men det blir nok litt rester da.

For å desinfisere (sterilisere) kjøleren så kan man vente med å slå på kjølevannet i ca et halvt minutt. Den varme vørteren (>90 gr.) vil ta knekken på det meste før du slår på kjølevannet og kjøler ned vørteren til ønsket temperatur.

OBS: pass på med glassballonger, disse kan gå i stykker av slike temperatursvingninger. Det går sikkert greit med plast og metall, hvor man med plast kan fylle litt vann opp i bøtten på forhånd slik at det ikke blir så varmt.
OBS2: pass på med lutblandinger. Får du dette i øyet så blir du blind!
 
Tilbake
Topp