Det "koker" i gjærlåsen - vørter over alt. Hva nå?

Jeg satte 27L Weizen til gjæring for halvannet døgn siden i et 30L gjæringskar (litt mye i litt lite spann ser jeg nå). Når jeg kom hjem fra jobb idag og sjekket, så var det vørter over hele toppen på lokket til gjæringsspannet, og det skummet ut av gjærilåsen - all vodkaen i gjærlåsen var blitt erstattet med skum/vørter. Jeg byttet umiddelbart gjærlås, men etter kun et minutt var det samme visa - det nærmest "kokte" ustanselig i gjærlåsen. Jeg byttet så til en "blow off tube" ned i en bøtte med vann. Jeg tenker villgjær, infeksjoner, og det som verre er. Det kan vel ikke være normalt med "koking"? De andre ølene har putret pent og rolig.

Er ølet mitt ødelagt, og er det eventuelt noe jeg kan gjøre for å redde det? Eventuelt koke opp vørteren på nytt, og tilsette ny gjær? Og her er i så fall mitt neste problem, jeg har kun en pakke flytende Wyeast Danish lagergjær liggende (tre uker gammel) og ingen anledning til å gjære ved lav temperatur.

Jeg har satt tre batcher med øl til gjæring (Pils, Ale og Weizen) - og dette er mine tre første øl, alle av malt... jeg har senket så mange timer ned i dette at jeg håper så inderlig ikke alt ender i vasken, det vil være drepen for min motivasjon.


HJELP!
 
Sett på en "Blow Off tube" Og du kannok senke temperaturen en hel del.

Du kan vell også gjære med lokket løst på slik at skummet får en vei og gå. Om du bruker en blow off tube, så må denne ikke være så tynn og lang at den også går tett.

Alle gangene jeg har satt opp hveteøl så har jeg opplevd dette  :yes:

27 liter i en 30 liters dunk er nok litt vell mye ja..
 
Takk for lenken - det ga meg tro på at jeg ikke garantert har infeksjon da det her ble anbefalt å sette lokket på gløtt - jeg tenker da at en skummende gjærlås gir mindre sannsynlighet for infeksjon enn et lokk på gløtt - den var jo heller ikke tett. Men min blow off tube er desverre av samme dimensjon som gjærlåsen, og jeg har ikke noe annet for hånden jeg kan benytte akkurat nå - så jeg må nok sjekke regelmessig.

Men, jeg savner fortsatt svar på om det er normalt med så kraftig gjæring...

Takker for alle svar dere gir oss nybegynnere - jeg lover at den dagen jeg er erfaren nok til å gi gode råd, så skal jeg "gi videre" alle de gode råd jeg selv har fått.

Tusen takk folkens
 
Hveteøl/wit gjær oppfører seg slik, ja. Som Torga sier så har alle våre hveteøl/wit vært slik. En masse gris å tørke opp, men godt øl. Til neste gang kan det være lurt å fordele det i 2 bøtter eller sette bare 20 liter (selv det kan bli for mye i ei 30 liter bøtte  ;D )
 
Har brygget 2 hveteøl på rappen og begg var utgjæret etter 72 timer etter start og har heldigvis 1" blow off tube og denne har vært i flittig bruk.
Gjæret på kun 17 grader i vørt med Wyeast 3333 german wheat. Den ene er ferdig og smaker godt :)
 
Det minner meg om en gang jeg hadde satt et hvetebrygg på OMB. Plutselig så ringte noen fra baren og meldte fra om at noe så ut til å gå forferdelig galt. Så viste det seg å være gjæren som kom ut av lokk og rør ;D
 
Dette var betryggende å høre - jeg var sikker på at jeg hadde fått rn hær av xxl brontosaurus rex type villgjær som hadde gått fullstendig amokk - godt å vite at dette er normalt.
 
Morsomme gjærkulturer dukker opp av og til, har nå en Irish Stout som bare går og går - har nå passert andre uken med gjevn putring. Selvsagt roet seg litt på intervallene men lystige lyder frembringes fortsatt med ca 1 1/2 min. mellomrom (dabbet av det siste døgnet). Dagen etter Stouten gikk "på dunken" satte jeg en IPA, benyttet da gjærkultur  (WLP007)  og gjærnæring fra Whitelabs,- forgjæringen forløp uten de store opplevelsene, gjæren virket nesten halvdau og siden jeg hadde liggende noe tørrgjær fra en Muntons pakke så fikk halvparten av den godgjøre seg i lunket vann og gikk i dunken sammen med Whitelabs gjæren. DÆVEN for et leven det ble den natten.. 4 timer etter at dunken var pent plassert i egnede omgivelser og vi var krøpet til køys vekket madammen meg med; Duhh?? - det er noen i huset!!  :eek:  Jeg tumlet groggy ut av køyen og prøvde å lokalisere hvor den "PrrRRrrrrRrRRRrr" lyden kom fra, det hørtes nesten ut som som en nyttårsrakett med startvansker. Etter å ha snublet rundt i halvmørke (hvorfor en ikke slår på lys når en svimer rundt på natten vet jeg ikke..) fant jeg kilden til lyden - 1 stk IPA som var på vei ut av sin gode tank.. Morroa varte i 3,5 døgn - da roet den seg ned og ett døgn senere var det helt slutt. Har ikke opplevd "blow out" under gjæring før - vanligvis putrer det gjevnt og trutt men etter å tilsatt gjærnæring og kanskje 1/2 gang så mye gjær som jeg pleier så ble det altså andre boller.
Skal ta en måling på begge bryggene i kveld for å se hvor god utgjæringen egentlig har vært Sist jeg forsøkte meg på en Stout ble den litt for søt, den gav seg med gjæring etter en uke - satser nå på å få en tørrere utgave siden gjæringen virker å ha hatt gode forhold, forskjellen blir da Whitelabs gjærnæring - ellers er det identiske oppskrifter.   :biersmile:

Snart klar for å sette 1st ed. juleøl - den skal få godgjøre seg i en behagelig temperert jordkjeller til det nærmer seg desember.
 
Tilbake
Topp