Det ene gjæringskaret sluttet å ploppe etter stormgjæringen

Da er vi der igjen... "Plopping" er IKKE en eksakt vitenskap eller måleenhet, KUN en indikasjon på at noe skjer. Det gjæres og det godgjør seg, enten det er aktivitet i gjærlåsen eller ei. Hiv alt som heter gjærlåser, legg lokkene løst på gjæringskaret og mål underveis. Noen av de beste ølene i verden (Belgia) er spontangjæret i åpne kar, "plopping" er kun for hyggens skyld. ADale, senk skuldrene og ta ting med ro, hvis du kan. Det blir øl av det... RDWHAHB!!!
 
ja, jeg hadde lest denne først. Likevel har noen av spørsmålene mine relevans da. Hvordan blande inn gjær riktig og kan det lekke CO2 fra et kar med tappekran innebygget?
1: sleng oppi gjæren, og oksygener/luft/rist, eller motsatt. Spiller ingen rolle.

2: det lekker typisk rundt kanten av lokket, evt også ved gjennomføringen til gjærlåsen, så svaret er "ja"
 
ja, helt enig. Sg gikk ned til 1,006 fra 1,010 da det ikke ploppet. Så da tok jeg den. Strengt tatt burde jeg vel tatt en måling til for å være sikker på at den ikke gikk enda lenger ned, men i og med at det ikke ploppet som den andre, så regnet jeg med at den ikke vil gå noe særlig lengre. Ja, har også lært meg å bruke det riktig. Jeg heller prøven frem og tilbake i et glass for å få ut CO2, og jeg snurrer det rundt før jeg leser av, og tar hensyn til at væsken kryper litt opp over bunnlinjen når jeg leser av.
 
1: sleng oppi gjæren, og oksygener/luft/rist, eller motsatt. Spiller ingen rolle.

2: det lekker typisk rundt kanten av lokket, evt også ved gjennomføringen til gjærlåsen, så svaret er "ja"

Men jeg gjorde en trykk-test også ved å presse inn lokket. Nivået var akkurate det samme etterpå i vannåsen. Men det er mulig denne metoden bare indikerer grove lekkasjer.
 
Hvis du prøvde å presse ned lokket og det fremdeles ikke bobla i gjærlåsen vil det jo si at du helt garantert har en stor lekkasje, så da har du jo svaret der ;)

Uansett er egentlig fasiten på begge spørsmålene RDWHAHB ;)
 
Hvis du prøvde å presse ned lokket og det fremdeles ikke bobla i gjærlåsen vil det jo si at du helt garantert har en stor lekkasje, så da har du jo svaret der ;)

Uansett er egentlig fasiten på begge spørsmålene RDWHAHB ;)

Da tror jeg du må se gjennomdenne videoen:

Her beskrives metoden jeg snakker om for å sjekke etter lekkasjer.Det skal ikke boble i gjærlåsen. Det skal bevege seg. Prøv selv, så ser du.
 
ja, helt enig. Sg gikk ned til 1,006 fra 1,010 da det ikke ploppet. Så da tok jeg den. Strengt tatt burde jeg vel tatt en måling til for å være sikker på at den ikke gikk enda lenger ned, men i og med at det ikke ploppet som den andre, så regnet jeg med at den ikke vil gå noe særlig lengre. Ja, har også lært meg å bruke det riktig. Jeg heller prøven frem og tilbake i et glass for å få ut CO2, og jeg snurrer det rundt før jeg leser av, og tar hensyn til at væsken kryper litt opp over bunnlinjen når jeg leser av.
Var vel ikke helt det jeg mente. Poenget var at du må sjekke over flere dager, og ikke gjøre noen antagelser.
 
Da tror jeg du må se gjennomdenne videoen:

Her beskrives metoden jeg snakker om for å sjekke etter lekkasjer.Det skal ikke boble i gjærlåsen. Det skal bevege seg. Prøv selv, så ser du.
For det første er det totalt uinteressant om det er helt tett rundt lokket, det spiller virkelig absolutt ingen rolle. Selv pleier jeg ikke engang å bruke gjærlås i det hele tatt når jeg har gjæringskaret i gjæringsskap, og det hender at jeg ikke engang har på lokk. Har du derimot karet et sted der det kan komme til fluer/støv/etc, så er det lurt å ha på lokket og gjærlås, men det spiller fremdeles null rolle om det ikke er lufttett, bare det er tett nok til å holde fluer og støv ute.

For det andre - trykker du bare litt hardere/raskere enn det craig gjør der så vil det boble i gjærlåsen nesten uansett så lenge lokket sitter på i det hele tatt.

For det tredje: jo, hvis du trykker ned lokket og vannet i gjærlåsen hverken beveger seg eller bobler, så er det helt garantert ikke tett for en femmer. Bankers.
 
For det første er det totalt uinteressant om det er helt tett rundt lokket, det spiller virkelig absolutt ingen rolle. Selv pleier jeg ikke engang å bruke gjærlås i det hele tatt når jeg har gjæringskaret i gjæringsskap, og det hender at jeg ikke engang har på lokk. Har du derimot karet et sted der det kan komme til fluer/støv/etc, så er det lurt å ha på lokket og gjærlås, men det spiller fremdeles null rolle om det ikke er lufttett, bare det er tett nok til å holde fluer og støv ute.

For det andre - trykker du bare litt hardere/raskere enn det craig gjør der så vil det boble i gjærlåsen nesten uansett så lenge lokket sitter på i det hele tatt.

For det tredje: jo, hvis du trykker ned lokket og vannet i gjærlåsen hverken beveger seg eller bobler, så er det helt garantert ikke tett for en femmer. Bankers.
Gikk på en smell selv: skulle lufte på nytt etter 12 timer, ting var smått igang og det ploppet fint.
Vørter overalt, da lokket ikke var tett.
 
Egentlig bør du vel ikke riste/lufte mer når du har synlig aktivitet hvis jeg ikke tar helt feil... Men ja, det er sant, hvis man rister er det lurt at lokket er tett :) har gått over til malingsblander på drillen selv :)
 
Egentlig bør du vel ikke riste/lufte mer når du har synlig aktivitet hvis jeg ikke tar helt feil... Men ja, det er sant, hvis man rister er det lurt at lokket er tett :) har gått over til malingsblander på drillen selv :)
Så lenge du gjør det innenfor 12 timer er det noen som anbefaler det, når det gjelder 1.080+ brygg.
edit: vurderer malingsblander selv, men jeg vet ikke om jeg stoler på at drillen er ren nok...
 
Ja, har sett det, men har forstått det som at det da skal være før det er ordentlig i gang, ellers vil det jo være stor fare for oksidering.

Selve drillen er jo aldri nedi der så den kan det ikke være så nøye ned, og man bruker jo uansett en egen malingsblander, men evt kan man jo kjøpe en billig-drill fra clas e.l.
 
Tilbake
Topp