Jeg satte 27L Weizen til gjæring for halvannet døgn siden i et 30L gjæringskar (litt mye i litt lite spann ser jeg nå). Når jeg kom hjem fra jobb idag og sjekket, så var det vørter over hele toppen på lokket til gjæringsspannet, og det skummet ut av gjærilåsen - all vodkaen i gjærlåsen var blitt erstattet med skum/vørter. Jeg byttet umiddelbart gjærlås, men etter kun et minutt var det samme visa - det nærmest "kokte" ustanselig i gjærlåsen. Jeg byttet så til en "blow off tube" ned i en bøtte med vann. Jeg tenker villgjær, infeksjoner, og det som verre er. Det kan vel ikke være normalt med "koking"? De andre ølene har putret pent og rolig.
Er ølet mitt ødelagt, og er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å redde det? Eventuelt koke opp vørteren på nytt, og tilsette ny gjær? Og her er i så fall mitt neste problem, jeg har kun en pakke flytende Wyeast Danish lagergjær liggende (tre uker gammel) og ingen anledning til å gjære ved lav temperatur.
Jeg har satt tre batcher med øl til gjæring (Pils, Ale og Weizen) - og dette er mine tre første øl, alle av malt... jeg har senket så mange timer ned i dette at jeg håper så inderlig ikke alt ender i vasken, det vil være drepen for min motivasjon.
HJELP!
Er ølet mitt ødelagt, og er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å redde det? Eventuelt koke opp vørteren på nytt, og tilsette ny gjær? Og her er i så fall mitt neste problem, jeg har kun en pakke flytende Wyeast Danish lagergjær liggende (tre uker gammel) og ingen anledning til å gjære ved lav temperatur.
Jeg har satt tre batcher med øl til gjæring (Pils, Ale og Weizen) - og dette er mine tre første øl, alle av malt... jeg har senket så mange timer ned i dette at jeg håper så inderlig ikke alt ender i vasken, det vil være drepen for min motivasjon.
HJELP!